Laptop Fan Maakt Veel Geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aesma Daeva

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2006
Ik heb deze laptop nu circa 1 jaar en heeft altijd prima gewerkt. Maar sinds vanmiddag als ik een spel opstart, en alleen met dit spel tot nu toe, maakt de fan enorm veel lawaai.

Hij begint met z'n normale geluidje, niks ernstigs, naar verloop van tijd steeds meer rare geluiden en ook harder. Het lijkt wel een beetje op een zoemende stofzuiger.

De CPU temperatuur loopt ook niet hoger op als 55 graden dus dit kan niet echt het probleem zijn.
Ook de HDD temperatuur loopt niet hoger als 35-38 graden.

Ook heb ik alle stof, wat niet eens zoveel was, al bij de fan weg gehaald die nu ook weer schoon is dus.

Gedefragmenteerd heb ik, de BIOS geupdate, drivers geupdate. Laptop schoongemaakt.
Recent opnieuw geinstalleerd (De hele OS dus) Geen spyware, geen virus, geen malware.

Nu de grote vraag, kan iemand me vertellen wat er aan de hand is?
De fan misschien kapot? Of een ander deel van de laptop?

De Laptop is trouwens een PackardBell EasyNote MB65-P-013
Windows Vista Home Premium
nVidea GeForce 8400M G
Intel Centrino Duo
Intel Core 2 Duo Mobile T5250
Seagate Momentus 5400.3 160GB Hard Drive

Alvast bedankt!
Aesma

Laatst bewerkt:
Het is een Java gebaseerd spel en het CPU gebruik loopt op tot 70-80%. Maar ik speel dit spel al jaren zonder rare geluiden, heb dit probleem pas sinds een paar dagen.

Heb je in die paar dagen iets veranderd aan je laptop? Heb je hem opengemaakt enzo, aan je processor gezeten?

Op welke snelheid draait je ventilator?

Ik heb de laptop wel opengemaakt om hem schoon te maken, de stof weggeblazen enzo. Heb bij de fan de schroefjes losgedraaid en een beetje opgetild om eronder schoon te maken. Ik heb niet aan de processor gezeten.

Geen idee op welke snelheid die draait. Waar kan ik dat ergens zien?

Download even PC Wizard 2008 via deze link: http://www.cpuid.com/pcwizard.php
Als je in dat programma op een metertje klikt waar + en - instaan kun je je snelheden bekijken.

Misschien is er daar iets fout mee gegaan nadat je hem open hebt gemaakt.

Voltage CPU : 1.06 V
ACPI Thermal Zone : 45 °C
:
Processor : Thermal Diode
Intel Core 2 Duo Mobile (Core 1) : 50 °C
Intel Core 2 Duo Mobile (Core 2) : 52 °C
:
NVIDIA GeForce 8400M G : nVidia Driver
GPU Temperature : 53 °C
:
Harde Schijfmonitoring : S.M.A.R.T
Harde Schijf ST9160821AS : 31 °C

Deze temperaturen zijn in Idle, in stressed lopen de temperaturen op tot ongeveer 60 graden van de core's.

Dit is alles wat ik te zien krijg bij dat schermpje. Kan dit betekenen dat hij de fan niet herkent, of heeft het misschien een andere uitleg?

Hier wil ik ook even bij zeggen dat ik bij SpeedFan hetzelfde probleem had, hij vond helemaal de fan niet. Om de een of andere reden kan ik ook nergens ook maar iets over de ventilator vinden. Bij hardware niet, bij apparaat beheer niet. Is de fan misschien helemaal kapot of simpelweg een tikje uit het moederbord verschoven en functioneert hij daarom misschien niet meer goed? Daar komt bij dat ik de ventilator wel hoor draaien, ook normaal dus.

Laatst bewerkt:
Het verbaast me niet zoveel dat je je ventilatorsnelheid daar niet in kan vinden, ik heb me er namelijk mee vergist, PC Wizard laat dat niet zien :p
Maar Speedfan is ook geen wonderbaarlijk programma hoor, het zoekt namelijk naar feeds in je bios, als ie daar niet gevonden kan worden zal Speedfan hem ook niet vinden.

Maar aangezien je hem toch al opengemaakt hebt is je garantie toch al verlopen en kun je net zo goed nog een keer checken of alles goed op zijn plaats zit, goed vast zit, alle stekkertjes er diep genoeg inzitten enzovoort.

Ik neem aan dat er een ventilator op je processor zit, met een heatsink.. als je die er af hebt gehaald moet je er opnieuw koelpasta opsmeren, dit zorgt voor een betere geleiding van de warmte, waardoor je ventilator minder hard hoeft te werken.
50 graden is namelijk een beetje warm voor processor in rust.

Laatst bewerkt:
Ik heb hem weer opengemaakt, en voor zover ik kan zien lijkt alles te kloppen. Maar hij maakt nog steeds lawaai :(

Ik stuur hem wel gewoon op voor reparatie, bespaart me heel wat frustratie :p

Toch nog bedankt voor al je hulp Ronald! :)

Okay succes!
Laat je even weten of alles weer goed is als je hem terug hebt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan