Laptop aanschaffen - opleiding Werktuigbouwkunde

Status
Niet open voor verdere reacties.

TJS1900

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 nov 2014
Hallo,

Ik wil een laptop aanschaffen voor mijn opleiding.
Op het moment heb ik een Macbook, maar voor de opleiding moet ik SolidWorks gebruiken en deze werkt niet op mijn Mac.
Ik heb al geprobeerd om Windows 8 op mijn Mac te zetten, alleen deze is te sloom hiervoor.

Ik moet dus een nieuwe laptop kopen.
Na wat rond te zoeken; ben ik erachter gekomen dat ik de volgende specificaties nodig heb:

Intel i5 of i7 processor
8GB werkgeheugen
240GB SSD
15,6" scherm

Nu heb ik twee vragen:
- Welke laptop adviseert u mij?
- Zijn mijn gevraagde specificaties goed genoeg voor normaal computer gebruik plus het gebruiken van technische programma's?
(ik game nooit!)

Mvg, TJS

Solid Works (net als zijn concurrenten) is een rekenintensief programma. Zeker als je daar ook (bv. thermische) simulaties mee moet kunnen doen (zo goed ken ik Solid Works niet). Ik zou dus absoluut niet op rekenkracht beknibbelen en voor een I7 gaan (al zit daar soms ook weer veel verschil tussen)
Let er ook op dat je een gecertificeerde videokaart neemt anders heb je straks mogelijk problemen. http://www.solidworks.com/sw/support/SystemRequirements.html en http://www.solidworks.com/sw/support/videocardtesting.html
In feite zou je dus een "workstation" kunnen gebruiken!

Studeer je toevallig aan 1 van de 3 TU's? Zo ja, dan kan je deelnemen aan het laptopproject van jouw universiteit: erg krachtige laptops voor ver onder de normale verkoopprijs.

Ik vind de Lenovo Z50-70-01418NL wel mooi voor je doeleinden al heeft die maar 8Gb SSD cache als 1TB SSHD, niet verkeerd verder. Goed merk, en FULL HD.
Toch ga je die 8Gb SSD cache wel voelen voor je doeleinden.

K1pje,

Nee ik studeer HBO, toch bedankt:)

Domero,

Had inderdaad dezelfde laptop op het oog,
had daarmee als plan om een extra SSD te kopen.
Lees alleen op het internet dat dit nogal problemen oplevert met de Lenovo Z50-70.

Ook had ik deze nog gevonden:
http://www.bcc.nl/computer/laptop/laptop/toshiba-l50-b-1xq(80510)

Naar mijn idee erg goedkoop voor de specificaties?

Veng,

Bedankt, had ik nog niet aan gedacht.

Wij gebruiken Solidworks 2012/2013.
Windows 8.1 is dus niet mogelijk? Dat wordt nadelig.. :p

Laatst bewerkt door een moderator:
TJS1900, Ik denk dat een SSD bijplaatsen in die Lenovo toch beter is, welke problemen worden vermeld dan?! Heb je een link?
Want deze tweede keuze heeft vele nadelen, en één niet zo belangrijk voordeel.

+ De 12 GB memory tov 8GB sneller memory geeft niet veel effect.
- Deze i5 loopt beduidend langzamer
- De videoresolutie is maar 1366x768 ipv 1920x1080 terwijl de videokaart snelheden exact gelijk zijn!
- Je wilt niet al je data verwerken met een SSD. van een SSD wil je alleen lezen en zo min mogelijk schrijven. SSD's hun levenduur beperk je aanzienlijk door ze als enige HDD te gebruiken, en verliezen daarmee hun doel.

Ik help je graag verder als je met meer details komt over de SSD toevoeging.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan