• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lange formule met verschillende variabele waardes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maurice23

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2009
Ik heb een formule met verschillende variabele waardes. Deze formule heeft te maken met het berekenen van golfhoogtes.
De volgende waardes zijn variabel.
Hs
F 337
d 10,15
u 9
g 9,81

Één van de vijf waardes is altijd onbekend. De rest van de waardes is bekend en zal worden ingevuld in aparte cellen.
Nu is het de bedoeling dat de onbekende wordt uitgerekend met behulp van de waardes die je wel weet.

De formule is alsvolgt:
(g*Hs)/(u^2)=0,283tanh(0,53((g*d)/(u^2))^0,75)tanh((0,0125((g*F)/(u^2))^0,42)/(tanh(0,53((g*d)/(u^2))^0,75))

Ik zou niet weten hoe ik het zo in excel kan zetten, zodat ik altijd een uitkomst krijg voor de onbekende.

Ik hoop dat iemand me zou kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Nog een vraag over het excel bestand:

In het excel bestand staan 5 symbolen met daarachter de waardes.
Deze zijn op een of andere manier toegevoegd aan een database, waardoor je in de formule gewoon de letters kunt invullen.
Hoe is het mogelijk om een 6e symbool toe te voegen met de daarbij horende waarde, zodat je deze weer makkelijk toe kan voegen aan een nieuwe formule met het nieuwe symbool?

Laatst bewerkt:
Het topic was al opgeslagen toen ik nog bezig was met het maken van het topic.
Nu is het topic compleet en kun je reageren.

Hallo Maurice,

Je zou het eens kunnen proberen met DOELZOEKEN.

Hallo Maurice,

Ik heb mijn reactie even wat uitgewerkt.

Bijlagen

Heel erg bedankt voor je reactie!

Nu weet ik voortaan hoe ik dit soort formules het beste in excel kan verwerken.

Nog een vraag over het excel bestand:

In het excel bestand staan 5 symbolen met daarachter de waardes.
Deze zijn op een of andere manier toegevoegd aan een database, waardoor je in de formule gewoon de letters kunt invullen.
Hoe is het mogelijk om een 6e symbool toe te voegen met de daarbij horende waarde, zodat je deze weer makkelijk toe kan voegen aan een nieuwe formule met het nieuwe symbool?

Maurice,

Dit wordt gedaan door de cel of cellen een naam te geven.
Als je in het bestandje in cel b4 gaat staan zie je boven kolom A een u staan. Dit is de naam die aan die cel gegeven is.
Hetzelfde geld t voor cel B1.

Als jij nu een 6e symbool toe zou willen voegen ga je in cel b6 staan en type zelf het symbool boven kolom A
Als je dan ook nog het symbool in cel a6 zet, maar dit is niet noodzakelijk, weet je waar welk symbool staat.

Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan