Lang document in WORD

Status
Niet open voor verdere reacties.

chwvdb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 aug 2014
Ik ben van plan een boek te schrijven m.b.v. WORD 2013 dat ca. 150 à 200 bladzijden lang zal zijn. Is het raadzaam of noodzakelijk te werken met een hoofddocument en subdocumenten? Ik doe het liever zonder als ik let op de moeilijkheden die dan opduiken blijkens de berichten en vragen op het internet. Wat is wijsheid?

Welkom bij de Helpmij!

Ik kan eigenlijk geen enkele zinnige reden verzinnen waarom je met 'subdocumenten' zou willen werken. Heel anders zou het zijn wanneer je een 'stuk' zou gaan maken van dezelfde hoeveelheid pagina's maar dan met foto's, tekeningen, plaatjes, hoofdstukken, verschillende types opmaak, etc. etc. Dan is het zelfs wel aan te bevelen om subdocumenten te maken, want Word blijft Word...............

Ik kan eigenlijk geen enkele zinnige reden verzinnen waarom je met 'subdocumenten' zou willen werken.
Ik wel :). Maar of die voor TS interessant zijn is nog maar de vraag. Een document van 200 bladzijden is niet echt groot, ook niet in Word begrippen. Tenzij het barst van de afbeeldingen, zoals gast0225 al aangaf. Word kan dat nog wel aan, maar je document wordt er niet sneller van als je dat doet. En alleen daarom al is het dan verstandig om met subdocumenten te werken. Verder kan het zinvol zijn als je hoofdstukken door verschillende personen laat redigeren/bewerken en je de hoofdstukken later weer terug krijgt. Ook daar is de constructie heel geschikt voor. Ik heb er zelf regelmatig mee gewerkt, en nooit problemen gehad. Wat dat betreft neem ik paniekverhalen op het internet wel vaker met een korreltje zout.

Of je met Word 2013 moet werken vind ik een interessantere discussie; zelf geef ik (na uitgebreid gebruik van 2013 en 2010) de voorkeur aan 2010. Als je de mogelijkheid hebt om in 2010 te werken, zou ik dat zeker doen. Al was het maar omdat ze in 2013 de optie hebben verwijderd om correcties gelijk op te nemen in de lijst met uitzonderingen. Maar als je alleen 2013 hebt, dan is de vraag natuurlijk niet echt relevant :).
Conclusie: begin gewoon met één document, en als je merkt dat het verschrikkelijk traag wordt, splits het dan op. Gebruik zoveel mogelijk stijlen (Kop, Kop2 etc), en ga pas met opmaak aan de slag als je boek klaar is. Dan ben je vroeg genoeg om met de opmaak aan de slag te gaan. Hoe minder grafisch geweld je in je document stopt, hoe beter je kunt werken.

Word 2013 wordt niet traag van een bestand van 'slechts' max. 200 bladzijden. Op mijn machine heb ik een drietal documenten (respectievelijk afgerond) van 130, 280 en 420 bladzijden en dat gaat als een trein.
Echter, (zoals ik al schreef) op het moment dat het méér wordt dan platte tekst, tja dan wordt het een ander 'verhaal' kán het een ander verhaal worden (maar dat hangt ook van de gebruikte hardware af)

[edit] wij kunnen natuurlijk niet zien op wat voor machine jij de klus gaat doen en hoe die klus precies wordt vormgegeven, maar wat je vraag naar 'wijsheid' betreft : da's toch een kwestie van beginnen en regelmatig even saven en zodra je het eerste 'onhebbelijkheidje' signaleert, dan kun je toch alsnog overgaan tot aanvalsplan B? [end edit]

Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag nog met een document van ~650 paginas gewerkt met Office 2010.. probleemloos...
Wel: Goede backups maken met versie volgorde.... zodat je altijd de voorlaatste versie nog hebt..
Dus naam_V1.docx, naam_V2.docx of zo etc....
Dus ook op een andere locatie opslaan.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan