Laptop gecrasht, wil niet meer opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Julian16

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2007
Hallo ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb al bijna 3 jaar een samsung r522 laptop. Vandaag zat ik microsoft flight simulator te spelen zoals wel vaker. Net nadat ik een nieuw spel had gestart hoorde ik een systeemgeluidje, vervolgens liep hij vast en daarna kwam er een blauw scherm met veel tekst waar volgens mij iets over de grafische kaart stond. Hierna viel de laptop uit. Als ik hem weer opstart blijft het scherm zwart. Alleen het mouse-pad licht op en linksonder waar de symbolen voor power, hdd, caps lock e.d. staan gaat het power lampje en het lampje van de batterij aan. De andere lampjes en het HDD lampje blijft uit. Hier blijft de computer in steken en het scherm blijft zwart.

Is hier iets aan te doen of moet ik mijn laptop als verloren beschouwen? Dit zou zonde zijn aangezien al mijn bestanden zoals 100gb aan muziek verzameld over de afgelopen 5 jaar en school er op staan waar ik geen back-up van heb.

Vriendelijke groet, julian.

Hallo,

Het kan zijn dat je Grafische kaart gecrasht is. Als je een externe grafische kaart hebt (ik denk het niet omdat je een laptop hebt), gebruik dan de interne op je moederbord om de computer mee optestarten. Als Windows niet wilt opstarten, kan je Ubuntu downloaden en daar mee je computer opstarten als je bij het BIOS kan komen, want als het scherm zwart blijft, dan kan je ook niks zien. Maar geen zorgen over de harde schrijf, je bestanden staan daar nog gewoon op.
Als de computer helemaal niet meer wilt opstarten, moet je je laptop open maken om je harde schrijf er uit te halen.
Dit kan een gedoe zijn als je daar niet bekend mee bent. Je kunt het ook laten doen door een computer expert.
Als de schrijf vervolgens er uit is, sluit je hem op een andere computer aan. Ook dit kan je dan beter laten doen als je er niet bekend mee bent.

En als je je bestanden op je harde schrijf kunt zien, Back-up ze dan meteen. Koop een harde schrijf, eentje van 100 gb kan je al voor minder
dan 100 euro kopen. Zelf van 500 gb kan je al voor minder of een paar tientjes meer dan 100 euro kopen.

Ik hoop dat dit helpt.

Mvg,

Martin de Groot

Weet je ongeveer ongeveer hoe dat bericht eruitzag,
Flight sim vereist veel, Doet bij mij ook best vaak raar,
Je muziek zou ik een keer overzetten naar een usb schijfje van 1 of 2 TB Altijd handig voor muziek of foto's
Er is wat te doen,
Als het goed is is dit wat je ziet toch, Dat "booting" streepje zoekt naar een windows startup gedoe (ooit eens gelezen weet niet of alles klopt) waarschijnlijk kan ie windows niet meer vinden , Als je zelf weet best veel kennis van pc's weet kan je proberen de harde schijf op een andere pc aan te sluiten (met al een schijf er in) die als schijf 2 dient (voorbeeld: schijf 1 =E: 2=D:) en je muziek en dingen op dit voortaan te zetten,

Wat je nu moet doen
Als je zelf weet best veel kennis van pc's weet kan je proberen de harde schijf op een andere pc aan te sluiten (met al een schijf er in) die als schijf 2 dient (voorbeeld: schijf 1 =E: 2=D:) en je muziek en dingen dan spoedig op dit voortaan te zetten,
2. als je zelf niet veel er van af weet zou ik even in jouw buurt opzoek gaan naar een computerzaak, die weten er alles van ,

mvg

marcel

De harde schijf eruit halen is geen probleem. Ik had toevallig nog een externe casing liggen waarmee ik de hdd op mijn andere mini-laptop kon aansluiten en de bestanden staan er inderdaad nog op. Bedankt daarvoor.

Ik zal bekijken of ik jouw tips ga proberen. Ik heb geen externe grafische kaart en weet niks van Ubuntu. Ik ben in ieder geval opgelucht dat ik mijn bestanden nog heb, en zal nu kijken of ik een nieuwe laptop wil kopen.

@Marcel, ik zie helemaal niets op het scherm. Ook geen streepje.

Laatst bewerkt:
De harde schijf eruit halen is geen probleem. Ik had toevallig nog een externe casing liggen waarmee ik de hdd op mijn andere mini-laptop kon aansluiten en de bestanden staan er inderdaad nog op. Bedankt daarvoor.

Graag gedaan:)

Hallo,

Fijn dat het gelukt is, ik zeg zo maar: beter een dure computer kapot, dan je eigen bestanden.
Bestanden kun je namelijk niet zo terug halen als je geen back-up hebt, en een computer wel.

Nog veel succes verder!!

Mvg,

Martin de Groot

Nee maar als de grafische kaart het niet doet heb je toch ook geen beeld?

Dat klopt. Zonde grafische kaart zie je niks. De grafische kaart zorgt voor het beeld.

ik heb het vermoeden dat je videochip zodanig heet is geworden dat het soldeer slecht is geworden. er zijn wel mensen die dit voor je kunnen oplossen als dit het geval is.

Werd de laptop vaak heet, gebruikte je deze op schoot? het kan zomaar zijn dat de koeling niet goed meer werkte vanwege stof. heb je de laptop wel eens uitgespoten( of gezogen met stofzuigen)?
Ik denk dat het stof vrijmaken alleen nu niet veel meer uit zal halen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan