laptop blijft vaak (lang) hangen bij de Bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

Denniske

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Beste,

Ik heb hier een Acer Aspire en sinds de laatste tijd blijft hij vaak hangen in het bios scherm (weet niet hoe het echt heet) je kunt dan dus op f2 drukken om de bios in te komen. Als je dat niet doet zou hij verder moeten starten maar hij blijft hangen, soms na lange tijd start hij door. Iemand ideetje? Het is plots gekomen, heb al het ram geheugen eruit gehaald en schoon geblazen, ook de harde schijf.

BIOS resetten

Hallo,

Probeer eens je BIOS te resetten door tijdens de POST (Opstartproces waarin de BIOS wordt opgestart, waar jij zei over het BIOS-opstartscherm) op F2 te drukken, en dan moet je iets zoeken met Factory Defaults. Kies dat dan. Nu zou het opgelost moeten zijn. Je kan ook proberen de BIOS opnieuw te downloaden van de site van Acer. Bij een laptop van een vriend van me startte hij de POST ook langzaam op. Dan kwam doordat er een 90-minuten-cd (800MB) in zijn CD-drive zat. Voel ook eens of de processor goed zit en of het moederbord erg stoffig is. Ik hoop dat de oplossing(en) helpen.

Groetjes, WDHBGS:D:thumb::thumb::D

Laatst bewerkt:
Bedankt, ga ik proberen ik neem aan dat de windows installatie intact blijft als je bios reset ? :P en anders maar ff ghosten haha

Graag verwijs ik jullie beiden naar mijn reactie van 16.00 uur in dit topic. Reactie geplaatst n.a.v. het bericht daar direct vóór!!!

Om alvast een vraag voor te zijn : vraag jezelf eerst af wat er aan de machine hardwarematig en / of softwarematig is veranderd voordat het probleem zich voor ging doen. Als het antwoord daarop zou luiden : helemaal niets, dan zou ik eerst eens gaan nadenken over een naderend hardwaredefect ipv zonder na te denken een bios te gaan resetten. Wat doet jou (WDHBGS) denken dat een bios zomaar zonder reden zijn instellingen laat veranderen?

Een (naderend) geheugendefect zou veel meer voor de hand liggen dan een bios waarvan 'zomaar' als een donderklap bij heldere hemel, de instellingen zouden veranderen. Hoe zou dat volgens jou (WDHBGS) dan in zijn werk moeten zijn gegaan? Wie of wat zou die instellingen veranderd moeten hebben?

Laatst bewerkt:
(Hopelijk) de oplossing!

Hallo,

Omdat ik zelf een andere vraag had, had ik haast bij het antwoorden op deze vraag.
Daarom had ik er sommige dingen niet in kunnen zetten.
Ik dacht niet dat de BIOS zomaar was veranderd, maar ik bedoelde dat er zeg maar vervuiling (wart eigenlijk bijna onmogelijk is) in de BIOS zit. Nu bedenk ik me opeens iets: dit probleem heb ik ook altijd als ik veel USB-apparaten heb aangesloten. Dat is hopelijk de oplossing! Start je PC gewoon met maar max. 2 USB-apparaten op.

Doe ook even een geheugentest (daar kwam ik op dankzij @gast0225) met memtest86. je kan het downloaden van http://memtest86.com , het is gratis. Download de ISO-image en brand het op een CD'tje of DVD'tje met ISO-burn software, zoals met het gratis ImgBurn. Start je Acer dan op met die CD (Aanzetten, CD erin, Controleren of in je BIOS de Boot Priority vóór de HDD staat.)

Groetjes, WDHBGS:d:thumb::thumb::D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan