Laptop en stroomverbruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

gladiator30

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2010
Ik weet niet zeker of dit de goede categorie is voor deze vraag, maar ik heb sinds kort een laptop, op de adapter van de laptop staat een (maximaal?) stroomverbruik van 65 watt. Ik neem aan dat dit betekent dat als de laptop en uitstaat oplaadt dat hij dan 65 watt verbruikt per uur? Als hij helemaal leeg is en de laptop staat uit dan laadt hij 2,5 uur op voordat hij volledig vol is. Nu is mijn vraag, is het qua stroomverbruik niet voordeliger als ik de laptop oplaadt terwijl ik hem sowieso moet gebruiken. Als de laptop in gebruik is laad hij immers precies even lang dan wanneer de laptop uitstaat. De laptop heeft toch een maximaal stroomverbruik van 65 watt of zie ik dat verkeerd? Of verbruikt hij dan toch veel meer? Misschien voor velen van jullie een domme vraag, maar ik ben nieuwsgierig hoe dit precies zit, maar kan nergens het antwoord vinden. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,
Gladiator

Je kunt nooit een stroomverbruik hebben van 65W.
Watt is een eenheid van vermogen dus die 65W is het maximale VERMOGEN dat de adapter kan leveren.
Het STROOMverbruik wordt aangeduid in AMPÈRES per uur.

65W is het MAXIMAAL geleverde vermogen. Vraagt de laptop minder vermogen dan zal de voeding ook minder vermogen leveren.
Het maakt dus niet uit of je oplaad tijdens gebruik of pas oplaad na het gebruik.
Wanneer je oplaad tijdens gebruik wordt er simpelweg meer vermogen gevraagd dan wanneer er niet opgeladen wordt en wanneer je oplaad na gebruik wordt er minder vermogen gevraagd dan wanneer de laptop op dat moment ook nog gebruikt wordt.

Kijk, even een lesje in electriciteit. Voor mij allemaal onbekende materie. Hartelijk dank voor je duidelijke uitleg :thumb:

Het is allemaal klein bier.
Wanneer je kunt laden terwijl je werkt, dan leg je de laptop opgeladen en klaar voor gebruik weer weg en trek je de stekker er uit. Een accu heeft daarbij ook een maximaal aantal cycli van ontladen en opladen tot die uitgeput raakt. Deze verbruik je dan niet. Er zal misschien wat stroomverbruik zijn wanneer de lader in het stopcontact zit maar noemenswaardig zal dat meestal niet zijn. Dit deel bespaar je als de laptop tegelijk gebruikt en geladen wordt. Je kan dat meten met een stroomverbruik meter en mogelijk voelen doordat de lader koud blijft of iets warm wordt. Blijft de lader helemaal koud dan zou ik me daarover geen zorgen maken.

Een probleem bij veel laptops is dat de aansluiting voor de stroomstekker in de laptop stuk gaat. Het soldeer breekt bij deze contacten omdat er aan de aansluiting getrokken en daar tegenaan geduwd wordt. Dat is een groter risico wanneer je de laptop gebruikt terwijl die aan de lader zit. Ben je dus heel voorzichtig om de lader niet onnodig in het stopcontact te laten zitten dan krijg je daar misschien eerder en aanzienlijk hogere kosten aan.

Stroomverbruik in Ampère ?

Ampère is de stroom sterkte.
Verbruik wordt aangegeven in KWH.....oftewel Kilowatt per uur en niet Ampère per uur !!
Kijk maar even in je meterkast wat er achter de getalletjes staat. KWH dus.....dat is het verbruik.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuur

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan