Lang opstraten PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

NarCy

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2007
Hallo,

Mijn PC doet er een eeuwigheid over voordat alles eingelijk is opgestart. Eerst gewoon normaal opstart scherm met schijven etx., dan windowsscherm (met de tijdbalk eronder) dan een zwart scherm van een paar minuten en dan pas het lichtblauwe opstartscherm. Tijdens het zwarte scherm gebeurd er ook niets, de computer is niet hard bezig o.i.d. maar draaid heel erg rustig.

Heb al gekeken in BOOT.INI en timeout staat op 5 seconden, dus dat kan het niet zijn. Misschien is het iets dat XP mijn externe hardeschijf niet goed herkend? Hoewel ook die goed geinstalleerd lijkt en goed kan worden gebruikt. Verder heb ik met Driver Agent de nieuwste drivers voor het systeem geinstalleerd.

Weet iemand wat er nog meer voor opstartproblemen kunnen zijn die het systeem langzaam laten opstarten.

Groeten,

Michiel

Als je vermoedt dat het je externe hd is, koppel die dan eens los, en start dan nog eens op. En heb je al eens gescand op virussen / spyware?

Heb NOD32 (meest recente lopen) die lijkt mij voor virussen zeker voldoende. Zal er nog een spyware prog op loslaten, nog een goede optie? Maar direct na het formatteren en de herinstallatie (inmiddels een paar maandag geleden) van windows deed mijn conputer het ook al.. Heb nu bij msconfig /NOGUIBOOT aangezet, las op helpmij dat dat ook kan helpen.
Ontkoppelen van externe hielp ook niet...

Nog andere tip?

Heb die van Uniblue gebruikt (staan aanbevolen op Helpmij.nl) had daar ook goede ervaringen mee. Maar dat helpt me nog niet van mijn probleem af.

Heeft iemand anders ideeen waardoor bij het opstarten zo lang een zwart scherm in beeld is? NOGUIBOOT heeft niet geholpen.

heb je het register al gecontroleerd op fouten met bv ccleaner ?
maak dan gelijk je schijven school met ccleaner

en even defragmenteren wil ook nog wel eens helpen

Registry is schoon als een zonnetje, volgens mij ligt het daar niet aan (Uniblue)

Drivers zijn up to date (Uniblie en DriverAgent)

Geen spyware/virussen (NOD32, Uniblue)

Externe harde schijf doet niet moeilijk.

Week geleden gedefragmenteerd.

Het heeft eerder iets met mijn BIOS setup of mijn BOOT.INI te maken, maar wat weet ik ook niet. Heb al van alles geprobeerd, maar wat daarvoor (en vooral voor BIOS) goede instellingen zijn weet ik ook niet. Iemand nog meer ideeen?

msconfig
?

*daarzit je BOOT.ini

wel oppassen dat je niet verkeerde services eruit gooit, anders start ie waarschijnlijk helemaal niet meer op :P

Waar ik het kan vinden weet ik. Maar hoe ik het precies moet instellen weet ik niet en of er wel of niet fouten inzitten weet ik ook niet. Dus ik zoek een manier om daar achter te komen en op te lossen.
Instellingen voor BOOT.INI zijn te zien in de bijlage, kwaliteit is weliswaar slecht maar dat komt omdat het erg klein moet zijn (even simpel in paint gedaan). Volgens mij kloppen die instellingen ook. (NOGUIBOOT aan/uit heeft geen merkbaar effect op het opstarten)

BIOS weet ik niet wat ik daar precies mee aanmoet.

Wie heeft de briljante oplossing?

Bijlagen

je moet naar het tabblad opstarten.
oh StartUp bij jou.
daar vind je waarschijnlijk een hele zooi programma's die niet mee hoeven op te starten met het OS.
je moet je virusscanner wel mee laten opstarten ;)

er zijn een hele zooi services van Mircosoft zelf die je eigenlijk niet nodig hebt.
als je bij Run services.msc typt kun je ze allemaal zien, en ook wat ze doen.
(Vooral NIKS uitzetten als je niet begrijp wat ze doen)
maar bijvoorbeeld INDEXservice kan (bijna) altijd uit. Alleen niet als je vaker de zoekfunctie in windows gebruikt als andere programma's.

*
in BIOS kunt je ergens de volgorde van opstarten bepalen. Bijvoorbeeld of hij eerst opstart van de Harddisk, of eerst van het optische station (CD - DVD) of weer ergens anders van.

btw, mooie theme ^^

hallo

dan heeft het niets met de msconfig opstart items te maken.
Aangezien het laadbalkscherm lang blijft hangen en een zwart scherm komt voor het blauwe windows scherm.

Je schrijft dat je pas een nieuwe instal gedaan hebt?
ik zou hem nog een keer doen en dan met alle juiste drivers bij de hand van of je merkpc ofwel je moederbord.

Progjes als driveragent zijn niet mijn favoriet.

EDIT: dit zou je nog kunnen overwegen maar mij voorkeur gaat toch naar een schone instal aangezien jezelf aangeeft dat problemen gekomen zijn na je laatste instal.
http://www.helpmij.nl/forum/showpost.php?p=2329648&postcount=4

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan