Laptop gaat niet in slaapstand bij lege accu

Status
Niet open voor verdere reacties.

MisterDennis

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2002
Accu slaapstand.jpg

Ik heb via configuratie scherm, de instellingen zo ingesteld (en volgens mij staan die allemaal goed zo) dat mijn laptop in slaapstand gaat, wanneer de accu 'leeg' is.
Maar telkens gaat ie (volgens mij) in sluimerstand.
Wanneer ik hem weer aan wil doen, moet het via de powerknop, en krijg ik de vraag of ik windows normaal wil opstarten of in veilige modus.
Met als gevolg dat ik alles dus kwijt ben waar ik mee bezig was.
Overigens krijg ik ook geen melding dat de accu bijna leeg is.

Het gaat om een Asus K73S Met windows 7 er op
Jaartje of 4 uit, en op accu gaat hij nog altijd zo`n 3 uur mee.

Kan iemand mij vertellen wat ik over het hoofd zie?

Mogelijk val je nu in de verwarring rondom de term slaap- en sluimerstand.
Sluimerstand is nu wat vroeger slaapstand werd genoemd, dus wordt (nu) bij sluimerstand op de harde schijf de inhoud van het interne geheugen (ook) opgeslagen op de harde schijf.
Dus sluimerstand lijkt te zijn wat jij wilt.

Ga dus experimenteren met sluimerstand ipv. slaapstand.

Even een kleine definitie-opfrisser (enigszins gechargeerd, maar het idee is duidelijk): Wat vroeger slaapstand werd genoemd heet nu sluimerstand en wat vroeger standby werd genoemd heet nu slaapstand.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Maar...wanneer ik hem handmatig op slaapstand zet: Dus links onderaan op bolletje en dan kies voor slaapstand ipv afsluiten of sluimerstand....en ik start hem later weer op, dan kom ik waar ik gebleven was.
Dus, wanneer ik de instellingen zo instel dat hij bij een bijna lege accu ook in slaapstand gaat, moet het toch precies hetzelfde doen?
Want dan wil ik niet helemaal opnieuw hoeven te beginnen, zoals het bij sluimerstand wel gebeurd.

Vroeger?
Ik heb nog altijd slaap en sluimerstand op mijn laptop ;-)

???

Rare/foute logica: Als de batterij nog vol genoeg is kun je de laptop ook in slaapstand zetten. Kost stroom, maar die heb je dan nog (stroom in de accu). Laat je de laptop zo lang in slaapstand dat de accu leeg is dan ben je gewoon alles kwijt, want het interne geheugen krijgt dan geen stroom meer.
Bij sluimerstand kost het stroom bij hybride sluimerstand; Zonder hybride sluimerstand kost het geen stroom. Zowel bij hybride als niet-hybride sluimerstand: Als de accu leeg is dan staat alles (ook nog) op de harde schijf, dus het geheugen wordt gewist (want geen stroom meer) maar zodra de stroom er weer op zit / batterij weer opgeladen dan kan vanuit de harde schijf het interne geheugen weer teruggeladen worden.

Dat slaap- en sluimerstand nu bestaan dat is precies wat ik zeg in mijn vorige posting, er bestaat alleen geen standby-stand meer sinds (uit mijn hoofd) Windows Vista en toen is sluimerstand geïntroduceerd (wat dus niet hetzelfde is als 'de oude standby-stand' maar wel vergelijkbaar is met 'de oude slaapstand').

Tijs.

Laatst bewerkt:
Volgens mij begrijp ik of jou of de laptop niet helemaal ;-)
Tot een paar maanden geleden, kreeg ik een melding als de laptop nog maar ...% aan power heeft, en dan viel hij een paar minuten later in slaap stand.
Wanneer ik hem dan even later aan het stroom gooide, kon ik weer verder gaan waar ik gebleven was.
Nu, sinds een paar maanden dus, ontvang ik die melding niet meer, en valt hij zo maar 'uit' in, wat ik aan neem, sluimerstand.
Met als gevolg dat ik dus al mijn openstaande tabbladen kwijt ben en gewoon weer opnieuw moet beginnen.

IK snap heel goed, wanneer ik de laptop in slaap stand heb staan uit eindelijk de power ook op gaat en ik dus alles alsnog kwijt ben.
Maar zo lang laat ik hem nooit zonder power liggen.
Meestal als hij in slaap stand valt, verplaats ik mijn werk plek naar het stopcontact.

Eerste wat ik zou doen/uitproberen is het percentage resterende accu flink verhogen waarop de laptop in sluimerstand (of evt. slaapstand) moet gaan. Dat betekent dat het eerder gebeurt dan je eerder had ingesteld.
Begin bijv. eens met 75%
Werkt dat, dan kun je het percentage (via trial-and-error) verlagen naar een werkend percentage waarbij de accu het nog lang genoeg volhoudt om óf de laptop de kans te geven netspanning op te zoeken óf de laptop de kans te geven het interne geheugen op de harde schijf op te slaan (afhankelijk van slaapstand of sluimerstand ingesteld).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik zit niet veel achter de laptop laatste weken. Maar kwam er gisteren wel achter dat hij al bij ongeveer 50% uit valt.
Dus dat ik de grenzen iets op moet schroeven (ipv bij 7% al bij 50%) om eens te testen.

Heel erg bedankt voor het mee denken en je hulp!
Voor nu zet ik de status op "opgelost"

Fijn dat je er iets aan hebt gehad. :)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan