Laptop en Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

megamad

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2000
Berichten
20
Hallo,

Ik wil graag een nieuwe laptop aanschaffen. Ik zou er graag zowel Ubuntu als Windows op willen laten draaien. Gamen doe ik niet echt, wel muziek en filmbewerking.

Mijn huidige laptop is een IBM Thinkpad T40, een ouwetje dus.... WinXP Prof. draait hier prima op, maar ik heb een tijd terug Ubuntu geprobeerd en dat was tergend langzaam. Aangezien ik nu toch een nieuwe wil hebben, wil ik graag zeker weten dat Linux het hier goed op gaat doen. Wat raden jullie hier aan? Ik hou het graag onder de 1000 euro als het ff kan. ;)
Zijn er qua Linux ook nog zaken die je kunt finetunen na installatie om de boel beter te laten draaien (yep, ik ben een beginner)
Ik hoor het graag.

Groeten
Edwin
 
Vraag je om advies voor een nieuwe computer?
Dan zou ik je alleszins een macbook pro aanraden, het OS, dus mac OSX lijkt erg op Ubuntu (het is ook een UNIX systeem) en er is heel wat meer software beschikbaar voor muziek-en fotobewerking dan voor Ubuntu. Ook kan je altijd nog windows / ubuntu / andere OS'en installeren als je dat wilt, je kan ze ook in een virtuele omgeving draaien als je dat een goede oplossing vind...
Als je bij een windows laptop wilt blijven, dan zou ik je graag een Dell aanraden. Volgens mij hebben Dell-pc's zowat de beste bouwkwaliteit onder de Windows-pc's, en dit voor een goede prijs. Je hebt de keuze uit prachtige modellen, en vooral de xps 15z en de xps 14z vind ik persoonlijk echt prachtige modellen, dit mede doordat ze heel erg op de macbook pro's lijken. Ook heb je de gewone XPS-serie, ook mooie modellen, alleen moet je er dan wel bij nemen dat de batterij ietwat uitsteekt, dit kan soms vervelend zijn als je de laptop veel op je schoot neemt. Als dat niet het geval is,dan is die gewone XPS serie ook een zeer mooie keuze. Misschien neem je beter eens een kijkje op de site van Dell, daar kan je zelf je favoriete model samenstellen...

Dan nog even om Ubuntu te optimaliseren:
Ik heb een hele tijd terug (een maand of 3) Ubuntu 11.04 gedraaid op m'n oude windows-laptop. Dit ging ook verschrikkelijk traag, en de boel crashte constant. Het crashen lag vooral aan die versie van Ubuntu, 11.04 staat immers bekend dat het een tamelijk instabiel systeem is. Echter heb ik hier ook 11.04 draaien op m'n Macbook pro, en die is nog geen enkele keer gecrasht. Ook draait Ubuntu redelijk stabiel, zelfs in de virtuele omgeving (virtualbox) waar ik ubuntu slechts 1 GB aan beschikbaar ram geheugen heb gegeven. En qua snelheid kan ik ook niet klagen, natuurlijk niet zo snel als Mac OSX, maar Ubuntu krijgt ook maar 1 van de 6 GB Ram, dus het is wel normaal dat Ubuntu qua snelheid moet onderdoen. Maar misschien kan dit de snelheid verbeteren als je nog 11.04 draait: Ubuntu gebruikt Unity voor de grafische schil, probeer eens de Gnome 3 omgeving te installeren, deze werkt niet alleen gebruiksvriendelijke, deze is normaal gezien ook een stuk sneller en stabieler (zelf geen ervaring). Wat zo goed als zeker wel effect heeft, is Xubuntu installeren. Xubuntu is een lichtere versie van Ubuntu, heeft de zelfde mogelijkheden, maar is gewoon minder belastend voor de hardware van de computer...Dit kan vooral voordeel hebben bij een ietwat oudere pc.

Hopelijk heb je hier iets aan,

Digi
 
Hoi,

Volgens mij heb je aan deze al meer als voldoende om er mee te doen wat jij wil ;)
 
Bedankt voor de tips. De optie Mac was niet bij opgekomen, moet ook eerlijk zeggen dat ik wat afkerig ben van de Apple-aanbidding, maar dat neemt niet weg dat ze mooie machines maken natuurlijk...
Wat ik me verder nog afvroeg, als ik de laptop die Modag hier aanraadt vergelijk met deze dan zie ik een verschil bij resolutie tussen resp. 1920x1080 en 1366x768. Waarom wordt de resolutie uberhaupt bij de specs opgegeven? Beide machines hebben dezelfde diagonaal van 15,6 dan is de resolutie toch een kwestie van instellen? Of gaat het hier om de optimale resolutie voor de laptop in kwestie? Dan lijkt 1366x768 me weer wat mager...

@DigiByte Bedankt voor het stukje Ubuntu uitleg, mooi voor future reference als de laptop er eenmaal is. ;)
 
Nouja als je inderdaad een nieuwe laptop koopt moet ubuntu geen probleem zijn. Heb zelf Samsung R-540 en daarop doet ubuntu (11.10 in mijn geval) het prima. Je kan met Wubi een, relatief veilige, dual-boot regelen voor je ubuntu.

Resolutie is gewoon wat je scherm kan leveren. Dus het is niet zo dat het puur aan het aantal inch ligt.

Ook is het misschien verstandig om even te googlen naar de verschillende Unix-based os'en (linux). Zo kunnen FreeBSD of Debian ook interessant zijn.

Voor een beginner zou Ubuntu geen probleem moeten zijn.

Groetjes,

Kleineblaag

Edit:

Over die MacBook:

Allemaal goed en wel, maar als je onder de 1000 euro wil blijven raad ik een MacBook toch af.

Daarbij lijkt het me vrij lastig om een MacBook te dual-booten zodat er windows op kan. Dat zou dus betekenen dat je windows op een virtuele omgeving zou moeten draaien en dat kan ook weer, zoals je eerder al noemde, nadelen met zich meebrengen.
 
Laatst bewerkt:
Bovendien is de prijs/kwaliteit verhouding van Apple erbarmelijk, niet doen dus.
 
Bedankt voor de tips...het is deze geworden:
http://www.mycom.nl/Product/Notebook-en-Netbook-Notebook/Asus-K93SMYZ115V--2nd-i72670QM/1352098

Fijne bak, werd geleverd met Win7 Home, heb inmiddels Ubuntu ernaast gezet. Draait allemaal lekker vlot, alleen vind ik het opstarten van Windows wat lang duren, maar daar kan ik wel mee leven.

Ben dus geen gamer, maar aangezien Mycom aangeeft dat deze laptop geschikt is voor gamen, dacht ik gisteren toen ik bij Intertoys een spel voor een tientje zag liggen, ach waarom niet.
Star Wars: The Force Unleashed 2.
Blijkt m'n geluid niet compatible met de systeemeisen te zijn. :( Is daar nog iets aan doen, of is dat gewoon pech?
 
Je geluid niet compatible ?
dat kan niet ... geluid doet het gewoon altijd hoor maak je maar geen zorgen
 
Ok, de melding is: "No supported audio hardware was found. Please refer to the game's minimum system requirements."
Op de verpakking staat bij system requirements: DirectX 9.0C compatible sound card.
Ik dacht dat DirectX meer een video-aangelegenheid was, maar zoals gezegd, ik ben geen gamer...
 
Laatst bewerkt:
Als je de game installeert dan installeert hij of heb je de optie om ook direct x te installeren
In dit geval heb je het al zelf gevonden :p mooi zo
 
Tijdens de install gaf de game niks aan, dus vandaar de verwarring. Ik moest ook al een dll van internet halen, want daar begon ie als eerste over te zeuren. Anyway, hij doet het en het ziet er fraai uit! :)
 
Over die MacBook:

Allemaal goed en wel, maar als je onder de 1000 euro wil blijven raad ik een MacBook toch af.

Daarbij lijkt het me vrij lastig om een MacBook te dual-booten zodat er windows op kan. Dat zou dus betekenen dat je windows op een virtuele omgeving zou moeten draaien en dat kan ook weer, zoals je eerder al noemde, nadelen met zich meebrengen.

Dat is juist het probleem, iedereen kijkt naar de prijs van een Apple computer, en vervolgens naar de specs...Hieruit besluiten ze dat een andere PC meer waar voor z'n geld biedt. Maar waar de meesten geen rekening mee houden, is dat het OS ( dus Mac OSX) een prachtige troef is. Ik had zelf een maand of 3 geleden ook nog een Windows-PC. Deze had ik ook gedualboot met Ubuntu ( zoals ik eerder al vermeld had trouwens), maar als ik programmeer, dan moet ik kunnen vertrouwen op een stabiel systeem, en dus schoten Ubuntu 11.04 en Win Vista gewoon te kort voor mij. Ik zeg niet dat Windows een slecht OS is, en zeker Win7 en nu ook Win8 zijn goede systemen, maar op mijn Macbook Pro werkt gewoon alles zó makkelijk en gebruiksvriendelijk. Het OS houdt je niet bezig met vervelende notificaties, en regelt alles goed zoals het moet, maar als je wil kan je net zo goed onder de motorkap dingen gaan regelen...Zo heb je de krachtige terminal, de 2 bibliotheken voor alle files, etc.
Over dat dual-booten : Als je een Mac koopt, dan koop je die meestal omdat je Windows beu bent / eens iets anders wilt / nog iets anders, maar als je windows nog eens nodig hebt, bijvoorbeeld voor een programma waar écht geen alternatief voor bestaat (wat ik me moeilijk kan inbeelden maar goed...) dan heb je nog altijd Boot Camp. Dit is een programma / hulpmiddel van Apple zelf (het is al ingebouwd in het systeem) en je kan er eender welk OS mee installeren door een andere partititie aan te maken. Zo kan je als je wil heel makkelijk Windows booten, maar als je niet te vaak windows nodig hebt, of een ander OS, dan ben je waarschijnlijk beter af met een virtuele omgeving. Zo hoef je niet af te sluiten wanneer je een ander OS wilt booten, en kan je dingen draggen en droppen van het ene systeem in het andere systeem.

iZeus
Bovendien is de prijs/kwaliteit verhouding van Apple erbarmelijk, niet doen dus.

Pardon? Graag even een motivatie voor dit stukje tekst? Je kan zeggen dat Apple misschien een hoge prijs vraagt voor z'n computers, maar de kwaliteit krijg je volgens mij dubbel en dik terug...Tenzij jij een tegenargument hebt?? Kan jij je Windows-PC na 2-3 jaar nog verkopen voor 2/3 of meer van de aankoopprijs? Ik dacht het niet...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan