Laptop als AP

Status
Niet open voor verdere reacties.

AAley

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2003
Is het mogelijk om een laptop (die natuurlijk een wireless card heeft) te gebruiken als access point voor andere laptops? De laptop die het signaal etc. zou moeten uitzenden is verbonden met internet via een kabel die in een bekabelde router zit. (Alles werkend)

Schets hoe ik het zou willen:
Code:
---Modem----Router---PC 1
                               |---PC 2
                               |---Laptop die signaal zou moeten uitzenden °°°°° Laptop 1
                                                                                                      °°°°° Laptop 2
--- Kabels
°° Draadloos signaal

het is volgensmij wel mogelijk.
maar waarom gebruik je niet gewoon een modem/router in 1 met draadloze connectie naar alle computers en dan kan je evt. ook nog de gewone pc's op de kabel aansluiten.

ipv 1 laptop die het signaal uitzend want die zou altijd aan moeten staan (niet zo geweldig voor een laptop) om verbinding te hebben. en je bereikt er niks extra's mee want je laptop moet toch op de kabel zijn aangesloten.

Die laptop wordt niet gebruikt, zijn batterij is toch al dood dus kan me niet echt schelen. Al de apparatuur op dat schema heb ik, ik heb (nog) geen draadloze router. Ik wil het eerst even wat zo doen om dan later wel een draadloze router aan te schaffen.

Ik denk dat dit kan, via Internet Connection Sharing. Ik ga er hier vanuit dat je zowel het bedrade gedeelte als het draadloze gedeelte van je centrale laptop goed hebt staan. Het draadloze gedeelte moet op Ad-hoc netwerk staan, net zoals op de laptops die je wilt 'aankoppelen'.

Kies op de centrale laptop Start -> Instellingen -> Netwerkverbindingen -> rechtsklikken op [je bedrade verbinding met je router] en Eigenschappen kiezen -> tabblad Geavanceerd -> Internet-verbinding delen aanzetten, en in Verbinding via Thuisnetwerk kiezen voor je draadloze netwerkkaart.

Let wel op dat je bedrade aansluiting van de centrale laptop geen 192.168.x.x adres krijgt toegewezen, want zover ik me kan herinneren worden door Internet Connection Sharing in diezelfde reeks ip-adressen uitgereikt aan de laptops aan de draadloze kant, en dan werkt (het geloof ik) niet. Helaas heb je daar niet alles over te zeggen, omdat dat een instelling van je Internet router is, en niet altijd kun je daar de DHCP reeks van uit te delen ip-adressen wijzigen van 192.168.x.x naar bijv. 10.x.x.x.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dit lukt totaal niet, ik ga het maar zo laten eer ik alles kapot pruts :confused:

Waar het misschien fout gaat is het volgende:

Je moet éérst ervoor zorgen dat alle 3 de laptops met elkaar een draadloze verbindig kunnen opzetten. Zet daarvoor een zng. Ad-Hoc draadloos netwerk op tussen alle 3 de laptops. Zodra dat gebeurd is, dan kun je aan de slag met Internet-verbinding delen.

NB: Ad-hoc draadloos netwerk is een netwerk zonder een centraal Accesspoint of draadloze router. Kijk in de documentatie van de draadloze netwerkkaarten van de verschillende laptops na hoe je zo'n Ad-hoc draadloos netwerk opzet.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan