laptop, groter geheugen 133 of 266MHz? van 512MB naar 1GB

Status
Niet open voor verdere reacties.

wil15

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2006
Voor mijn Laptop Gericom G551MC wil ik wat meer geheugen
het werkt al sinds 2002 goed, het heeft een centrinoprocessor
Ik wil iets meer capaciteit en ik denk het eenvoudigste is een uitbreiding van het geheugen, do you agree?

Er zit standaard maar 512 MB in en de specs van SPD Geheugenmodules:
DIMM1, 256 MB PC2100 DDR SDRAM (133 Mhz) en (100 Mhz)
DIMM2, 256 MB PC2100 DDR SDRAM (133 Mhz) en (100 Mhz)
(let op er zit maar 1 kaartje in het slot onderin deze notebook en ik schat 200 pins)

Ik wil er nu 1 Gigabyte in zetten kan dat?
kan iemand mij adviseren of dit de juiste is;
https://www.replacedirect.com/nl/product/0061016.html

Ik ben wat verward door SODIMM en SDRAM
en moet het 133 of 266MHz zijn?

Mijn wens is dat het past en gegarandeerd werkt!

Bedankt alvast
Wil

Je hebt inderdaad 266 MHz pc2100 geheugen nodig. So-dimm is de benaming van laptopgeheugen, ofwel de kleine geheugenmodules. Ik kan niks vinden over jouw model laptop, dus er is weinig te zeggen over de maximale hoeveelheid geheugen dat erin gaat. Heb je de handleiding toevallig nog? Daar staat het meestal wel in.

Edit: Is het toevallig de Gericom Overdose Radeon MC G551? In dat geval zou er inderdaad maximaal 1 GB in gaan en zou je 2 slots moeten hebben. Wellicht zit er nog een geheugenslot onder het toetsenbord.

Laatst bewerkt:
De vraag is eigenlijk of het ondersteunt word door je moederbord???
Je moet sodimm hebben.
sdram is voor desktop pc's.
even onderzoeken of je notebook 1Gb ondersteunt.
Ik denk het haast van wel maar een beetje onderzoek kan geen kwaad.
zou anders zonde van het geld zijn

bedankt voor de reacties en adviesen

het manual spreekt inderdaad over 2 slotten;
Ik heb er tot nog toe maar 1 kunnen vinden en volgens mij zitten daar 2 chips op van elk 256MB. Dat zou betekenen dat er geen 2de slot is en dat het manual op dit punt iets over een ander model zegt, dat is toch ook mogelijk?

Oke bedankt
Sorry, maar wat op het nationaalcomputerforum staat brengt mij niets nieuws en ook niet verder.

Bedankt Meastro voor jouw reactie en je zoekwerk
Overdose Radeon MC G551 dus (vreemde naam toch?.... Overdose Radeon)
Er zijn volgens mij nu 2 mogelijkheden voor mij van belang;
Er zit maar 1 kaartje in of er zitten 2 kaartjes in.
Dus;
1ste er is maar 1 slot met 1 kaartje en dan staan de specificaties van dat kaartje hieronder
Op de oude Memorycard van 512MB (in de gericom laptop)
zitten 8 zwarte blokjes (4 boven, 4 onder) en er zit een sticker op daarop staat;
PC2100 (CL2,5) 256MB DDR SO-DIMM

2de er zijn 2 memorycrads, waarvan de 2de onder het keybord verborgen zit.

vraag 1; kan ik in het 1ste geval het kaartje vervangen door deze memory van de replace webside?
https://www.replacedirect.com/nl/product/0061016.html

vraag 2, als er 2 kaartjes in deze Gericom laptop zitten, kan je er dan 1 vervangen of moet je ze beide vervangen, met andere worden moet het symmetrisch zijn?

Vraag 2 roep vraag 3 op; hoe kom ik achter het keybord?
Moet ik daarvoor alle schroefjes aan de zijkanten losmaken?
bedankt

-Er zijn volgens de manual TWEE geheugen slots, daar kan je vrij simpel achterkomen. Haal de ene zichtbare eruit en kijk wat de laptop dan zegt wat er aan geheugen inzit (start die niet meer op zit er geen geheugen meer in)

-Voorzover ik het kan zien is het geen 'dual channel' dat zou inhouden dat je geen gelijke paren nodig hebt.

-Hoe je het toetsenbord verwijderd staat ergens 'achteraan' in de manual

Onderstaand stukje uit de manual is ook belangrijk, dat bepaalt namelijk welk geheugen geschikt is.
attachment.php

Bijlagen

• g551.jpg
    g551.jpg
    29 KB · Weergaven: 101
hoi meastro,
geweldig de laptop doet terwijl het geheugenkaartje ernaast ligt!
dat had ik niet verwacht.
Dus er zit nog een 2de geheugenkaartje ergens in een 2de slot
met deze simpele actie ben ik weer een stapje verder,bedankt!
computer eigenschappen geeft aan dat er nu 256MB inzit.

Nu op zoek naar een 2de slot dat ergens zit (onder het keybord?) met een 256MB kaartje
op bladzijde 80 van het manual (vd link van meastro) staat hoe ik het paneeltje boven het keybord kan oplichten.
Het vreemde is dat er in de tekst totaal niet gesproken word over een 2de slot onder het keybord, 'k moet nu even weg, wordt vervolgt
bedankt alweer zover
Wil

Ik heb hier regelmatig laptops die volgens de specificaties twee geheugen sloten hebben.
Één slot is meestal terug te vinden in de manual (slot zit meestal onderop dan), het tweede slot wordt heel vaak niet over gesproken maar zit dan vaak onder het toetsenbord, op dezelfde plaats als waar het 'onderste' slot zich bevindt maar dan aan de andere (boven) kant van het moederbord.

ik heb het 2de bankje memory gevonden!
dankzij de goeie tips van Meastro
ook in het manual werd aardig uitgelegd hoe je het frontje boven het keybord kan oplichten
en daarna is het keybord (1 schroefje) ook op te lichten. Daaronder zat een kapje met daaronder het 2de setje memory van 256MB
zover zijn we nu gekomen.
Nu eens kijken wat is het beste om de prestatie te verhogen.
Als ik goed begrijp kan ik in beide sloten 1 GB plaatsen want het manual zegt
-2 expandable memory slot opto 2 GB, 1GB per DIMM with 512MB technology (wat betekent dit laatste?) zal de 1 GB 266 MHz SODIMM PC2100 van replacedirect.nl hier zonder problemen functioneren, (er staat helaas niet bij of het 200pins is)?
en zal ik er eerst 1 proberen?

Zo kan ik deze laptop upgraden naar 2GB memory maar dat kost mij wel 150euro en das toch weer heel wat... nietwaar, kan ik voor dat geld niet beter de processor upgraden of iets anders?
bedankt voor alle adviezen zover!
Wil

Laatst bewerkt:
Het is gelukt!
dwz, ik heb 1 Gb RAM SODIMM geplaatst en het systeem draaid goed, ik heb nu in totaal 1,25GB RAM.
bedankt allemaal :thumb:
Wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan