Laptop aanschaffen voor studie/gaming/etc

Status
Niet open voor verdere reacties.

baloew

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2008
Hallo allemaal,
Ik wil een laptop aanschaffen met een budget van ongeveer 1200 euro. Ik heb er niet heel veel verstand van. Ik zal het hiervoor gebruiken:
- Studie (grotendeels ICT, dus heb een goede nodig)
- Gamen
- Veel films en series kijken

En daaruit komen deze vereisten:
- Lichte laptop, maar wel een degelijk formaat scherm (zat te denken aan 15 inch)
- Full HD scherm
- Goede processor en videokaart. Moet kunnen gamen (hoef niet perse de hoogste kwaliteit), programmeren, etc
- Geheugen met 750gb - 1TB en een SSD (hoeveel heb ik van de SSD nodig?)
- Moet er ook wel goed uitzien en niet zo lomp zijn

Apple laptops zijn eigenlijk degenen die aan al mijn eisen voldoen. Ik wil alleen geen MacOS. Die vallen dus al af.
Asus laptops vallen ook bij me in de smaak, maar hebben niet de samenstelling die ik wil

Toen kwam ik bij Sony VAIO laptops, waarbij ik er zelf een samen kon stellen. Perfect. Ik heb dit ongeveer samengesteld:
https://shop.sony.nl/shop/ipc/viewF...mstandard&layout=28_185_177_152&uiarea=1)/.do
(kwam uit op 1.159 euro incl. btw)

Maar dan kom ik nog op de volgende vragen:
- De 12GB RAM was maar 40 euro meer dan de 8GB. Ga ik verschil merken hierdoor, of is het overbodig?
- Ik kon niet hoger dan 8GB SSD bij het normale (1TB) geheugen. Heb ik aan 8GB SSD genoeg?
- Ik kan de batterij niet aanpassen. Er staat dat het 4,5 uur maximaal mee gaat. Ik twijfel een beetje of ik hier genoeg aan heb, maar kan nergens beter vinden (behalve bij Apple laptops).
- En over het algemeen, heb ik hier een goede prijs/kwaliteit laptop te pakken? Ik kan er weinig over vinden op internet. Nog andere tips voor me?

Alvast bedankt!

edit: hier had ik de laptop trouwens zelf samengesteld

Laatst bewerkt:
Ik laat de keuze van laptops bij jou, maar ik kan wel wat informatie geven.

SSD in laptops worden bijna altijd gebruikt als de C: schijf. Het besturingssysteem staat op de C: schijf en de reden daarvoor is is aangezien een SSD schijf snel opstart. Aan 8 GB SSD heb je genoeg om je laptop op te starten, maar je hebt er een andere schijf erbij naast nodig, zoals je al hebt vermeld de 1TB. 8GB RAM is voldoende als je gaat werken en het verschil merk je nauwelijks, aangezien het draaiend houden van je laptop nog geen 4GB vereist. Persoonlijk zou ik wel de 12GB RAM nemen aangezien je het over een paar jaar misschien wel nodig zou kunnen hebben.

Ik heb veel ICT'ers zien lopen met een laptop van Apple en als het goed is zou je naast het besturingssysteem van Apple ook Windows kunnen installeren, maar er echt op gamen kan volgens mij niet.

Hallo,

Ik kan de samengestelde pc op je link niet zien. Gezien de prestaties die je aangaf, lijkt dit mij een veel betere prijs/kwaliteits verhouding:

http://tweakers.net/pricewatch/328817/lenovo-ideapad-y500-(mbg3dmh)/specificaties/ (1174 euro)
De laptop voldoet aan al jouw eisen:

- lichte laptop en een degelijk formaat (15,6)
- Full HD scherm met blacklight
- I7 Processor
- 16GB geheugen zodat je ook goed met virtuele machines kan werken voor je opleiding
- 2x een GT650M kaart (SLI).
(Ingame prestaties http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-650M-SLI.84953.0.html *Bijna alle spellen op high met een FPS van 60+*)
- 1 TB HD met een 16GB SSD cache. Zodat de pc lekker vlot werkt.
- aantrekkelijke behuizing met high-end uitstraling. (Aluminium)
- Dolby Home Theater® v4 gecertificeerde luidsprekers
- Verlicht toetsenbord
- Accuduur tot 4.5 uur ligt eraan hoe intensief je de laptop gebruikt. (6 cel 7200 mAh)
- Bluetooth 4.0
- 1x USB 2.0 en 2x USB 3.0
- Cardreader

Lenovo kan je kwa merk beschouwen als Asus. (Betrouwbaar en goede service)

Groeten,
Sander

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik kan de samengestelde pc op je link niet zien. Gezien de prestaties die je aangaf, lijkt dit mij een veel betere prijs/kwaliteits verhouding:

http://tweakers.net/pricewatch/328817/lenovo-ideapad-y500-(mbg3dmh)/specificaties/ (1174 euro)
De laptop voldoet aan al jouw eisen:

- lichte laptop en een degelijk formaat (15,6)
- Full HD scherm met blacklight
- I7 Processor
- 16GB geheugen zodat je ook goed met virtuele machines kan werken voor je opleiding
- 2x een GT650M kaart (SLI).
(Ingame prestaties http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-650M-SLI.84953.0.html *Bijna alle spellen op high met een FPS van 60+*)
- 1 TB HD met een 16GB SSD cache. Zodat de pc lekker vlot werkt.
- aantrekkelijke behuizing met high-end uitstraling. (Aluminium)
- Dolby Home Theater� v4 gecertificeerde luidsprekers
- Verlicht toetsenbord
- Accuduur tot 4.5 uur ligt eraan hoe intensief je de laptop gebruikt. (6 cel 7200 mAh)
- Bluetooth 4.0
- 1x USB 2.0 en 2x USB 3.0
- Cardreader

Lenovo kan je kwa merk beschouwen als Asus. (Betrouwbaar en goede service)

Groeten,
Sander
Bedankt voor de reacties.
Ik heb die zeker ook doorgekeken. Echter is de reden dat ik eerst liever voor de VAIO g, is omdat hij lichter en dunner is, en over het algemeen een beter design heeft. Dit zijn overigens de specs (aangepaste versie van de VAIO Fit):
JF2dkSx.png

Als ik ga vergelijken heeft de VAIO
- Een slechtere processor
- Een slechtere videokaart
- Een slanker en lichter design
- Minder SSD geheugen 8GB tegenover 16GB, zelfde geheugen normale harde schijf
- Verder hebben ze gelijksoortige specs (scherm, accuduur, backlight toetsenbord, etc.)

Mobiliteit en design staat hier dus tegenover iets mindere specs.
Dat rode backlight bij het toetsenbord trekt me niet echt aan. Komt een beetje 'kinderlijk' over. Ik denk dat ik binnenkort naar een winkel moet gaan om het met eigen ogen te zien, voor ik een oordeel kan doen.

Als ik het zo vergelijk kom ik toch dichter bij de Lenovo. Ik moet het echt met eigen ogen zien denk ik.

Laatst bewerkt:
Je vergeet dat je met een GT735M voor geen meter kan gamen ;)
(Volg de Vaio fit al vanaf de eerste dag dat er iets van bekend was en vind het ook een bloedmooi ding hoor, dat terzijde)

Trouwens volgens mij zijn de 8Gb en 16Gb bedoelt als ssd cache en dus niet te zien in de verkenner.

Laatst bewerkt:
Kijk is op de link van tweakers en dan bij garantie en bijzonderheden. Daarbij een Singele GT735M kan in vere weg nog niet tippen aan een GT650M. Moet je nagaan 2x GT650M.

Kwa specificaties is de lenovo veel beter. Het is alleen een kwestie van smaak of je de design mooi vind ofniet. Volgens mij is de Lenovo ook in het wit.
http://www.lenovoshop.com/nl/prod/Lenovo%C2%AE+Y500+IdeaPad%C2%AE+laptop+%28MBG3DMH%29+Dusk+Black/55010233A1
Dit is dan de Dusk black.

Je kan kijken naar de Lenovo laptop in de mediamarkt?

Laatst bewerkt:
Jullie hebben helemaal gelijk. Ik zag het pas toen ik eens goed de specs naast elkaar zette. Ik heb de Ideapad nu zeker bovenaan het lijstje en ik zal morgen of volgende week een winkel langs gaan. Bedankt voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan