Laptop blijft bij opstarten lang hangen op beginscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hugo Sittard

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
12
Ik heb een toshiba laptop met ssd. in het begin was de opstart tijd slecht enkele seconden. Nu na een jaar blijft hij eerst heel lang (een minuut of langer) staan op het beginscherm met de toshiba vermelding. Als hij dan overschakelt naar het windows 10 scherm dan start de laptop razendsnel door. Mijn vraag is dus waarom blijft hij zolang op het beginscherm hangen. En wat kan ik er aan doen. En misschien nog belangrijker....hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen. Alvast dank voor de moeite.

Ik heb lang gezocht naar het antwoord bij eerder gestelde vragen. Maar helaas niet gevonden. Want je kunt voor dit probleem zoveel zoekopties invullen. Ik kwam er niet uit.

Knipsel1.GIF
 
Laatst bewerkt:
Laat ik maar het spits afbijten. Wanneer de BIOS batterij leeg raakt dan kan de Setup teruggezet zijn naar standaard waarden. Dat kan gevolgen hebben voor de herkenning van de schijfstations en RAID configuraties. Ook kan de schijf vanwaar eerst opgestart moet worden dan een andere zijn. Een geheugen test overslaan kan dan testen van het geheugen worden.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, bedankt voor de reactie. De laptop is pas een jaar oude, maar natuurlijk kan een batterij altijd slecht zijn. Tenminste ik neem aan dat u niet de accu bedoeld want die is nog prima. Er zit maar een schijf in de laptop. Een samsung ssd.
Helaas begrijp ik uw laatste zin niet. Dus weet ik ook niet wat ik zou kunnen doen.
 
Het BIOS batterijtje is vaak een kleine knoopcel en inderdaad zou deze na een jaar al te weinig stroom kunnen geven. Dat verschilt tussen computers. Vaak geeft de computer dan een melding dat het systeem terug gezet wordt naar standaard waarden. Het kan ook gebeuren dat het batterijtje even geen contact heeft gemaakt, ook dan gaat de Setup naar standaard waarden. Je moet de knoopcel batterij ook niet aanraken met de vinger om blijvend goed contact te waarborgen.

In de Setup kan je vrijwel altijd bepalen of er een uitgebreide of een verkorte geheugentest moet worden gedaan. Standaard is het misschien een uitgebreide want wanneer het geheugen altijd goed wordt getest dan hoeft dat niet elke keer bij het opstarten meer. Bij terugzetten naar standaard waarden duurt het opstarten dan dus weer een halve minuut tot een minuut langer.

Ook al heb je maar één harde schijf, de Setup moet dat controleren en misschien ook nagaan of die van CDRom/DVD of diskette of USB kan opstarten wanneer die in de opstartlijst bovenaan en als actief gemarkeerd zijn.

Controleer maar eens in de BIOS of je iets van deze dingen tegenkomt.
 
Hoi, ik denk inderdaad dat het aan de bios instellingen ligt. Ik heb gekeken maar het zegt mij niet veel
 
Dat wordt hulp inroepen. Kan je niet zo snel iemand vinden, kijk dan of Peerby.nl actief is. Peerby is voor dingen lenen van of hulp vragen aan mensen uit de buurt. Je kunt natuurlijk altijd foto's posten en in de handleidingen van computers staan achterin alle pagina's van de Setup met de benaming en de mogelijke opties (geen uitleg maar Google maakt veel goed).
 
Niemand kunnen vinden die mij kan helpen. Dus als nog iemand suggesties, graag.
 
Het is wel een kans om wat te gaan leren over de Setup. Ongeveer alles kan je opzoeken met Google. Het beste kan je even notities kunt maken over wat de instellingen zijn wanneer u die verandert. Digitale foto's maken van de menuonderdelen heb ik ook wel eens gedaan. Hier is een uitleg voor beginners:

http://nl.wikihow.com/De-BIOS-instellingen-van-je-computer-wijzigen

Als standaard waarden teruggezet zijn dan kloppen de systeem tijd en datum al niet maar misschien raakt de batterij voor de BIOS leeg. Een gewone knoopcel is 3 Volt. Je kunt ze dus net met een 1,5 Volt AA en AAA batterij tester wel meten als je het resultaat halveert. Hoe het verwisselen in zijn werk gaat zie je op YouTube en hier nog een paar tips; laat het batterijtje niet op de printplaat vallen want de knoopcel wil weg schieten op het moment dat het klemmetje iets naar de zijkant wordt weg gebogen, de gladde kant (de +) moet boven, maak geen vingerafdrukken op de nieuwe batterij, ga na het plaatsen in de Setup en selecteer daar eerst "standaard waarden" - "default values" om fouten te voorkomen en pas na opnieuw opstarten de instellingen naar behoefte aan of herstel ze op de keuzes zoals die waren.

Achterin de handleiding van de computer/laptop staan altijd alle BIOS schermen op afbeeldingen met in de tekst alle mogelijke waarden, het is makkelijk om daar dan de notities te maken.

Voor echt water vrees zijn er reparatiecafés, hobby computer club avonden, computer hulp aan huis advertenties en zo vast nog wel meer.
 
Oke, dank u voor de reactie.
Ik ga wel de tips na.
Maar ik vind het wel jammer dat alles erg algemeen is.
Volgens mij is het probleem heel specifiek.
U kunt dit item afsluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan