Laptop Compaq Armada 500 start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Piet Piraat

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Berichten
4
:confused: Ik heb een Compaq Armada 500 P III, 600 Mhz, 512 MB ram (net erin geprikt), en hij doet het niet meer. HELP HELP HELP,....

Als ik de laptop op zichzelf wil laten starten doet hij niets.

Als ik het netsnoer erbij aansluit gaat het gele lampje van de batterij knipperen.
in het begin heel lang uit,.. soms even aan.... niet regelmatig,..... soms een paar keer snel danweer langzaam,...
Na 24 uur lijkt het gele lampje ondertussen meer aan dan uit,... maar het knippert nog steeds en onregelmatig.

Als ik met het netsnoer erin de laptop wil starten dan hoor ik allerlei klikjes.
Ik denk dat deze uit het 3,5 inch diskette station komen. Alsof die wel wil,.. maar niet kan opstarten.. na een aantal keren geklikt te hebben stopt het,...

Soms gaan er ook drie of vier groene lichtjes net boven het toetsenbord knipperen,....diverse keren kort aan en uit,..... gebeurt samen met het klikkende geluid uit de 3,5 inch diskette station... Ook hier geldt,.. dat als er een aantal klikkende geluiden zijn geweest,.. dan stopt het,..

Met accu eruit geprobeerd,... er gebeurt hetzelfde.
Voeding aan het netsnoer doorgemeten geeft 18,zoveel volt aan,... dus ik denk dat dit goed is,..

Deze laptop is tweedehands gekocht.
Ongeveer 5 jaar oud.
Werd altijd actief gebruikt door de eerste eigenaar.
Ik heb de laptop even gebruikt, er geheugen bijgeprikt en vervolgens is die voor twee weken in de laptop-tas verdwenen,...

En nu wil die niets meer doen,..

WIE o WIE,.... helpt mij,...
Deze schadepost kon ik net ff niet hebben deze maand,...
dus als iemand mij kan vertellen wat ik het beste kan doen,..
dan graag,... In een winkel maken ze mij meestal vanalles wijs,...
By the way,... ik ben niet zo goed op computers en internet,..
Ik zal proberen te kijken voor antwoorden maar je mag me ook het antwoord mailen.

Met vriendelijke groet, Marcel:eek: :confused:
 
Piet Piraat zei:
Ik zal proberen te kijken voor antwoorden maar je mag me ook het antwoord mailen.
Welkom op Helpmij Piet. :)
Je kunt email notificatie aanzetten in je profiel of anders "je abonneren" op dit topic onder onderwerp opties.
Op die manier krijg je altijd een mailtje wanneer er iemand op je vraag reageert.

Terug komen op je vraag.
Kun je de laptop nog terug brengen naar de oude situatie?
Misschien dat er iets mis is met het geheugen wat je bijgeplaatst hebt.
 
Beste helpmij administrator Frisian,..

Zo daar ben ik weer..... en ik hoop nu dat het goed gaat,..

Ik heb zojuist drie keer het oude geheugen en nieuwe geheugen omgewisseld.
Het oude geheugen betrof 2 X 64 MB-RAM en het nieuwe geheugen betrof 2 X 256 MB-RAM.

Er is geen verschil.
Er blijven klikjes te horen en er knipperen 3 lampjes boven het toetsenbord.
Het enige wat wil veranderen is de duur van de klikjes.
Soms lijkt het gewoon te blijven klikken en soms stopt de laptop na vier klikjes.
Soms flikkeren er drie lampjes,.... soms geen.
Dit gebeurt bij beide hardware configuraties,...

Wel tof dat er zo snel wordt gereageerd door jullie.

En dan ga ik nu eens even uitvissen waar ik mijn profiel e.d. op dit forum kan vinden,..

M.vr.gr. Marcel.
 
Weet je zeker dat je het geheugen 100% hebt zitten? Dit gaat meestal een beetje zwaar.
 
Hallo Frisian,..

Ik weet zeker dat het goed zit.
De eerste keer toen die jongen het nieuwe geheugen erin prikte begon de laptop als een gek te piepen.
Daarna heeft hij het er opnieuw ingeprikt en toen ging alles goed.
Windows XP draaide diverse dagen lekker.
Het geheugen werd ook herkend.

Toen is er twee weken niet mee gewerkt.
Toen de laptop werd opgestart lukte dit dus niet meer.
Na nu herhaaldelijk het geheugen erin en eruit te hebben gehaald blijven de symptomen opspelen als de eerste keer toen het geheugen er nog wel goed inzat.

Ik steek het er schuin in,.. druk het goed aan tot ik zie dat de uitsparing die verkeerd inprikken voorkomt volledig is gevuld en druk het dan naar beneden waarna het tussen twee handeltjes vast klikt..
En tuurlijk aard ik mezelf even voor ik het allemaal vastpak,..

Nogmaals bedankt alvast...
Ik wacht in spanning af,...
 
Probleem Gevonden

Hoi Frisian,

Ik koppel bij deze even de oplossing terug (mogelijk ook bruikbaar voor anderen).

Ik ben er bij toeval achtergekomen wat het probleem is.
Ik nam de laptop vanmiddag mee naar het werk. Daar werken meerdere mensen met laptops. Omdat ik niet snel een stopcontact kon vinden zei een collega dat ik zijn voeding wel even kon lostrekken uit zijn dockingstation.

En mijn systeem begon te werken op die aansluiting. Vervolgens een aantal keer geprobeerd met wisselen en dezelfde fout trad op.

Ofwel de transformator die aan mijn netvoeding zit is kapot.
Bij het doormeten kreeg ik wel 18,5 volt te zien waardoor het lijkt dat die in orde is. Maar zodra je het systeem belast dan zakt dat voltage ineens in elkaar.
Het systeem kreeg hierdoor in het begin wat spanning maar niet genoeg om door te starten. Dit impliceerde de klikkende geluidjes en de knipperende ledjes.

Ik heb me laten vertellen dat je eigenlijk de EMK (electrisch motorische kracht) moet meten.
Ofwel het voltage van de stroombron als je het systeem daadwerkelijk belast.
Dit probleem heb je bijvoorbeeld ook bij accu's in auto's. Als je hem onbelast doormeet dan heb je voldoende spanning maar als je hem belast dan zakt de spanning ineens in elkaar.

Nu zit mijn probleem in de transformator, die ik naar me heb laten vertellen electronisch is.
Nu kreeg ik te horen dat er in zo een electronische transformator condensatoren worden gebruikt (soort kleine accu's) die door de jaren heen steeds meer moeite hebben om stroom vast te houden en dat deze waarschijnlijk kapot zijn.
Ofwel ze vertelden me als die transformator toch al kapot is dan kon ik beter even voor een paar euro een paar juiste condensatoren kopen en deze zelf vervangen. Even los en opnieuw vast solderen.
En als dat niet zou werken dan kon ik altijd nog opzoek gaan naar een goede transformator maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

Dus goed en slecht nieuws.
Het slechte was dat de transformator kapot is maar het goede is dat de laptop zelf nog in orde is.

Ik wil je nogmaals bedanken voor je antwoord en hierbij aan iedereen die mij heeft willen helpen..

M.vr.gr. Marcel
:) :) :) :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan