Laptop: geen BIOS piep en geen beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Net een ACER Aspire laptop van m'n moeder weer aan de praat, nu die van m'n tante... Hopenlijk ook met hulp van jullie.

Laptop geeft alleen zwart beeld, geen BIOS piepjes, korte tijd CDromstation activiteit. Geheugen verwijderd en weer geplaatst, accu verwijderd en weer geplaatst. Vrees een moederbordkwestie, los scherm er op zetten lijkt me nog niet zinvol.

Graag tips/suggesties.

Wanneer een laptop alleen zwart beeld geeft zou een externe monitor juist het eerste zijn dat ik zou proberen.
Daarmee kan ik een defecte monitor of videokaart in ieder geval uitsluiten.

Ok, maar voor het beeldscherm 'in beeld' komt, moet ik toch echt eerst piepjes horen (bijv. bij herhaaldelijk F8 toetsen).

't is exact dezelfde als m'n moeder heeft en als je op zo'n ACER herhaaldelijk bij het opstarten op F8 drukt krijg je een reeks van piepjes. Ik moet dit toch zonder beeld ook te horen krijgen? M'n ACER desktop piept alleen al als hij aangezet wordt, de laptop niet.

Zal vanavond nog wel even 'n kabeltje uit de kelder halen, even m'n monitor aansluiten. Maar het leek me toch meer een BIOS verhaal (misschien wel allebei...)

Modedit: volgende keer bij aanvullende informatie de knop bericht aanpassen gebruiken

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Een acer aspire ??? korrekte typenr is elementaire niet vermelde info.

Stel dat dit b.v.b. een acer aspire 7520 mocht zijn ... , dan zijn dit de symptomen van een losgekomen g.p.u.

Peter

Juist ;-) Het betreft een ACER Aspire 9300 - om precies te zijn een 9305AWSMi

Hallo

Geen vermelding ouderdom .... gok dat dit een gedateerd toestel is .

Controleer de zuiverheid van de heatpipe radiator ... indien deze sterk vervuild is (stoftapijt) , zo goed als zeker een defekte/losgekomen g.p.u.

Mocht deze niet verstopt zijn , kun je ook eens de onboard b.i.o.s. batterij controleren d.m.v. multimeter.

Indien deze geen spanning meer afleverd , dan weigert dit model ook op te starten (zwart scherm)

Ik ga er wel van uit dat de l.i.o.n. batterijpack is verwijdert ... veel laptop's weigeren op te starten met een defekte batterijpack.

Dus ... testen d.m.v. netadaptor zonder batterijpack ingeplugd.

Peter

Leeftijd zal ongeveer 5 jaar zijn. Ook zeker niet intensief gebruikt, de eigenares kennende. Heb 'm vanmiddag getest zonder batterypack en zelfde resultaat.
BIOS batterij wilde ik ook nog checken, maar kan ik niet vinden. Immers maar 3 klepjes die ik los kan schroeven (HD, geheugen en nog een - leeg slot).
Waar vind ik die radiator? Dan moet toch de laptop helemaal open liggen? 1 keer gedaan en je raad het al, krijg je nooit meer in elkaar (ik niet i.i.g.).

Gezien de leeftijd en jouw conclusie van het opstarten i.c.m. een lege BIOS batterij zou dan idd kunnen leiden tot het niet meer opstarten. Opmerkelijk.
Identieke laptop hier is zo'n 7 jaar oud en nog steeds geen problemen op dat punt.

Laatst bewerkt:
Hallo

"Identieke laptop hier is zo'n 7 jaar oud en nog steeds geen problemen op dat punt. "

Het ene batterijtje is het andere niet ...

De heatpiperadiator is volgens mij eenvoudig toegangkelijk bij dit model onderaan (deksel)

Zo ziet deze er uit ...

http://www.benl.ebay.be/itm/Acer-FB...ng_Video_Card_GPU_Cooling&hash=item53eee92475

Indien er stof aanwezig is , zit deze tussen de c.p.u. fan en de radiator zelf (stoftapijt ???)

Zuiver/stofvrij maken gaat het vlotste d.m.v. luchtdruk (compressor) indien deze fel is vervuild.

Hier demonteerd men dergelijke laptop .... op 5.21' ziet men duidelijk veel stof op de heatpiperadiator.

http://www.youtube.com/watch?v=8uNC5bIFRpM

Blijkbaar moet er veel worden gedemonteerd , en is meer dan enige ervaring vereist...

Peter

Laatst bewerkt:
Uiteraard v.w.b. de batterij ;)

Alle kleppen/deksels heb ik los gehad, maar nergens zo'n pipe te bekennen.
Dat is dan wel weer lastig bij laptops. Ik ga nog eens kijken, maar vanwaar het idee dat deze makkelijk te bereiken zou zijn? Ik vrees dat ik de gehele onderkant los moet schroeven om hier bij te kunnen komen.
Dit gaat me iets te ver (i.v.m. het monteren ervan). Als deze dus vervuild zou zijn ik zóu hem kunnen schoonmaken, dan is de GPU i.i.g. kapot als ik je goed begrijp?

edit: excuus, 2e link over het hoofd gezien, heel duidelijke video maar wel een enorme klus met risico's voor een leek zoals ik (je schrijft het zelf ook al).

Laatst bewerkt:
Inmiddels laptop geheel ge'deassembleerd'. Heatpipe was zo clean als nieuw, eigenlijk is de hele laptop brandschoon van binnen.
BIOS batterij doorgemeten en idd helemaal leeg, totaal.

Men heeft deze voorzien van 2 metalen pennetjes die naar een connector lopen. Is eigenlijk m'n grootste vraagstuk op dit moment: hoe kan ik deze pennetjes (of waarmee) weer vastzetten aan een verse celbatterij?

edit: Inmiddels 'n methode gevonden om het batterijtje te bevestigen (met een beetje creativiteit).

Overigens vind ik 3 aansluitingen in zo'n laptop wel twijfelachtig: toetsenbord en nog 2 van die heel platte kabeltjes. Die prik je als het waren in een slot en dan worden deze min of meer geperst door een soort opzetstukje. Sommige laptopschermen hebben ook zo'n verbinding. Heeft ongetwijfeld een naam. Vraag is of ik dit weer 100% ok krijg.

Laatst bewerkt:
Hallo

Volgens mij :

Toetsenbord connector --> bruin klipje die je moet (voorzichtig) omhoog klikken.... de flatcable is dan los...

Terugplaatsen --> flatcable zo die mogelijk in de connector en de vergrendeling voorzichtig terug omlaag klikken.

Dit dient uiteraard met de nodige voorzichtigheid te gebeuren.

Indien dit afbreekt , is het nieuwe connector solderen , en hiervoor dien je nog meer ervaring te bezitten.

Andere connectoren zullen vermoedelijk zelfde makelij zijn.

In extremis eens een duidelijke foto plaatsen.

Peter

Ooit zelf prints gemaakt voor zenders, maar nu begin ik er toch niet meer aan ;) Dat geëts etc.

Ga hem zo in elkaar zetten, niet veel hoop op positief eindresultaat maar wil het toch uitvoeren.
I'll be back...

Nou, lappie zit weer in elkaar (viel mezelf al mee :p) mét nieuwe batterij maar waarschijnlijk ook met nog steeds defecte GPU.
Exact dezelfde werking. Helaas dus.

Met dank voor het meedenken, in het bijzonder ook voor de handige video!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan