Laptop heel traag 1.86Ghz cpu en kloksnelheid maar 335mhz?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rickiej

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Hoi,

Ik heb een Dell Latitude D610 notebook met een Intel Pentium M 1.86Ghz processor.
Deze is heel erg traag, en als ik bij taakbeheer kijk dan gebruikt hij bijna altijd 100% van de cpu. Als ik hierna bij systeemeigenschappen kijk, staat er dus dat de processor 1.86Ghz zou zijn, maar er onder staat Kloksnelheid: 335Mhz. De laptop staat gewoon op de energiestand Thuis/kantoor. Verder zit er 1GB geheugen in. (windows XP Pro)

Zou iemand weten wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn? want er valt niet meer mee te werken op deze mannier.

Alvast bedacht.

Rickiej

Staat er in het BIOS niet iets ingeschakeld als Intel Speedstep? Kun je iets vinden over enhanced C1 state of iets dergelijks?

Intel Speedstep (kan ook enhanced c1 state heten, of nog anders) is een functie die je processor automatisch terugklokt om energie te besparen, als de volledige processorkracht niet nodig is. Zodra de kracht weer nodig is (denk aan zware programma's gebruiken) wordt ie automatisch weer opgeschroefd naar 100%.
Doet mijne ook, al is het een desktop variant (Core 2 Duo E8400), die draait hier nu standaard op 3600 MHz (overclocked, stock draait ie 3000 MHz) maar met Enhanced C1 state wordt ie automatisch teruggeklokt naar 2400 Mhz (door mijn 20% overclock, eerst was het 2000 MHz).

Laatst bewerkt:
Ik heb even in de BIOS gekeken, en speedstep stond inderdaad aan. Heb dit even uitgezet en toen windows opgestart, maar helaas was dit niet de oorzaak van het probleem, want er is nog niks verandert.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan