Laptop aanschaffen

Status
Niet open voor verdere reacties.

erwinvv

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2008
Hallo,
Ik ga een laptop aanschaffen voor school maar daarnaast wil ik ook graag erop gamen.
Mijn budget is ongeveer €1000.
Ik heb al even rondgekeken en ik wil mss de XXODD XNi8252ds 15” wel kopen
http://www.xxodd.nl/index.php?p=bestel&ID=284
Zelf samengesteld met:

Intel Core 2 Duo T8300 (2,40GHz, 800MHz, 3MB)
4GB DDR2 667MHz geheugen (2x 2GBdual channel)
320GB SATA harde schijf 5400RPM
DVD-CD +/- brander
1GB Intel Turbo Memory module (heeft dit nut???)
Geen converter
geen 32GB Flash Drive
Geen besturingssysteem
Geen Office 2007 applicatiesoftware
Geen Windows Live OneCare 2.0
2 jaar pick up & return garantie
Uitgebreide pixelcontrole (8 dagen pixelgarantie)

Totale prijs:€ 1.015,00

Ik zou graag de T9300 erin willen en een 7200rpm schijf van 320 GB. Is dit slim/waar voor dat extra geld??
Is dit een goede keuze of weet er iemand nog andere laptops???

Alvast bedankt,
Erwinvv

Zelf heb ik nu ook een 7200rpm schijf en het werkt een stuk sneller dan mijn oude 5400rpm schijf. De CPU zou ik zo laten tenzij je echt het geld er aan uit wilt geven, de snellere HDD zul je eerder merken.
Turbo memory tsja... hier heb ik een 1GB module, maar wat ik zo lees heeft het met 4GB weinig nut. Met weinig geheugen is het effect wel duidelijk aanwezig.
Wat andere laptops betreft, kijk ook eens rond bij Dell of BTO.

Wat voor videokaart zit er in? Daar kan je mischien wel even naar kijken. Die 1gb turbo memory kan je een redelijk prestatie verschil opleveren. Het is zegmaar een extra groot cache geheugen voor je hardeschijf en overige apparaten. Ik zou hem erbij doen. Die hardeschijf is idd wel een stuk sneller dan een 5400 rpm. Echter, je batterij duur gaat wel een heel stuk meer naar beneden. Niet alleen gaat ie sneller maar hij levert ook nogal wat extra warmte.

Bedankt voor de reacties!
De laptop heeft een GeForce 8600M GS 512MB VGA videokaart.
Op zich wel goed maar bijv de aspire 5920 heeft een 8600M GT die tog een stukkie sneller is, maarje dan betaal je ook weer voor andere dingen die er op de laptop zitten.

Ik heb ook tests gezien met TurboMemory (met Vista) waar het egt niet uitmaakt of je het wel of niet hebt. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee dus moeilijk...

De harde schijf is wel een goede keuze dus, alleen is er een aanzienlijk verschil in werktijd?

De T9300 processor heeft wel weer 6MB cache (2x zoveel als de T8300), maar dit is het geld dus niet waard?

Het is geloof ik niet heel veel duurder, dus als je het er voor over hebt dan zou ik de snellere wel nemen. Maar of het verschil in dagelijks gebruik groot is betwijfel ik.
De gebruikstijd met de 7200rpm schijf zal inderdaad minder zijn, maar zou 10-15 min op 1,5-2 uur echt uitmaken. Persoonlijk denk ik dat je meer waarde zal hechten aan de snelheid, zeker omdat de laadtijd van windows en games toch verkort wordt.

Ga naar frieslandcomputers.nl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.friesland-computers.nl/shop_detail.php?id=1812&c=6

Compal IFL90 15,4" WXGA (1280x800)
T9500 2,6ghz'
4gb
320 gb 7200 rpm
HD-DVD speler
Windows Vista
1 GIG turbo memory
8600 GT 256 mb :)

1026 euro,-

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

met betere videokaart en beter scherm,

http://www.friesland-computers.nl/shop_detail.php?id=1821&c=6

T9500 2,6 GHZ (of die T9300 2,5 ghz) (1440x900)
4gb
320 gb 7200 rpm
HD-DVD speler
Windows Vista
1 gb turbo memory
8600 GT 512 mb

1061 euro,-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.friesland-computers.nl/shop_detail.php?id=2426&c=6

Stevigere versie minder geluid beter scherm,

FCB 15W26+ Go8600M GT, 15,4" WSXGA (1680x1050)
T8300 2,4 ghz
4gb
200gb 7200 rpm
HD-DVD speler
Windows Vista
1 GB turbo memory
8600 GT 512 mb

euro 1064,-

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.friesland-computers.nl/shop_detail.php?id=2473&c=16

De laptop die pas over 2 weken uitkomt en die ik na de vakantie ga kopen(in andere samenstelling dan dat ik nu voor jouw maakt).

FCB JHL90 15,4" WSXGA+ (1680x1050)
P8600 2,4 ghz 1066mhz -> (andere hebben 800 mhz)
4gb 800 mhz -> (andere hebben 667 mhz)
160 GB 7200 rpm -> (je moet ergens op besparen)
Standaard dvd speler -> (Idem dito)
1 Gb turbo memory -> (kan je ook weglaten)
9600 GT 512 MB -> (beste videokaart van^)

euro 1065,-
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je kan nu kiezen
1, Voordelen
-goedkoop
-enorm snel systheem
1, Nadelen
-mindere videokaart dan 2,3,4
-minder scherm dan 2,3,4

2, Voordelen
-goedkoop
-enorm snel systheem
-betere videokaart dan 1
-beter scherm dan 1
2, Nadelen
-duurder dan 1
-mindere videokaart dan 4
-minder scherm dan 3,4

3, Voordelen
- nieuwer model(mooier)
- beter scherm dan 1,2
- blijkt steviger en minder geluid dan 1,2
3, Nadelen
-minder snel systheem dan 1,2
-duurder dan 1,2
-mindere videokaart dan 4

4, Voordelen
-nieuwste model
-makkelijk upgradebaar( je kan het echte geheugen en de '4gb' turbo memory er later nog inzetten om je systeem sneller te maken) (je kan dus nu 2 gb kopen(om goedkoper uit te zijn) en later er 2 gb bijzetten en er ook nog eens 4gb turbo memory bijzetten)
-Goede videokaart (speelt hedendaagse spellen op medium/high)
4, Nadelen
-nog niet getest/geen revieuws (GROOT NADEEL) (ik zou hier zeker op wachten)
-duurder dan 1,2,3
-minder snel systheem dan 1,2,3(niet zeker)

Als je het nu nog niet weet dan weet ik het ook niet meer ;)

Anyway je moet ze naar eigen zeggen aanpassen dit zijn gewoon richtlijnen en dit is om jouw de opties te laten zien. Wil je bijvoorbeeld geen HD-DVD speler dan haal je die weg en doe je er pixelgarantie bij of helemaal niets...

MVG,

Daniel

Laatst bewerkt:
1 en 2 zijn hetzelfde (scherm na (videokaarten ook!)). Echter 1 is van compaq en de service van compaq valt volgens mij onder die van Hp en die erg slecht! 4 is alleen de videokaart anders. 3 zou ik niet doen. Die is gewoon net iets minder dan 2. Als ik jouw was zou ik 2 of 4 kiezen. Zijn beide volgens mij wel goed. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

1 en 2 zijn hetzelfde (scherm na (videokaarten ook!)). Echter 1 is van compaq en de service van compaq valt volgens mij onder die van Hp en die erg slecht! 4 is alleen de videokaart anders. 3 zou ik niet doen. Die is gewoon net iets minder dan 2. Als ik jouw was zou ik 2 of 4 kiezen. Zijn beide volgens mij wel goed. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

er staat toch echt bij de eerste 256 mb 8600 gt en bij de 2e 512 mb 8600 gt... Waar staat trouwens dat 1 van compaq is?

Sorry was niet helemaal scherp toen ik het schreef. Maar uh er staat toch echt 512 mb bij de videokaart hierboven! In iedergeval, ik zou voor 2 of 4 gaan. En idd er staat nergens dat ie van compaq is. MAar nog steeds zou ik voor 2 of 4 gaan.

De laptops van Friesland-computers zal ik zeker gaan bekijken!
Heeft er iemand ervaring met de service en de kwaliteit van de laptops??

Bedankt voor de reacties!

Sorry was niet helemaal scherp toen ik het schreef. Maar uh er staat toch echt 512 mb bij de videokaart hierboven! In iedergeval, ik zou voor 2 of 4 gaan. En idd er staat nergens dat ie van compaq is. MAar nog steeds zou ik voor 2 of 4 gaan.

Bij 1 staat 256 mb en bij 2 512 mb...

Ik ga waarschijnlijk voor keuze 2
Alleen nog een vraagje: de WLAN Router, er zit tog al eentje in de laptop zelf?
En wat is het verschil tussen de routers waar je uit kan kiezen?
Of zijn het gewoon losse routers die je erbij kan kopen.

En wat betreft het bestturingssysteem, ik neem windows vista basic, alleen moet ik dan voor 32 bit of 64 bit kiezen??, de prijs voor beiden is hetzelfde...

Erwinvv

Laatst bewerkt:

En wat betreft het bestturingssysteem, ik neem windows vista basic, alleen moet ik dan voor 32 bit of 64 bit kiezen??, de prijs voor beiden is hetzelfde...

Erwinvv

Voor 4 gig is 64 bit handig met 32 bit kan je maar 3,2 gig gebruiken.

Ze gaan je vertellen dat er minder drivers zijn voor 64 bit maar dit is allang niet meer, alles wat je nodig hebt en meer is voor 64 bit te krijgen, ik zou voor 64 bit gaan.

Erwinvv

Er zit nooit een router in een laptop, dat zijn gewoon losse routers.

Voor 4 gig is 64 bit handig met 32 bit kan je maar 3,2 gig gebruiken.

Ze gaan je vertellen dat er minder drivers zijn voor 64 bit maar dit is allang niet meer, alles wat je nodig hebt en meer is voor 64 bit te krijgen, ik zou voor 64 bit gaan.

Om eerst maar even tegen Dedaniel in te gaan er zijn minder drivers dan voor de 32 bits versie daar komt nog eens boven op dat bepaalde software er niet op werkt. Je moet dan gewoon even iets verder zoeken (vooral gratis software, alles wat je in de winkels koopt is bijna altijd ook geschikt voor 64 bits). Echter je moet wel onthouden dat je het over drivers hebt. Meestal zet je die er 1 keer op (behalve als ie al voorgeïnstaleerd is) en doe je er verder toch niets meer mee. Dus zo'n groot nadeel is het niet. Dan over het voordeel dat je je RAM volgedig kan gebruiken. Je zal in de praktijk nooit meer dan 3gb gebruiken. Ik heb zelf 3 gb en met vista, een videokaart die naast zijn eigen geheugen ook nog eens RAm slurpt nog nooit meer dan 2.2 gb gebruikt laat staan 3gb. Maar al met al, ik zou voor de 64 bits gaan. Je koop geen extra ram om het niet te gebruik en toch

Om eerst maar even tegen Dedaniel in te gaan er zijn minder drivers dan voor de 32 bits versie daar komt nog eens boven op dat bepaalde software er niet op werkt. Je moet dan gewoon even iets verder zoeken (vooral gratis software, alles wat je in de winkels koopt is bijna altijd ook geschikt voor 64 bits). Echter je moet wel onthouden dat je het over drivers hebt. Meestal zet je die er 1 keer op (behalve als ie al voorgeïnstaleerd is) en doe je er verder toch niets meer mee. Dus zo'n groot nadeel is het niet. Dan over het voordeel dat je je RAM volgedig kan gebruiken. Je zal in de praktijk nooit meer dan 3gb gebruiken. Ik heb zelf 3 gb en met vista, een videokaart die naast zijn eigen geheugen ook nog eens RAm slurpt nog nooit meer dan 2.2 gb gebruikt laat staan 3gb. Maar al met al, ik zou voor de 64 bits gaan. Je koop geen extra ram om het niet te gebruik en toch

Welke noodzakelijke drivers zijn er dan niet te krijgen voor 64 bit?

En vista gebruikt al bijna 1 gig dus dan heb je nog maar 2 gig over voor de rest.

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat de drivers er waarschijnlijk al op staan en dat je er dus toch niets meer aan hoeft te veranderen. 2 gig voor de rest in meer dan voldoende. Dat gebruik je echt niet. Maar zoals ik nog een keer zeg, waarom het wel kopen en niet gebruiken

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat de drivers er waarschijnlijk al op staan en dat je er dus toch niets meer aan hoeft te veranderen. 2 gig voor de rest in meer dan voldoende. Dat gebruik je echt niet. Maar zoals ik nog een keer zeg, waarom het wel kopen en niet gebruiken

Voor games Videobewerking multitasken en met zicht op de toekomst heb je echt wel meer dan 2 gig nodig.

Bij Frieslans-computers.nl is er helaas geen verzekering voor diefstal en schade enz af te sluiten.
Aangezien het nogal een dure laptop word wil ik graag wel zo'n verzekering afsluiten.
Heeft iemand een goede suggestie? Ik heb al op Internet rondgekeken maar ik wordt er niet echt wijzer van...

Oja en wat is het vershil tussen een gewone DVD brander en een lightscribe brander?

Laatst bewerkt:
Het verschil tussen een dvd brander met of zonder lightscribe is dat je met lightscribe de bovenkant (dus het uiterlijk kan branden, hier kan je dus een foto op "printen", je hebt hier echter wel speciale schijfjes voor nodig en het kan alleen in zwart wit. Verwacht er niet te veel van) kan branden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan