Laptop connect niet met wifi sinds acces point

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stijnley

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2008
beste forumleden

Sinds de verhuis naar mijn nieuwe woning ervaar ik problemen met wifi op mijn laptop.

Mijn woning is voorzien van een modem in de garage, met UTP-kabelverbinding doorgetrokken tot in de woonkamer. Om de draadloze afstand te overbruggen, is een accespoint aangesloten in de woonkamer..

Bekabeld internet, digitale tv en wifi op de beide gsm's werkt perfect.
Maar wanneer ik de laptop wil verbinden met dit thuisnetwerk, kan ik geen verbinden maken en krijg ik een niet bepaalde foutmelding.

De laptop is enkele jaren oud en draait op windows Xp. Dit probleem deed zich niet voor op mijn appartement (zelfde provider maar zonder access point). Ik kan wél verbinding maken met de Telenet Homespot, maar dit op de modem aan slecht signaal gezien de afstand naar de garage waar de modem hengt.

Ik ben geen computerleek maar dit krijg ik niet opgelost :(
Dit probleem doet zich ook voor bij een zeer oude laptop.

Iemand die mij kan verderhelpen om de laptop via de AP te laten verbinden?

De accesspoint betreft een TELENET ACCESS POINT WNDR4300-TN.
De modem betreft een Telenet Eurodocsis 3.0-modem.

Ik dank u!

mvg Stijn

Ik identificeer 2 mogelijke problemen, waarbij ik optie b. het meest waarschijnlijk acht:
a. Op de XP computer staat geen SP3. Kijk dat na via Start -> Uitvoeren -> winver
Als in de teruggemelde versienummer ergens sp3 staat en/of Service Pack 3, dan heb je wel degelijk SP3.
b. Telenet geeft (als ik het goed begrepen heb) 2 publieke ip-adressen per aansluiting. Omdat het een accesspoint betreft en er geen router maar een Telenet modem voorstaat (volgens jouw aangifte) kan het zijn dat de mobiele apparaten beide ip-adressen dus al gebruiken, en er dus geen ip-adres(sen) over zijn voor andere apparaten (zoals die laptops). Als je ipv. een accesspoint een wifi breedband router zou hebben ingezet, dan heb je dat probleem niet, want dan gebruikt de router 1 van die 2 publieke ip-adressen en krijgen alle mobiele apparaten, pc's, laptops etc. een zgn. private ip-adres (in de 192.168.x.x reeks), en daar heb je er meer dan genoeg van. Bovendien zorgt zo'n breedband router voor wat extra beveiliging, omdat geen eindapparaat (pc, laptop etc.) rechtstreeks vanaf Internet bereikbaar is, alleen de router die ervoor staat.

Als het verhaal van b. klopt, dan heb je je dus (gedeeltelijk) verkeerd laten voorlichten. Je zou het dan zo kunnen doen dat je bedraad een breedband wifi router op een van de beschikbare LAN poorten van de accesspoint aansluit, die een ander wifi netwerk laten uitzenden dan de accesspoint zelf doet en dan alle mobiele apparaten, pc's etc. met dat nieuwe netwerk laten verbinden.
Bel dan ook even met Telenet of die accesspoint in zijn geheel kan vervallen voor een wifi breedband router (ik kan niet nagaan of tv etc. óók via die accesspoint verbonden zijn).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Laptop al enkele jaren oud met xp, lijkt mij ook een mogelijkheid dat je netwerkkaart niet de settings ondersteund die zijn ingesteld op je accespoint.
Vergelijk die gegevens eens met elkaar.
Verder ga ik mee met de info die dnties zojuist heeft gegeven.

Inderdaad kijk met name eens naar de instellingen van de beveiling, WEP WPA of nog iets anders?

Verder valt het to proberen om je SSID (de naam van je netwerk, niet het wachtwoord) te veranderen in iets met enkel kleine letters (geen cijfers en/of hoofdletters).

In deze handleiding staat dat de AP wordt uitgeleverd met een telenet-apn-xxxx SSID.
XP zélf heeft (indien op SP3 niveau) geen problemen met zo'n SSID en ook niet met WPA2-PSK sleutels.

Er zou ook nog het het mogelijke probleem kunnen zijn dat de wifi netwerkkaart in de XP laptop geen WPA2 aankan.

Tijs.

Laatst bewerkt:
bedankt voor jullie bijdrage!

Ik heb nog even nagekeken en blijkbaar draait de laptop toch op windows 7 (64bit). Het is niet dat de laptop prehistorisch is, maar toch al een 5-tal jaartjes oud.

Ik heb de laptop echter nooit geupdate en zal dit eerst even doen.

De access point is de enige die officieel verkocht wordt door telenet. Dus ik ga er van uit dat deze toch compatibel moet zijn om de laptop draadloos aan te sluiten?

De modem zonder AP stond ook op WPA2-PSK beveiliging, de AP staat normaal op dezelfde. Alles ging dus vlot zonder de AP ertussen, nu plots niet meer.

Enig idee wat ik kan gaan controleren, veranderen?

Ik draai alvast eerst de updates en kom dan bij julie terug!

Met dank!

Alvast: De AP zal best compatible zijn, maar ik denk nog steeds aan die 2 publieke ip-adressen grens die van toepassing zou kunnen zijn.
Dus als je met de updates nog steeds het probleem hebt, dan zou ik eens bij Telenet gaan informeren of (met jouw setup en jouw abonnement) dat verhaal van 2 publieke ip-adressen van toepassing is en je (met die AP in gebruik) dus maar 2 apparaten via wifi naar Internet kunt krijgen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
ok zal ik doen, momenteel nog aan het updaten. Ik zou het best vreemd (erg) vinden dat ik er maar 2 toestellen zou kunnen aansluiten!

Wat ook vreemd is dat ik niet naar het IP-adres (config) van mijn AP kan surfen via de laptop, maar dan wel via mijn smartphone... Of lukt dit enkel als ik daadwerkelijk met de AP verbonden ben?

Laatst bewerkt:
ok bedankt

Intussen eens gebeld naar telenet zelf. Zij wisten mij te vertellen dat er geen maximum aantal gebruikers zijn. Zij denken dat het gebruikte kanaal mogelijks te druk gebruikt wordt (vb door buren) en dat ik per kanaal een speedtest moet gaan doen en dan de beste te selecteren.

Persoonlijk denk ik niet dat dit de reden is. De buren hebben telenet, maar dit zijn oudere mensen die intussen lange tijd op reis zijn. Ik voel me ook niet goed bij het feit dat ik moet prutsen in de kanalen en er één moet vastpinnen, ik laat liever de beste automatisch te kiezen.

Momenteel heb ik 4 aangesloten draadloze toestellen: 2x gsm, 1x thermostaat en 1x de AP zelf.

Intussen is de windows update ook geïnstalleerd, doch zonder resultaat. Ik blijf de melding krijgen dat een verbinding niet mogelijk is.

Ook als ik de AP uitschakel, in de hoop rechtstreeks op de modem te verbinden, lukt dit niet en krijg ik dezelfde foutmelding.

Enig idee wat het nog kan zijn? Wat kan ik nog nakijken?

Bij het proberen heb ik mijn thuisnetwerk even verwijderd uit het configuratiescherm en terug toegevoegd, nu blijkt het wel terug te werken!!!

Mag dus verwijderd worden, toch bedankt voor alle moeite!

Ik zag pas zojuist je update van 21:00 uur, gisteren.
Gegeven dat je 4 apparaten succesvol had verbonden met wifi (en Internet) betekende al dat het niet het probleem van de 2 ip-adressen kon zijn.

Bedankt voor de terugmelding. Vragen als opgelost markeren doe je zelf:
a. Log in op het forum en open deze vraag (of open deze vraag en log in etc.)
b. Je hebt dan een paar opties om je vraag als opgelost te markeren. 1 daarvan is
Klikken op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan