Laptop en Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

megamad

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2000
Berichten
20
Hallo,

Ik wil graag een nieuwe laptop aanschaffen. Ik zou er graag zowel Ubuntu als Windows op willen laten draaien. Gamen doe ik niet echt, wel muziek en filmbewerking.

Mijn huidige laptop is een IBM Thinkpad T40, een ouwetje dus.... WinXP Prof. draait hier prima op, maar ik heb een tijd terug Ubuntu geprobeerd en dat was tergend langzaam. Aangezien ik nu toch een nieuwe wil hebben, wil ik graag zeker weten dat Linux het hier goed op gaat doen. Wat raden jullie hier aan? Ik hou het graag onder de 1000 euro als het ff kan. ;)
Zijn er qua Linux ook nog zaken die je kunt finetunen na installatie om de boel beter te laten draaien (yep, ik ben een beginner)
Ik hoor het graag.

Groeten
Edwin
 
Vraag je om advies voor een nieuwe computer?
Dan zou ik je alleszins een macbook pro aanraden, het OS, dus mac OSX lijkt erg op Ubuntu (het is ook een UNIX systeem) en er is heel wat meer software beschikbaar voor muziek-en fotobewerking dan voor Ubuntu. Ook kan je altijd nog windows / ubuntu / andere OS'en installeren als je dat wilt, je kan ze ook in een virtuele omgeving draaien als je dat een goede oplossing vind...
Als je bij een windows laptop wilt blijven, dan zou ik je graag een Dell aanraden. Volgens mij hebben Dell-pc's zowat de beste bouwkwaliteit onder de Windows-pc's, en dit voor een goede prijs. Je hebt de keuze uit prachtige modellen, en vooral de xps 15z en de xps 14z vind ik persoonlijk echt prachtige modellen, dit mede doordat ze heel erg op de macbook pro's lijken. Ook heb je de gewone XPS-serie, ook mooie modellen, alleen moet je er dan wel bij nemen dat de batterij ietwat uitsteekt, dit kan soms vervelend zijn als je de laptop veel op je schoot neemt. Als dat niet het geval is,dan is die gewone XPS serie ook een zeer mooie keuze. Misschien neem je beter eens een kijkje op de site van Dell, daar kan je zelf je favoriete model samenstellen...