Laptop geeft geen beeld op eigen scherm wel op tweede monitor

Status
Niet open voor verdere reacties.

PieterMS

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2010
Slachtoffer is een Acer Aspire 5520.

Nadat op de onderhavige laptop een halve dag een kat heeft gelegen (laptop was opengeklapt, kat lag op toetsenbord) geeft de laptop geen beeld meer op het eigen scherm. Wel op een via VGA aangesloten externe monitor. Ik heb diverse toetscombinaties geprobeerd zoals vlaggetje-P en Fn-F6 (zet bij deze laptop het beeld uit). Als ik Fn-F5 test (switchen naar externe monitor) staat alleen de externe monitor als keuze aangegeven. De interne niet. In de hardwarelijst staat een plug-and-play monitor aangegeven. Mogelijk is dat het externe scherm maar ik kan dus niet zien of die uit de lijst verdwijnt als ik hem afkoppel.

Vervangen van het beeldscherm geeft hetzelfde beeld -> geen beeld;
Een test op de inverter uitgang met een scoop laat een mooie sinusoïde zien. Een ander beeldscherm op de inverter aansluiten helpt ook niet. Het scherm blijft zwart;
Ik heb geen vervangende videokabel dus die heb ik niet getest.

Heeft iemand nog een goede suggestie?

Pieter

Als je aangemeld bent op Windows, moet je eens proberen om Start + P in te drukken, misschien als dat helpt.

Groet,

Ookal gekeken bij monitor instellingen? Rechtermuisknop -> Schermresolutie?

Wat is het verband tussen schermresolutie en geen beeld? De lampen branden ook niet. Het scherm staat echt helemaal uit. De laptop schijnt niet door te hebben dat er een beeldscherm is. Btw: het OS is Vista. had ik nog niet gezegd.

Hallo

Stond de laptop aan , toen de kat er op lag ???

Indien ja .... , en dit model met deze symptomen ... zo goed als zeker een losgekomen g.pu./motherboard chipset.

De chipset een "reflow" geven is de enige mogelijkheid om zeker te weten of dit de oorzaak is/ om deze te herstellen.

Laat dit uitvoeren door iemand met de nodige ervaring en het benodigde extra materiaal. (i.r. temp. meter / reflow liquid etc....)

Je kunt dit slechts 1 x goed uitvoeren.

Veel werk/moeite is dit niet met dit model.

Maak van de gelegenheid gebruik om de heatpiperadiator zuiver te maken.

Uiteraard hoop ik voor u dat ik ongelijk heb.

Peter

Hallo Peter,

Dank voor het meedenken maar zo simpel ligt het niet. De computer werkt prima op het externe beelscherm dus zowel de GPU als de noordbrug werken goed. Naar mijn idee is het niet direkt een hardware probleem, al heb ik het wel hier gepost maar is de computer een stuk hardware kwijt. Het is ook geen Windows probleem want de POST doet het ook alleen op het externe scherm. Ik zal voor de zekerheid morgen de koeling verwijderen en kijken of een reflow nodig is. Ik heb die benodigde materialen zelf maar ik denk niet dat het probleem daar ligt.
Ik heb vandaag de BIOS batterij verwijderd in de hoop dat een totale reset zou helpen maar ook dat in=s niet het geval. Ik vermoed een lekkende condensator of een kapotte diode of weerstand maar ik heb geen documentatie van het moederbord (en ook geen ander moederbord). Ik hoop op dit forum iemand te vinden die dit probleem kent en een hint in de goede richting kan geven. Ik heb een poosje de inverter verdacht maar als die stuk is dan moet je met een felle lamp kunnen zien dat er wel beeld wordt opgebouwd op het scherm en het blijft egaal zwart.

Pieter

Hallo

Defekte condensatoren kun je heel snel controleren d.m.v. e.s.r. meter.

Indien je veel herstellingen doet , is dit goud waard.

http://ludens.cl/Electron/esr/esr.html

De enige "moeilijke" componenten zijn het transfootje en de opamp.

Ik verdenk persoonlijk toch nog steeds de chipset.

Er dient slechts 1 onderbreking te zijn om reeds niet meer korrekt te werken ...

Deze chipset is voor zo ver ik weet opgedeeld in 2 delen , 1 die extern aanstuurd , en 1 v/h t.f.t. gedeelte.

Peter

OK, dan zal ik toch de chipset nog eens goed onder de loep nemen. Inmiddels heb ik inverter en beeldscherm getest op een andere laptop en daar doen ze het goed.
Die ESR meter kende ik nog niet. Ik heb er wat over opgezocht en het ziet er goed uit. Vooral omdat je de condensator niet uit de schakeling hoeft te halen.
Dank voor die tip.

Pieter

De eigenaar van de laptop heeft besloten dat de kosten van reflow te hoog zijn gezien de leeftijd van de laptop (7 jaar oud). De machine wordt niet gerepareerd en gaat op de schroothoop. Het probleem is dus niet opgelost maar het draadje kan wel dicht.

Pieter

Hallo

"en gaat op de schroothoop" --> verkoop deze voor ruilonderdelen.

Indien deze in visueel goede staat is , dit model kan nog gemakkelijk 50 € opbrengen op e-bay.

De harddisk sata 2.5" , indien nog in orde , kun je een 2e leven geven in externe harddisk casing.

Deze kosten +/- 10 €.

peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan