De turbo klok frequentie is overdreven veel hoger als de standaard frequentie. Bij Tweakers lees ik 4,2 en 1,6. GHz. Zelf zou ik sowieso altijd de turbo van computers uitschakelen in de BIOS. Ja en als de laptop hierdoor oververhit raakt, dan schiet het ook niet erg op. Het is gewoon gemaakt voor 1.6 GHz.
Kijk bij Taakbeheer en Broncontrole, of er grafieken verschijnen van alle vier computer kernen. Het kan zijn dat Windows niet alle vier cores herkent.
U heeft waarschijnlijk achtergrond processen die veel processorkracht vergen. Het kan zijn; een virus scanner of een malware scanner, die u toestaat om te scannen op de achtergrond. Een cloud opslag die de computer steeds indexeert kan ook, dus zoek voor deze zaken in het systeemvakje rechts onder op de taakbalk. Daar hoort zo min mogelijk te staan. Windows heeft indexering van de search service voor snellere zoekresultaten, dat is onnodig dus kan u beter uitschakelen door de Windows Search Service, bij Services, te stoppen en uit te schakelen.
Als u wil weten of er iets onbekends op de achtergrond draait dan kan u een lijst er van laten opstellen met
AutoRuns van Sysinternals. De laptop lijkt mij niet zo snel dat er allerlei opstarters van programma pakketten en updaters actief kunnen zijn. Onbekende namen kan u zoeken in de zoekresultaten van Google, met name op de forums.