Laptop doet niets, system recovery werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Imkedijk

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2008
Hallo,

Ik heb een compaq presario C300. Van de een op de andere dag deed hij niets meer. Hij start op en gaf alleen een knipperende cursor links boven. Harddisk test geeft ok. Omdat er geen recovery cd was, eentje aangevraagd bij de compaq helpdesk. Een set van 2 System recovery dvd's gekregen voor Windows XP home edition (staat ook op service pack 2). Nadat hij een paar keer vast liep op de eerste dvd (tijdens 'nieuwe partitie maken') is het uiteindelijk gelukt en moest dvd 2 erin. Die startte vervolgens met het verplaatsen van info, maar gaf een foutmelding: 'cannot load Bitmap banner' en hield er vervolgens mee op. Als ik het nu weer probeer, krijg ik alleen een leeg zwart scherm, verder niets.
Ik heb hier ook een Windows cd liggen, die ik daarna nog geprobeerd heb, maar die doet nu ook niets.

Is er iemand die een oplossing weet?

Hoi !

In het bios opstarten van de CD/DVD als eerste gezet ?

Die bitmap-banner melding kan ik niets mee; komt meestal voor bij spellen installeren.

Mogelijk is je HDD niet (voldoende) geformatteerd.

Staat er nog een verborgen partitie op je HDD, of heb je die met formatteren (geprobeerd te) verwijderd ?

Greetz,

Harry.

Hoi Harry,

De bootvolgorde staat goed. Ik heb zelf niets verwijderd, maar ben gelijk aan de slag gegaan moet die recovery dvd's. Het rare is ook dat ik soms niets krijg (zwart scherm) en soms ineens een J met een knipperend cursortje (J_). Maar daarna reageert hij nergens op. Ik ben idd bang dat de harde schijf nooit gedefragmenteerd is, omdat de eigenaar het eerder gehad heeft dat ze 'ntldr is missing' heeft zien staan. Vreemd, maar die melding krijg ik nu dus niet meer te zien.
Nog meer ideetjes?:)

Hoi !

De laptop moet iedere keer probleemloos opstarten van een bootable CD/DVD, ongeacht de toestand van de HDD en/of Windows !
(Ik neem aan dat je op een willekeurige toets drukt als daarom gevraagd wordt.)

Is dit niet het geval is of je CD/DVD-speler niet goed of zijn je CD's niet bootable !

De vraag betreft de z.g. verborgen partitie op je HDD is relevant i.v.m. de werking van de recover CD's/DVD's.

Mogelijk werken deze niet als die partitie beschadigd is, immers zo "weten" de DVD's dat het Compaq C300 betreft.

Ik zou gewoon van een goede XP-CD opstarten, de HDD formatteren en XP installeren.
Je hebt immers een legale key ?

Ben je direct van die Compaq-rommel verlost.

Greetz,

Harry.

Hoi,

Ik zou heel graag met de xp dvd willen opstarten, maar de dvd wil dat niet. Het is een legale versie, met keycode. Hij stopt net zo snel als hij begint en geeft het zwarte scherm weer (dus helemaal leeg).
Het is dus heel raar, maar zelfs boot-dvd's booten niet.
Zo klinkt het dus wel alsof die herstel partitie beschadigd is, of zie ik het dan helemaal verkeerd?
En als dat zo blijkt te zijn, is daar iets aan te doen?

Hoi !

Het opstarten van een bootable CD/DVD heeft NIETS te maken met de inhoud van de HDD o.i.d. !!

Foutmelkdingen die DAARNA komen wel !

Nogmaals: niet opstarten van een bootable medium wordt veroorzaakt door niet-correcte bios-instellingen, een corrupte boot-partitie op dat medium of een corrupte CD/DVD-speler !

Als je tijdens de POST een aantal malen op F8 trommelt, krijg je dan de diverse boot-mogelijkheden te zien ?

Greetz,

Harry.

Bij f8 gebeurt er niets, maar via f10 kom ik in de Bios setup.

de boot order is nu:
1: ATAPI CD/DVD ROM Drive
2: USB Floppy
3: Notebook Hard Drive
4: USB Diskette on Key
5: USB Hard Drive
!6: Network adaptor (dus met een ! ervoor)

Kan je daar iets mee?

Alvast bedankt!

Hoi !

Boot-volgorde is niets op aan te merken.

Blijven de andere 2 genoemde oorzaken over.

Als je nog een andere PC hebt, download en brand dan es deze: http://www.ultimatebootcd.com/download.html bootable CD.

Kijk of je laptop daarvan opstart; zo ja test direct je HDD met het aanwezige tooltje van de fabrikant.

Greetz,

Harry.

Hoi,

Ik met de cd de laptop kunnen booten! Bedankt! Maar daarna word ik wel wat overspoeld door de keuze tussen al die programma keuzes van de 'ultimate boot cd' :)
Denk je dat je mij nog uit kunt leggen wat ik nu precies moet doen? Je hebt het over de HDD test doen. Maar welke van de lijst keuzes moet ik dan maken? Of maakt het niet uit welke ik doe?
En zie jij nog een mogelijkheid om de windowsversie die erop staat te herstellen, of moet er toch echt een nieuwe versie op geinstalleerd worden?

Alvast bedankt weer:-)
Imke

Hoi !

Dus van een goede CD kan de PC opstarten !

Goed: kijk onder harddisktools, zoek de tool van de fabrikant van je HDD, en laat de test lopen.

Is dat ook oke, is de keus aan jou.

Of: Opnieuw beginnen met de rescue-DVd's, en dat zou probleemloos moeten verlopen.

Of: Opstarten vanaf de XP-CD, en XP installeren.

Scvhijf niet goed: zul je een nieuwe moeten aanschaffen.

Greetz,

Harry.

Tja, en toen had ik dus nog een vraagje... De fabrikant is HP (staat ook op de HDD zelf) in een Compaq Presario, maar die staat niet in het lijstje.
Ik kan kiezen uit :
IBM/Hitachi
Fujitsu
Seagate/Maztor
SHDIAG V1.25 Samsung
HUTIL V1.21 Samsung
HUTIL V2.03 Samsung
DLG Diagnostic V4.15 Western Digital
DLG Diagnostic V5.04f Western Digital
Data Lifeguard V11.2 Western Digital
Maxtor/Quantum
GWSCAN V3.15 Gateway
GWSCAN V 5.11 Gateway
ExcelStor
Salvastion HDD Scan & Repair V 3.0
MHDD32 V4.6
ViVARD V0.4
HDAT2 V4.52 Personal use only

Kan jij aangeven welke ik moet hebben?

Groet,
Imke

Hoi !

Neem de Seagate-Maxtor maar.

Zou het onverhoopt niet de goede blijken wordt er aangegeven welk merk het wel is; dan kies je dus daar voor !

Greetz,

Harry.

Hoi,

Ik heb het inmiddels geprobeerd, maar halverwege houdt hij ermee op. Ik krijg dan ineens een hele rits info die in zo'n gigantische snelheid voorbij rollen dat ik het niet kan bijhouden... Toch weer de recovery en windows geprobeerd, maar die doen beiden niks. Via bios ook een uitgebreide HDD test gedaan, maar die is ook goed.

Nog meer ideetjes, of wordt het tijd hem uit het raam te gooien? :)

Groetjes

Hoi !

Nee, maar wel tijd om er een vakman naar te laten kijken.

Als je in de buurt woont mag je 'm vrijdag a.s. langsbrengen.

Of vraag hulp aan iemand die wat meer in de materie thuis is.

Greetz,

Harry.

Hoi,

Dat lijkt mij dan ook de beste oplossing. Ik kan hem nog via via bij iemand brengen die er gelukkig veel meer verstand van heeft dan ik, dus ik hoop dat dat wat wordt!

Als hij het weer gaat doen, laat ik je wel weten wat de oplossing bleek te zijn, in ieder geval onwijs bedankt voor al je hulp!

Groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan