Laptop erg traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

janwillem117

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2009
Sinds een aantal weken is mijn laptop aanzienlijk trager geworden. Soms als ik filmpjes wil kijken bij zending gemist loopt het filmpje zelfs al vast. Ik heb mn hele laptop al gescand met AVG en ik heb ook geprobeerd dmv tune-up de boel wat sneller te laten gaan maar dit werkt niet. Er is nog genoeg ruimte op mijn harde schijf. Nu is mijn vraag: als ik windows opnieuw zou installeren, wordt mijn laptop dan ook weer sneller?

Specs:
HP Pavilion
Type DV6-2120ED (VY329EA)
CPU-type AMD Turion 64 X2 M520
Snelheid 2,3GHz
Moederbordchipset AMD 880G
Geheugengrootte 4GB
Geheugentype DDR2 (SODIMM)
Videointerface
Schermdiagonaal 15,6"
Videochip Radeon Mobility HD4650

Hardeschijftype 7200rpm
Optische Drive Type DVD+/-RW DL

Meestal wel en de beste oplossing voor allerlei problemen.

Sinds een aantal weken is mijn laptop aanzienlijk trager geworden. Soms als ik filmpjes wil kijken bij zending gemist loopt het filmpje zelfs al vast. Ik heb mn hele laptop al gescand met AVG en ik heb ook geprobeerd dmv tune-up de boel wat sneller te laten gaan maar dit werkt niet. Er is nog genoeg ruimte op mijn harde schijf. Nu is mijn vraag: als ik windows opnieuw zou installeren, wordt mijn laptop dan ook weer sneller?

Specs:
HP Pavilion
Type DV6-2120ED (VY329EA)
CPU-type AMD Turion 64 X2 M520
Snelheid 2,3GHz
Moederbordchipset AMD 880G
Geheugengrootte 4GB
Geheugentype DDR2 (SODIMM)
Videointerface
Schermdiagonaal 15,6"
Videochip Radeon Mobility HD4650

Hardeschijftype 7200rpm
Optische Drive Type DVD+/-RW DL

Hoi,

Kan het zijn dat je maar één partitie hebt of heb je toch meerdere partities op je harde schijf? Daar kan het misschien ook aan liggen en alles door vertragen. Het beste is één partitie reserveren voor je Windows-installatiebestanden en andere programma's en de andere partitie voor alle andere zaken.

Laatst bewerkt:
Partitie's opzich vertragen een computer niet hoor, dat is een regelmatig terug kerend fabeltje :)

En .. Een nieuwe installatie of een systeemherstel kan je laptop z'n oude snelheid wel weer terug geven, echter .. Je moet er natuurlijk wel zeker er van zijn, dat er geen andere dingen mee spelen ..

Suc6! ;)

Je schrijft "soms " of is het ding altijd sloom nu of alleen bij een filmpje ?
Je laptop moet volgens de specs wel snel genoeg zijn voor alledaagse dingen.
Kijk eens in de taakbeheer wat er allemaal gebeurt als het ding vertraagd - geheugen gebruik processor gebruik
Kijk ook eens bij msconfig wat er allemaal mee opstart .
Ik zou niet allerlei tuning programma's loslaten op je windows installatie die doen soms meer kwaad dan goed

Het kan ook hardware matig zijn ; warmte bv kan een oorzaak zijn van het terugschakelen van de cpu of gpu
Als er veel stof in zit of je ventilator uitblaasopening is niet vrij kan de hitte flink oplopen

Op momenten dat de laptop zo traag is, wat is dan de belasting van de procesor(ren)? Als dat (bijna) 100% is kijk dan eens (met Taakbeheer) welke taken/services zo veel gebruiken. Als dat wmpnetwk en/of Ati2evxx zijn, zijn dat de boosdoeners.

wmpnetwk.exe wordt gebruikt om de media bibliotheek van Mediaplayer te delen en kan zonder nadelige gevolgen weg.

Ati2evxx.exe is de External Event Utility voor ATI Grafische kaarten.
Deze zorgt ervoor dat de hotkey feature goed werken. Deze kan zonder problemen verwijderd worden zonder enige schade voor het systeem.

Om te zien of zo'n proces het probleem veroorzaakt klik dat proces dan in in het Taakbeheer overzicht en kies voor "Proces beëindigen"(knop rechtsonder in Taakbeheer. Als dan de laptop ineens beter gaat lopen, dan is dat het probleem.

Om dit probleem definitief op te lossen dient zo'n proces/service permanent verwijderd te worden.

Ga naar: Start >> Uitvoeren
Type Services.MSC + [Enter]
Zoek de Ati Hotkey poller service (Ati2evxx.exe) en stop die dan
Ga naar de Eigenschappen van deze service en schakel de service uit.
Doe hetzelfde met de Windows Media Player Network Sharing Service (wmpnetwk.exe)

Nu moet nog geregeld worden dat ie niet opgestart kan worden.

Ga naar Start >> Uitvoeren.
Typ msconfig + [Enter]
Ga naar het tabblad "Opstarten".
Zoek Ati2evxx.exe en als die daar staat haal dan het vinkje voor die regel weg.
Zoek wmpnetwk.exe en als die daar staat haal dan het vinkje voor die regel weg.
Bevestig met ok.
Kies voor de computer herstarten.
Na de herstart zal msconfig met een klein schermpje komen dat er op attent maakt dat er iets veranderd is.
Vink de optie "Dit bericht in het vervolg niet meer weergeven" aan en druk op OK

Het probleem zou nu opgelost moeten zijn.

Een schone installatie zal zeker helpen

Ik zou ook het hardware puntje even nakijken - wordt ea niet te warm.
Maak het ding fysiek inwendig goed schoon .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan