laptop HDD vervangen door SSD?

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Mijn laptop is langzamerhand aan een schoonmaakbeurt toe. Heb van veel bestanden al een backup gemaakt, en als ik straks klaar ben met sorteren en de backups, wil ik een complete herinstallatie uitvoeren.
Omdat het allemaal best een beetje vlotter kan, speel ik met de gedachte 1 van de 2 HDD’s te vervangen door een SSD. Ik vraag me alleen wel af: wat haal ik me op de hals? Ik heb wat rondgekeken, maar weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet kiezen. Er is toch nogal wat verschil, ook in prijs.
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van zo’n ding? De betreffende HDD is 300GB, en ik wil eigenlijk niet inleveren op die ruimte. Er moet dus een SSD van ten minste 256GB in als vervanger. Omdat het een laptop is, zijn absolute superprestaties niet echt nodig, dus ik heb goede hoop dat het daarom ook niet heel veel hoeft te kosten. Kan iemand me een goede SSD aanraden?

En als ik dan besluit er een te kopen… is de (primaire) HDD vervangen door een SSD een kwestie van plug-and-play, of komt er nog meer bij kijken? Ik bedoel… die schijf vervangen is 2 minuten werk, maar dan…? Recovery-schijfjes erin en installeren maar? Een jaar of 10 geleden heb ik hetzelfde gedaan met een desktop, maar dat ging minder gemakkelijk dan ik dacht.:confused:

Het belangrijkste van de SSD is dat deze betrouwbaar is. Betrouwbaarheid heeft alles met firmware te maken en er zijn momenteel maar een aantal merken/modellen waarbij dat op orde is:
Samsung SSD's (830, 840 of 840PRO), Crucial met de M4, Intel SSD's en Plextor (met o.a. de M5).

Vermijd in ieder geval OCZ als merk!

HDD vervangen met een SSD is inderdaad gewoon plug&play, werkt gewoon alsof je een HDD aan het configureren bent. Een schone windows installatie op de SSD is wel aan te raden, dan worden namelijk de juiste instellingen gepakt vanuit windows (vanaf windows 7). Wanneer je BIOS het ondersteund: alvorens de windows installatie in de BIOS het IDE protocol omzetten naar AHCI voor maximale prestaties.

Let eventueel nog wel op, aangezien het om een laptop gaat of dat de hoogte juist is van de harde schijf/SSD. Sommige laptops hebben wat dunnere schijven nodig (ook verkrijgbaar).

Had mijn oog al laten vallen op samsung en crucial inderdaad, maar ga vanavond eerst maar eens even mijn laptop opereren om te zien wat er op dit moment precies in zit, ook wat betreft aansluitingen enzo. Ik verwacht dat het gewoon SATA is, maar wel prettig om dat tevoren zeker te weten.

Zag op de site van Alternate inderdaad dat er een aantal schijven zijn met daarbij als extra de kreet "slim"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan