Laptop (Acer) start niet meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

hangelos

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2012
Goedenmiddag,

Sinds vanmorgen wil mijn laptop niet meer opstarten. Het is een Acer 5920g van zo'n 3 jaar oud. Gisterenavond deed ik hem op de slaapstand, klep dicht ding valt stil, zoals ik dat altijd doe.

Vanmorgen probeerde ik hem op te starten maar hij bleef hangen leek het wel. Bij het aanzetten gaat de fan wel draaien en knippert het harde schijf lampje ook enkele keren, maar ik krijg nooit beeld. Vervolgens blijft de fan draaien maar gebeurt er verder helemaal niets (geen geluiden van de harde schijf oid).
Ik heb het geheugen al getest en dat gaf geen oplossing, ik heb een extern beeldscherm geprobeerd en ook daarop geen beeld. Blijven volgens mij nog 2 opties over; Harde schijf of de CPU.
Ik heb geprobeerd de HD los te halen en proberen zonder HD op te starten maar die zit me toch iets te goed vast. Nu bedenk ik me eigenlijk als de harde schijf kapot is zou hij nog steeds moeten opstarten tot de bios niet waar? Dus dan moet het de CPU wel zijn, klopt mijn redenatie?

Hoe zou ik mijn gegevens van deze harde schijf kunnen redden? Het is typisch dat ik precies deze avond nog dacht dat ik eens een backup moet maken van mijn gegevens in het geval dat.. Natuurlijk niet wetende dat het geval zich al zou voordoen als ik de volgende morgen wakker werd. Kan ik zo'n laptop HD met 1 of ander kabeltje aan mijn PC als slave koppelen? En zodoende de gegevens overzetten? Of is er een andere manier?

Ik heb verder nog wat topics doorzocht en vond er 1 waarbij een persoon de CPU had verwijderd en had vervangen met een ander, kan ik dat ook doen? En moet ik dan op zoek naar eenzelfde processor als er in zat? Of waar moet ik rekening mee houden?

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen want ik ga mijn laptop (en vooral de gegevens) hard nodig hebben de komende weken.

Bij voorbaat dank,

Hans

Haal de accu er eens uit en start eens op op netstroom.

Voor een kleine 10,- euro heb je een externe 2.5 inch behuizing.
Steek je harde schijf er in en de schijf is weer benaderbaar om data te benaderen.

Laatst bewerkt:
Alleen op netstroom geprobeerd, geen verandering. Ik kan er dus van uit gaan dat de CPU naar zijn vaatjes is?

En hoe kan ik dat nagaan? Of komt dat bij een laptop overeen met moederbord falen en kan ik het wel opgeven?

Heb je wel de FN + juiste F? toets ingedrukt voor gebruik extern scherm?

Hmm dat werkt normaal volgens mij alleen in windows. Als ik mijn monitor normaliter aansluit op mijn laptop geeft de monitor pas beeld als windows is geladen. Maar het probleem is dat de laptop als het ware niet doorstart, maar als het ware stationair blijft draaien zonder dat er wat gebeurd. Anders hoor je de harde schijf wel 'kraken' toch?

Hallo

"n Acer 5920g van zo'n 3 jaar oud"

Met de door u vermelde symptomen hoop ik dat deze laptop op regelmatige basis eens stofvrij werd gemaakt.

Indien de heatpipe radiator verstopt is door stof (stoftapijt) , dan is er zo goed als zeker sprake van oververhitting.

Het stofmaken van dit model is nochtans relatief eenvoudig.

Een c.p.u. gaat niet zo snel defekt.

De motherboard chipset bij dit model is temp. gevoelig.

Indien te lang te heet ---> loskomen (gedeeltelijk) van het motherboard.

Peter

Oververhitting zou wel eens heel goed een oorzaak zijn geweest. Het viel me al op dat de fan de laatste tijd heel veel toeren maakte en de laptop erg warm werd. Ik wijde dat echter aan het warme weer.

Hij is wel eens stofvrij gemaakt nadat de aansluiting van de voeding op het moederbord was 'afgebroken', maar dat is wel weer ruim een jaar geleden. Als het dit zou zijn is de moederboard chipset te heet geworden en daardoor gedeeltelijk losgekomen van het moederbord. Dat is einde verhaal van het motherboard dan?

Hallo

" Het viel me al op dat de fan de laatste tijd heel veel toeren maakte en de laptop erg warm werd."

Hier vreesde ik al voor .... kon niet veel anders , dit model met deze symptomen.

"Dat is einde verhaal van het motherboard dan? "

Ja ... maar ...

Moest je lokaal iemand kennen die ervaring heeft met het "reflowen" van chipsets , is dit te overwegen.

Dit model is snel/eenvoudig te openen , en een "reflow" is niet echt veel werk.

Heb hier reeds ettelijke maanden een "gereflowde" (7520) draaien ...

Indien deftig uitgevoerd , is deze "herstelling" zo goed als definitief.

Een nieuw motherboard is deze laptop volgens mij niet meer waard.

Deze officieel laten herstellen , zal u ook veel geld kosten

Je kunt ook de harddisk recupereren , en in een externe casing monteren.

De laptop te koop zetten op e-bay als ruilonderdelen.

Meestal worden deze verkocht voor +/- 50€.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan