Laptop draadloos verbinden, desktop via kabel: wat heb ik nodig?

• Onderwerp starter Onderwerp starter tcf
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tcf

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2005
Goedemiddag,

Een vraag van een digibeet :$

Mijn zusje heeft sinds kort een laptop en wil gebruik maken van draadloze internetverbinding. Ze heeft nu alleen echter een vaste internetverbinding via kabel van UPC. Ze heeft het standaardkabelmodem van UPC staan.

Mijn moeder wil met de ' oude ' pc van mijn zusje eveneens op internet kunnen, dit hoeft echter niet perse met een draadloze verbinding.

Wat kan ik nu het beste doen om ze beiden op internet te laten kunnen surfen?
Heb al veel gezocht op google en forums, maar zekerheid heb ik nog steeds.
Switch, accespoint, router....wat moet ik aanschaffen?

Dus in het kort: ma wil internetten met desktop evgt. gewoon via de kabel, m'n zus draadloos op haar laptop....Wat moet ik aanschaffen?

Alvast hartelijk dank voor jullie moeite en advies :)

Bedankt voor de snelle reactie. Ik begrijp dat ik mogelijk geen ondersteuning krijg van UPC als ik een niet-UPC product bestel. Stel dat ik toch een niet-UPC product of producten zou willen bestellen, wat heb ik dan allemaal nodig?

Wat je nodig hebt is een draadloze breedband router.
Hier zit dus geen modem ingebouwd, want die heb je al van UPC.

Maak niet de vergissing een draadloze router te kopen met (adsl-)modemfunctionaliteit (een zgn. draadloze adsl routermodem), want die werkt niet met UPC. Ook heb je niets aan een draadloze accesspoint, want je hebt van UPC alleen een modem gekregen, geen router.
Voor UPC heb je dus echt een draadloze breedband router nodig (bijv. zo een die door de vorige poster is voorgesteld).

Merken en soorten zijn er genoeg, zoals alle Linksys routers waarvan de typeaanduiding begint met WRT. Hier kun je (o.a.) de WRT routers bekijken.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ik heb recent iemand geholpen die ook zo'n apparaat heeft, en het werkte bij hem goed.
Het is een draadloze breedband router, met voldoende beveiligingsmogelijkheden voor standaard thuisgebruik, dus wat mij betreft kun je deze best kopen.

Tijs.

Wat een supersnelle en duidelijke antwoorden :)
Heel hartelijk dank, ik ga hem gewoon maar aanschaffen en houdt jullie op de hoogte.:thumb:

Om je alvast op weg te helpen heeft deze website (schoonepc) een aantal algemene handleidingen waar je wat mee zou kunnen doen.

Bijv. Draadloos netwerk aanleggen kan voor je interessant zijn, als je zelf nog nooit een draadloos netwerk hebt aangelegd.
Overigens zal voor jou waarschijnlijk alleen het deel vanaf "Router instellen voor een draadloze verbinding" interessant zijn; als je de UPC-modem 10 minuten uitzet, loskoppelt van moeder's pc, en dan weer aanzet en dan verbindt met de WAN poort van de icidu router, dan hoef je op de icidu alleen nog het draadloze gedeelte in te stellen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dank je wel, ik ga deze site gelijk even bekijken.

Heb zojuist de Icudu router besteld, ben benieuwd.

Nog 1 vraagje: moet ik nog een kabeltje aanschaffen om de router met het UPC-modem te verbinden? Of wordt dat misschien wel bij de eerder genoemde router geleverd? Kon het in de omschrijving/beschrijving van de router niet vinden.

Laatst bewerkt:
Bijna altijd wordt er een kabel bijgeleverd. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je bij elke electronica- of DHZ-zaak een zgn. UTP patch-kabel kopen om de aansluiting tot stand te brengen.

Tijs.

UPDATE 19 juli

Router ontvangen en aangesloten.
Heb alleen het internet nog niet werkend gekregen, router werkt verder prima.
Signaalsterkte is door het hele huis uitstekend. Ik heb de kabels precies zo aangesloten zoals in de gebruiksaanwijzing, helaas nog geen draadloze verbinding....

Nog tips voor me om het mogelijk werkend te krijgen?
Heb de kabel vanaf het modem op de WAN-poort aangesloten.
De kabel vanaf de router ( 1 van de vier overgebleven LAN-poorten ) op de desktop aangesloten. Dit zou toch moeten werken volgens de gebruiksaanwijzing??
Of heb ik nog een switch nodig om de desktop van internet te voorzien?
Internet op de laptop doet het ook niet. De router is succesvol ingesteld/geconfigureerd volgens de gebruiksaanwijzing. Laptop ingesteld, maar geen internetverbinding.

Mogelijk toch de kabels niet aangesloten? Ik had geen tijd meer vanmiddag om nog het een en ander te proberen, jullie suggesties?

Altijd een paar dingen die je kunt proberen:
1. Kloon het mac-adres van de netwerkkaart van je moeder's pc in de router's WAN aansluiting.
2. Zet eerst de UPC modem een lange tijd af (dat had ik al geschreven). Als je dat al gedaan had, maak dan de tijd langer dan nu gedaan (dus bijv. minstens een half uur of zelfs een hele nacht). Overigens zou dit allemaal niet nodig zijn als je van het netwerapparaat dat er eerder op verbonden was (=je moeder's pc) het mac-adres kloont in de router.

PS: Mac adres is een nummer dat je kunt achterhalen op Windows pc's met:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all
Zoek in het lijstje van informatie dat terugkomt naar Hardware adres of Fysiek adres of MAC adres

Succes,

Tijs.

Hartelijk dank voor je reactie.
Heb het draadloos internet nu werkend op de laptop.
Heb de WAN-poort nu vrij gelaten, beide kabels nu in 1 van de 4 LAN-poorten, dat werkt prima.

Enige probleempje dat ik nu nog ondervind is dat ik de vaste pc met kabel aansluiting nog niet werkend heb. Zie dat daar het IP-adres, het IP-adres van de router is.
Hoe moet de vaste pc met kabel, dus niet draadloze aansluiting, werkend krijgen?

Hartelijk dank voor je reactie.
Heb het draadloos internet nu werkend op de laptop.
Heb de WAN-poort nu vrij gelaten, beide kabels nu in 1 van de 4 LAN-poorten, dat werkt prima.

Enige probleempje dat ik nu nog ondervind is dat ik de vaste pc met kabel aansluiting nog niet werkend heb. Zie dat daar het IP-adres, het IP-adres van de router is.
Hoe moet de vaste pc met kabel, dus niet draadloze aansluiting, werkend krijgen?

Dit is niet een slimme setup: Op deze manier kan maar 1 computer Internetten. Dit zou anders zijn als UPC een router uitlevert, maar dat is niet het geval.
Je zult echt de WAN aansluiting moeten benutten om meerdere pc's (al dan niet draadloos) van Internet gebruik te laten maken.

Tijs.

Ik was al lang blij dat ik het enigzins werkend heb kunnen krijgen :o

Het spijt me, ik ben echt een digibeet....
Wat is dan de beste optie om beide pc's werkend te krijgen?

Gewoon uitvoeren wat ik 2 postings geleden heb geschreven.
Overigens zou je nu het MAC-adres moeten klonen van de pc die (bedraad) momenteel Internet heeft, wat die heeft (als het goed is) nu het ip-adres van UPC in gebruik.

Natuurlijk kun je nog steeds kijken wat er gebeurt als je de UPC-modem een half uur uitzet, loskoppelt van de draadloze router, modem weer aanzet, wacht tot modem helemaal is opgestart, en dan verbinden met de WAN aansluiting van de router en die dan weer aanzet.

Kijk ook (bedraad) na deze acties de Status van de router na, en kijk of die op zijn WAN een ip-adres van UPC gekregen heeft.

Succes,

Tijs.

UPDATE 24-7:

Na vele uren gekl**t te hebben, toch eindelijk beide apparaten werkend gekregen.
Helaas maar voor korte duur.
Op het moment dat de vaste pc werd uitgezet, bleek de laptop ook geen verbinding meer te hebben met internet. Zelfs niet met de router.

Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd wat hier al geopperd is en heb ook veel op internet opgezocht, maar blijkbaar toch iets over het hoofd gezien of fout gedaan.

Wat ik zoal heb gedaan:

* Router en modem lang uit laten staan en meerdere malen gereset.
* MAC-adres gekloond van de werkende internet pc in de WAN-poort
* IP-adres router aangepast.
* DHCP uitgezet in router
* WAN-poort niet gebruikt maar alles op de LAN-aansluitingen ( zoals reeds vermeld niet de meest praktische oplossing )
* Dynamic IP aangezet.
* DNS-configuratie in de router en pc/laptop aangepast. Gaven beiden DNS-configuratieprobleem aan.
* enz enz

Huidige opstelling/instelling, tot 30 min geleden werkend, daarna helaas helemaal niets meer:

* Kabel van modem naar WAN-poort en andere kabel naar vaste pc vanuit router.
* IP-adres router aangepast in 192.168.2.1
* DHCP uitgezet in router
* Alternatieve DNS adressen ingevoerd ( middels ipconfig achterhaald )
* Via netwerkverbindingen van PC/Laptop de alternatieve DNS ingevoerd.

Laptop en PC zagen IP van de router en gebruikten de alternatieve DNS. Dit werkte prima totdat de vaste pc werkt uitgezet. Vervolgens geen toegang meer tot internet en router via laptop.

Wat kan dat nu weer zijn :(:shocked:

Laatst bewerkt:
Jammer dat je van alles bent gaan proberen zonder terugkoppeling te geven naar het forum, want dan hadden we het stapsgewijs kunnen uitzoeken wat er wel of niet misging toen.

Het aanpassen van het LAN adres van de router heeft geen zin, per slot heeft de WAN-kant geen ip-adres dat in dezelfde reeks valt als de LAN-kant.
[Constructies waarbij het LAN-ip adres gewijzigd moet worden is alleen soms nodig als aan de WAN-kant óók een router zit, die dezelfde ip-adressen op zijn LAN-kant heeft als je eigen router. Per slot is de LAN-kant van de provider-router de WAN-kant van je eigen router... Nogmaals: Dat is hier niet van toepassing, omdat je een modem hebt van UPC en geen router.]

Wat ik in jouw geval zou doen is het volgende:
1. PC/laptops weer gewoon op Automatisch ip-adres verkrijgen én Automatisch een DNS-server laten toewijzen.
2. Router loskoppelen van modem
3. Modem uitzetten
4. Router weer terugzetten naar standaardwaarden en de computer/laptop opnieuw opstarten
5. Bedraad aangesloten de draadloze instellingen opnieuw instellen op de router. (DHCP server etc. gewoon aan laten staan, het ip-adres van de router aan de LAN-kant gewoon laten op wat het is etc.)
6. [Evt. het MAC adres klonen op de WAN-poort, maar dit hoeft normaal gesproken niet gedaan te worden (zie stap 3.)
7. Modem weer aanzetten en wachten tot die helemaal opgestart is.
8. Router uitzetten, WAN poort van je router verbinden met ethernetpoort van modem, router weer aanzetten.

Dit zou genoeg moeten zijn om alles werkend te krijgen.

Krijg je om welke reden dan ook DNS-problemen, dan laat je alles op de werkstations/laptops zoals het is, enige dat je verandert is dat je vaste DNS-servers erin zet, namelijk die van Opendns (dus 208.67.222.222 en 208.67.220.220).

Werkt het dan nog niet, vermeld voor de zekerheid ook nog even het merk + type van de UPC modem, zodat we zeker weten dat het niet (stiekem) toch een router zou zijn.

Succes,

Tijs.

Excuses dat ik jullie niet continu op de hoogte heb gehouden, ik kon niet anders. Het betreft de pc's bij iemand anders thuis en daar ben ik maar 2x p/w. Ik ga de aangedragen opties van de week proberen. Grt en bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan