Langer dan 4 weken in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

pepernoot

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2009
Voor school hebben we deze opdracht gekeregen!

Ontwerp een database waarin de beheerders van de bibliotheek hier op school kunnen bijhouden welke leerlingen welke boeken hebben geleend. De gegevens in de databases hoeven niet volledig en echt te zijn, maar wel realistisch en zinvol. Je hoeft dus niet alle boeken in de bibliotheek te beschrijven, verzin er gewoon een stuk of 10. Met alleen die titel van een boek kom je natuurlijk niet erg ver.

Maak formulieren voor:
- Het uitlenen en terugbrengen van boeken
- Het beheren van de boekencollectie
- Het beheren van de leerlingen en hun gegevens

Maak queries voor:
- Hoe lang wordt een boek gemiddelde uitgeleend?
- Wat zijn de 10 meest populaire boek?
- Welke leerlingen hebben nog nooit een boek geleend?
- Laat voor alle boeken zien hoe vaak ze zijn uitgeleend (ook de boeken die nog nooit zijn uitgeleend).
- Welke leerlingen hebben een boek al langer dan 4 weken?
- Hoeveel boeken worden er geleend voor een maand? (Kies hierbij zelf een maand).

het meeste is gelukt maar ik weet echt niet hoe je kan laten zien:

- Welke leerlingen hebben een boek al langer dan 4 weken?

en:

- Laat voor alle boeken zien hoe vaak ze zijn uitgeleend (ook de boeken die nog nooit zijn uitgeleend).

weet iemand dit?

Hoi,

Huiswerk maken wij hier niet voor je (tegen de regels hier), helpen willen we wel.
Kun je laten zien wat je al heb gedaan (door de bijlage te plaatsen).
Wat heb je al geprobeerd op het op te lossen?

Laatst bewerkt:
dfh

wat wil je dan precies zien want de datab kan ik niet uplaoden!

Ik heb gewoon geen iedee hoe ik dat moet aanpakken misschien wat tips?

ik zie wel dat...

ik zie wel dat ik de de tabeeln kan opslaan als pdf! misschien heb je daar wat aan!

Ik zal eens kijken of ik wat tips kan bedenken.
(volgende keer kun je beter je bericht aanpassen/bewerken, als het topic maar blijft lopen).

In je voorbeelden zie ik geen uitleenrecords zonder retourdatum, en dat houdt uiteraard in dat je geen overzicht hebt over boeken die nog niet retour zijn. Alles is namelijk weer in huis...
Je tabel Boeken zou ik uitbreiden met een veld [Aanwezig], want met de huidige opzet kun je zo te zien een boek rustig nog een keer uitlenen, ook als hij al uitgeleend is.
Ook heb je voor de uitleentabel (voor het gemak?) alle boeken maar één keer uitgeleend, waardoor je bovengenoemd probleem uiteraard (nog) niet tegenkomt.

Ik denk dus, dat je nog even goed moet nadenken over de processen die bij het uitlenen van artikelen horen, zoals: wat gebeurt er als iemand met een boek aan de balie staat? Bijvoorbeeld: een boek is dan uit huis, en kan dus niet nog een keer worden uitgeleend...

asdf

dat is toch de uigeleend tabel of begrijp ik het niet goed!

Je wilt voorkomen dat iemand bij het uitlenen een boek kan selecteren, dat op dat moment al is uitgeleend. Als die situatie optreedt heb je namelijk een stevig probleem, omdat je dan geen goede adminstratie kan bijhouden. In het systeem moet je dus altijd kunnen zien welke boeken in huis zijn, en welke zijn uitgeleend.
Weliswaar kun je op basis van de Uitleentabel wel zien of een boek uitgeleend (is geweest), maar je zult met mij eens zijn, dat alleen de laatste transactie hierbij van invloed is.
Je zult dus een systeem (query dus) moeten maken die in je uitleentabel zoekt naar het laatste uitleenrecord van een boek, controleert dat niet is teruggebracht , en dat resultaat aftrekt van de voorraad boeken..
Ik kan zo'n query wel maken, maar ik ben ook al een tijdje bezig ;)
Nog afgezien van de moeilijkheid van zo'n constructie: het vertraagt het systeem ook heel behoorlijk, want het is een pittige query. En eigenlijk wil je dat ook helemaal niet zo oplossen...
Wat ik zelf meestal doe: ik heb dus in mijn voorraad tabel (boeken, platen, maakt niet uit) een Ja/Nee veld, Aanwezig, dat uit wordt gevinkt bij uitlenen, en aan wordt gevinkt als een boek terug komt.
Zo kun je ook heel snel een overzicht maken van de boeken die je hetb uitgeleend, want dat zijn de boeken waarvan het vinkje uit staat.
En alle andere queries die je nodig hebt, worden ook ineens een stuk makkelijker...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan