landscape exceldocument invoegen in portrait worddocument

Status
Niet open voor verdere reacties.

conpom

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
162
Zoals de titel al aangeeft wil ik een excelbestand dat in landscape staat invoegen in een portrait worddocument. Wie kan mij helpen???
 
zonder bijlage te zien zou ik reageren met :

kiezen voor "invoegen", "object" en dan Excel-werkblad (bestand gebruiken), "surf" naar de map waarin het bestand staat en klik het aan.

(het maakt geen fluit uit of het landscape is of niet. Het gaat toch niet passen binnen een (Portrait) Word en daarom zal je na het invoegen even het Excelbestandje middels de "handgreepjes" moeten verkleinen. (pak wel een van de hoekgreepjes en niet de middelste horizontale of middelste verticale greepjes, want anders trek je het bestand "uit" elkaar en krijg je "rare" letters.)
 
Laatst bewerkt:
Hai,

Bedankt voor je reactie, maar zoals jij het uitlegt heb ik 't al geprobeerd...
Het gaat mij er dus om hoe ik een landscape document(dit document is echt te groot om in portrait af te beelden) invoeg in een portraitdocument...

groet,

conpom
 
dat lukt op de manier zoals ik zei, alleen hij wordt eenderde kleiner ; reken met mij mee :
Portrait is (afgerond) 21 x 29 cm minus 2x 2x2,5 cm = effectief 16 x 24

Jij wilt daar een afbeelding die effectief 24 x ?? is, op gaan invoegen. Dat betekent dat je 'm middels de handgreepjes zal moeten verkleinen met 8 cm, oftewel 33 1/3 %

.......en dan heb je natuurlijk nog de mogelijkheid om de marges binnen Word te verkleinen tot een waarde die je printer nog aankan. Zet de linker en rechtermarges eens op 0. Word begint zelf wel te sputteren als je het scherm wilt verlaten met een foutmelding en de suggestie om de marges te herstellen naar de kleinste waardes die jouw printer aankan.

Geloof me, al heb je een bestand van 3,5 meter gemaakt, ALLES past in een portrait stand (mits genoeg verkleind)

Als jij bedoelt dat je een gedeelte van het document niet kan "zien" na het invoegen en dat je het maar aan een kant kunt verkleinen en het vervolgens niet goed in beeld krijgt, dan klopt dat, dat zal never lukken. Word is helaas niet in staat om op deze wijze een grafisch object over de pagina te verschuiven. Er is wel een oplossing voor :

plaats (voeg) binnen Word EERST een tekstvak op je pagina in en ga daarna (IN dat tekstvak) invoegen zoals ik een paar postings terug beschreef. NU kun je aan de ene zijde het bestand verkleinen en vervolgens de hele handel over de pagina verslepen en net zo aanpassen als dat jij dat wilt.
 
Laatst bewerkt:
landscapedocument invoegen in portaitdocument

Bedankt voor je reactie, maar als ik het op die manier doe is de tekst op het ingevoegde document niet meer te lezen. De letters/getallen worden gewoon te klein om goed te kunnen lezen. Is het nou echt niet mogelijk om die ingevoegde pagina in landscape te houden????
Ik wacht 't af...
 
misschien komt 't door de tekst in mijn handtekening, maar ik blijf toch volhouden dat 't mogelijk is zoals ik hiervoor beschreef.

Natuurlijk heb ik voor alle zekerheid wel even getest of het ook WAAR is wat ik beweerde. (Bekijk het bijgevoegde bestand maar eens..........)

Het bijgevoegde bestand is een Excel bestand dat ik gemaakt heb terwijl ik het paginaformaat in Excel op "landscape" / liggend heb gezet. Verder heb ik geen instellingen binnen Excel veranderd. M.a.w. standaard lettergrootte van Excel bij opstart (10 pt). Vervolgens heb ik elke cel over de volle breedte van het papier gevuld met woorden.

Daarna heb ik Word geopend en alles standaard gelaten. (Marges, puntgrootte etc. etc.)

Vervolgens een tekstvak geplaatst en daarna het Excelbestand in dat tekstvak ingevoegd. Natuurlijk pastte het Excel bestand NIET op de pagina. Daarom heb ik het Excel bestand aan de ZIJkanten verkleind, totdat het in zijn geheel op het Word (portrait) vel papier pastte. Ik heb NIET de verticale hoogte bijgesteld want dan wordt het idd. een onleesbaar geheel, alleen de beide zijkanten.

Ik zou zeggen, bekijk het bijgevoegde bestand en concludeer........ (?)

Het is geen "schoonheid" om te lezen maar aan jouw "keiharde" voorwaarde om het Excel landscape bestand in een portrait Wordblad weer te geven (EN het behoorlijk leesbaar te houden...), is m.i. voldaan..............?
 

Bijlagen

  • testje.doc
    21 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
Ik blijf eigenwijs hoor.....
Ik wil gewoon weten of het mogelijk is een landscapedocument in een portraitdocument in te voegen. Uit jouw berichtjes moet ik dus eigenlijk concluderen dat dat NIET mogelijk is. Het schipperen met de marges in een "gewoon" document kan ik natuurlijk zelf ook wel bedenken.. Dit is niet vervelend bedoeld hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig of het kan zonder dat je aan de marges gaat zitten knoeien om het toch passend te maken??!

groet,

Conpom
 
ik heb NIET aan de marges gezeten zoals je kon lezen in mijn bericht. (niet aan de Excel marges en niet aan de Word marges. Ik heb slechts het ingevoegde Excel bestand verkleind)

Als je bedoelt of het kan zonder het ingevoegde Excel bestand te verkleinen, dan luidt het antwoord simpelweg : NEE!
 
Laatst bewerkt:
maar nu gewoon even de logica volgend:

als je een vel papier van 29x21 (bxh) probeert te laten passen op een vel papier van 21x29 (bxh) dan kan dat toch never (volgens de logica.........)

tenzij...................... je het landscapeformulier 90 graden "kantelt" op het portraitformulier in Word. (maar dat zal niet de bedoeling zijn .............?) Mag dat wel, dan moet je het tekstvak gewoon 90 graden draaien in Word, maar dan heb je weer een landscapeformulier in Word en da's niet wat je wilt, toch..............?
 
Dat is nu net wat ik wel wil... Ik ga het proberen met dat tekstvak, maar nogmaals: het is dus niet mogelijk om een landscapepagina in een portaitdocument in te voegen, gewoon dat die ene pagina een andere paginainstelling heeft.
Bedankt voor 't meedenken,

conpom
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan