Laptop echt sneller door meer werkgeheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robertusje

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Ik heb mijn post van hier beëindigd en hier verder gezet.

Ik vind 1000 euro toch eigenlijk een beetje te veel geld voor een nieuwe laptop terwijl mijn huidige laptop goed werkt. Alleen hij is soms erg traag en dan met name als ik bestanden, soms 30-60 gb uit aan het pakken ben of deze te verplaatsen naar een externe harde schijf en dat duurt wel even. Het is dan vaak net dat ik ook iets op de laptop moet doen maar dan opent er verder niets. Ik vraag me af of ik dit niet anders kan oplossen. Ik heb ook wel eens gekeken of ik het werkgeheugen dan soms zou moeten uitbreiden of wat zou ik kunnen doen?
Ik kan er ook niet achter komen hoeveel werkgeheugen er in kan.
Is er nog iemand met een tip?
Intel Core i3 cpu M350 227GHz
Ram 4.0

Ik heb wel even een scan gedaan:
50d1fc29-f877-11e3-bc04-de9805344cf8
Systeem:
MSI Notebook CR620
Computer Merk:
Micro-Star International
Computer Model:
CR620
Processor:
Intel(R) Core(TM) i3 CPU M 350 @ 2.27GHz 64Bit
Aanwezige geheugen:
4096 MB
Maximaal geheugen:
8GB
Totaal aantal sloten:
2 Socket
Geheugenslot 1:
2048 MB
DDR3 SO-DIMM PC3-10700
Geheugenslot 2:
2048 MB
DDR3 SO-DIMM PC3-10700

Mocht het door meer geheugen te plaatsen echt sneller zijn zou dan deze Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333, geheugen goed zijn?

Werkgeheugen uitbreiden gaat hier niet helpen. Je harde schijf is hier de vertragende/limiterende factor. Om deze vertragende factor weg te nemen zou je een SSD kunnen overwegen.

Met een ssd zou je meer snelheid uit je pc halen dan met meer werkgeheugen

Ik heb een Dell D430 mini noteboekje uit 2009 (oa voor onderweg of op de bank) en afgelopen herfst een SSD ingezet omdat ie zo traag is. Niet terug te herkennen, heel soepel draait ie nu. Kan weer jaren mee..... (en RAM is maar 2 GB).
Staat op het forum al een paar keer vermeld... zoek.. mijn ervaringen, ook met een D630 dual core ook Dell laptop, SSD en hij loopt weer prima.

misschien dat het helpt als je is op malware en andere rotzooi scant heb je het besturingssysteem ook op de ssd gezet?

Alles is gescand op rotzooi e.d. dus dat is het probleem niet.
Maar helaas lees ik dat uitbreiding van het werkgeheugen niet zal helpen. Een nieuwe harde schijf betekent ook dat ik dan alles weer opnieuw moet installeren en daar zie ik ook erg tegen op. En ik weet ook niet of ik zelf wel een nieuwe harde schijf kan installeren, zo'n gevorderd iemand ben ik niet maar misschien is dat wel kinderlijk eenvoudig.
Mocht ik het toch willen proberen is er dan iemand die me een link zou kunnen sturen van welke harde schijf ik zou moeten hebben?

een ssd heeft ook heel weinig nut als het besturingssysteem er niet op staat hier een filmpje met uitleg over hoe je het kan doen ---> link

Bij het overzetten van bestanden naar een externe HD is je USB de vertragende factor.
Ik zie daar niet echt een oplossing voor tenzij je USB3 poorten kunt toevoegen en een USB3 HD kunt gebruiken.

gelukkig hoef je dat overzetten maar eenmalig te doen, dus wat maakt het uit als het ietsje langer duurt?

gelukkig hoef je dat overzetten maar eenmalig te doen, dus wat maakt het uit als het ietsje langer duurt?

Ik denk dat carpadY hier op doelt uit mijn eerste post:
Alleen hij is soms erg traag en dan met name als ik bestanden, soms 30-60 gb uit aan het pakken ben of deze te verplaatsen naar een externe harde schijf en dat duurt wel even.
Dat het langer duurt dat maakt me niet zoveel uit ik heb nu eenmaal geen usb 3 poorten maar het gaat erom dat ik nu bijna niets kan doen op mijn laptop als deze aan het uitpakken is en dan de bestanden moet verplaatsen naar een externe harde schijf. Vaak zet ik dit verplaatsen dan steeds even op pauze zodat ik iets anders kan openen. En als ik dan een SDD schijf heb kan ik dan wel gewoon uitpakken, verplaatsen en verder gewoon werken en andere programma's openen?
Dus nu ben ik er door de verschillende reacties nog of weer niet zeker van of ik er dan veel op vooruit ga met een nieuwe harde schijf.
En heb ook geen idee welke harde schijf ik dan moet hebben want ik heb al gezocht op internet maar er zijn zoveel verschillende.
Is er misschien nog iemand die een link heeft? Ik zie er hier wel staan maar daar staat SSHD bij ipv. SDD

Filmpje met uitleg is duidelijk en dat heb ik even opgeslagen, bedankt.

Laatst bewerkt:
Alles opnieuw installeren bij aanschaf van een ssd hoeft niet, als u een ssd aanschaft waarbij tevens de tooltjes geleverd wordt om alles van de oude hd over te zetten naar de ssd en om windows aan te aanpassen aan een ssd. de Samsung EVO is er zo een die dat doet.

En die past in een laptop? Heb jij die ook ter vervanging van een langzame harde schijf zoals ik die heb want dan ben ik dus zeer benieuwd of alles dan veel sneller gaat en of ik dan naast uitpakken en verplaatsen ook weer andere dingen kan doen.

Of een SSD in een laptop past moet je bij de leverancier van de laptop vragen (of wat rond-googelen met het type laptop + SSD).
Fysiek zal het wel passen, maar sommige oudere laptops kunnen totaal niet overweg met een ssd qua werking en interface.
Dus eerst even goed informeren of de laptop wel met een ssd overweg kan.

Als ik het zo lees allemaal denk ik dat u niet echt een ervaren pc/laptop-reperateur bent en in dat geval zou ik aanraden er iemand bij te halen die er verstand van heeft. Die zal ook het juiste hardwaretooltje hebben om de ssd aan de laptop te koppelen voor het overzetten van de inhoud van de HD en die weet ook hoe een HD fysiek vervangen moet worden.

Laatst bewerkt:
Bij de leverancier hoef ik niets te vragen, nog nooit zo'n slechte service gehad dus ik zal ook nooit meer een MSI kopen en dat raad ik ook iedereen af. Maar daar ga ik verder niet over uitweiden dat is al besproken op helpmij.nl
Nu nog de vraag welke SSD ik zou kunnen kopen die erin past verder krijg ik dat wel voor elkaar.

Voor zover ik kan zien zit er nu een 2,5 inch hd in dus zou deze er in moeten passen: http://azerty.nl/0-1990-634348/sams...-250-gb-intern-2-5-sata-600-512-mb-cache.html
Die heb ik onlangs ook gekocht en daar zat een cd met de nodige tooltjes bij.

Wat er nog wel nodig is is een hardware tooltje om de ssd als externe ssd via een usb-ingang aan te sluiten op de laptop zodat de inhoud van de hd over gepompt kan worden naar de ssd. Zoiets als deze dus:http://azerty.nl/0-3390-476135/delock-converter-sata-22-pin-.html
Maar wellicht dat er een kennis is die zoiets heeft.

Als u in Den Haag woont mag u die van mij wel lenen.

Laatst bewerkt:
Ja o.k. bedankt. Ik ga alles nu tegen elkaar afwegen.
Of ik ga een nieuwe harde schijf kopen of zelf een laptop samenstellen bij BTO.
Tot zover hartelijk bedankt.

Ik heb besloten om een nieuwe laptop te kopen want nu is er weer een bracket afgebroken ook. En dat is niet nieuw voor mij dat kun je hier nog zien.
Nu is het twijfelen wat ik doe want ik had er een samengesteld bij BTO met een ssd en een i7 maar nu schreven ze:
Ik zou dan liever kiezen voor een IPS full-hd scherm en een i5 processor. Van het scherm heb je dan veel meer plezier, de quadcore processor lijkt me wat overbodig.
Ik gebruik hem alleen om te downloaden (en uitpakken en verplaatsen) en Microsoft Office en internet.
Nu twijfel ik dus weer want waar heb ik een IPS full-hd scherm voor nodig en is mijn laptop dan straks weer niet langzamer met een i5 processor dan de i7?

Om dan de prijs te drukken kan ik ook kiezen voor een 250GB Samsung 840 EVO 2.5 inch SSD ipv. 480GB Crucial M500 2.5 inch SSD en dan moet ik sneller verplaatsen naar een externe harde schijf.

Zijn er mensen hier die er ervaring mee hebben met hetgeen ik er mee wil doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan