Laptop geeft geen beeld meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

CobHcMember

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 feb 2011
Ik heb deze laptop een jaar geleden gekregen van een vriend van mij, toen was er al wat aan de hand met de videokaart. Niet het hele beeld deed het. Ongeveer 5/6 van het scherm deed het. Een stukje miste zegmaar.
We dachten zelf dat de videokaart wat los zat. We hadden de laptop 1x geschut, en toen deed het scherm het wel weer even normaal. Ook kon de kleurkwaliteit niet hoger dan 24 bits. Ja, kon wel. Maar dan kreeg je allemaal vervormde dingen op het scherm.

Ik had onlangs windows XP weer opnieuw geïnstalleerd, Maar na een paar dagen, toen ik de laptop wilde opstarten deed het scherm het niet meer. Alles doet het nog. CD input etc, alles werkt. Alleen geen beeld.

Ik heb hem ook al aan een ander scherm aangesloten gehad, daar kwam ook geen beeld op. BIOS resetten nog niet geprobeerd. Ik denk zelf dat de videokaart nu helemaal los zit, maar dat kan ik niet beoordelen. Zou mischien ook kunnen zijn dat de windows die er op staat vercrackt is.. Ik weet het niet.
Het gaat om een Acer Aspire 3020.

Schudden met een laptop:confused: dat moet je NEVER NOOIT nog eens doen;) Daar kan een pc fataal van kapot gaan omdat de schrijfkop van je hdd (harde schijf) tegen de draaidende schijf kan gaan zitten en dan kan je niets meer met die schijf. Sluit eens een extern scherm aan via de vga of dvi poort ;)

Dankje voor de info. Zal ik onthouden :) Heb al een extern beeldscherm geprobeert. Helpt niet :(

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Dit verhaal lezende , krijg ik sterk de indruk dat deze al heel wat op zijn donder heeft gekregen.

"Ongeveer 5/6 van het scherm deed het": vermoedelijk slechts de datakabel die niet goed is/was ingeplugd in het motherboard (de aansluiting aan het t.f.t. paneel komt zelden los).

Dit kon snel worden gecontroleerd door een extern scherm aan te sluiten.

"Ik denk zelf dat de videokaart nu helemaal los zit, maar da....": indien deze laptop echt een losse videokaart bezit , deze korrekt inpluggen.

Ik vermoed echter dat de g.p.u. op het motherboard is gesoldeerd.

Maak deze laptop eens stofvrij (hoe heb ik reeds ettelijke malen uitgelegd) en controleer of er extreem veel stof aanwezig is.

Ik vermoed dat de heatpipe radiator verstopt is ---> geen of onvoldoende koeling --> g.p.u. losgekomen (soldeerverbindingen) , met als resultaat geen beeld.

Een reflow v/d g.p.u. kan vermoedelijk de oplossing zijn.

Peter

Thnx, zal het proberen :)
Op het externe beeldscherm had ik wel een vol beeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan