Laptop helemaal geformatteerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

juuleke18

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2006
Hallo!
Een vriendinnetje heeft haar laptop helemaal geformatteerd, omdat ze deze wil verkopen. Nu heeft ze alle drivers etc ook verwijderd. Niet erg slim dus, maar nu aan mij de taak om m te fiksen. Maar tot mijn grote frustratie lukt het mij ook niet.

Nu is het dit geval:
Als ik m aanzet dan krijg ik meteen een zwart scherm met de tekst "Operating System cannot be found"
Nu weet ik dat het niet aan een kabeltje ligt. Dus dat is allemaal al uitgesloten.
Alleen nu dacht ik aan een bootdisc, dus ik mijn herstelschijven proberen te gebruiken, maar dat lukt niet, omdat het niet het goede merk etc is. Nu heb ik haar herstelschijven gedownload Acer Aspire 5920.
Bij mijn herstelschijf kreeg ik nog die melding over dat het de verkeerde is, maar nu krijg ik helemaal niks dan alleen een knipperend streepje. Nu kan het zijn dat ik deze disc niet goed gebrand heb, maar kan ook niet echt vinden hoe het wel moet. Het zijn 3 .iso bestanden en deze heb ik gebrand met als optie "startbare dvd maken"
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Groetjes, Juul

die ISO gewoon met bv imgburn branden als image en daar mee opstarten en installeren

Acer maakt normaal gebruik van die verborgen herstelpartities, maar als de hele schijf geformatteerd is zal alles inderdaad weg zijn. Maar iedere gewone bootable Windows schijf zou moeten werken om Windows weer te installeren.
Kan alleen zijn dat je in de BIOS even moet aanzetten dat de notebook eerst de dvd-drive controleert op bootable-media.

Bedankt voor de reacties maar het lukt nog steeds niet.
Toen ik mijn herstelschijf had gebruikt ging de laptop wel gegevens loaden, maar toen gaf ie dus een foutmelding, dat het geen geschikte herstelschijf was.
Nu heb ik de schijf speciaal voor deze laptop en geeft nog steeds dezelfde melding als operating system not found. Deze download bestaat uit 3 bestanden:

RECOVERYCD1.ISO
RECOVERYCD2.ISO
SYSTEMCD_X86.ISO

Ik heb deze alle drie op verschillende schijven gebrand met mounten en dan schijf kopieren.
En nu krijg ik dus weer die melding van Operating system not found.
In de BIOS heb ik aangegeven dat de laptop eerst op dvd-rw moet kijken, maar het helpt allemaal niks. Nog ideeen?
Of miss een httptje met een download uit nieuwsgroepen? Priveberichtje?

Groetjes!

Kan me vergissen maar je zult eerst een OS moeten installeren.
Windows bijvoorbeeld.
Pas daarna proberen of je je ISo bestanden kunt installeren (ik verwacht van niet...)

Tardis

Vind het trouwens vreemd dat je drivers wilt installeren.
Dat is aan immers aan degene die de laptop koopt ;)

Laat ik het anders zeggen, als ik een tweedehands laptop koop dan is het mijn probleem om ervoor te zorgen dat ik de benodigde drivers installeer.
Die kun je of op Internet vinden of ze worden "automatisch" opgezocht (plug en play).
Of je moet zo netjes willen zijn om alle benodigde drivers op een CD rom te branden en deze mee te geven.

Tardis

Tja, die vriendin van me verkoopt die laptop aan haar oom. En om alles eraf te halen heeft ze alles geformatteerd, dus hij startte niet eens op. En ze wil eigenlijk die laptop verkopen als windows er iig op staat. Ze heeft een kennis die IT-er is er naar gevraagd en die had het over een opstartschijf, dus ben ik voor haar gaan zoeken. Maar ik heb er nu 1 gevonden, van een andere Acer Aspire en tot nu toe loopt ie goed en laad ie alle gegevens. Kan dat nog problemen opleveren, omdat het toch een andere versie is? Ik hoop dat het nu verder goed gaat en dat ik het zelf kan doen, anders horen jullie het!! :D

Erg bedankt voor jullie hulp!

Groetjes, Juul

Kan alleen dan gebeuren dat de drivers die Acer in het OS mee installeert niet goed zijn, maar dat merk je snel genoeg.

Zo, word helemaal gek hier. Het wil allemaal niet echt lukken.

Het zit zo: Ik heb een herstelschijf windows 7 64-bits van acer aspire 5542G
Als ik die schijf erin doe, gaat de notebook laden. Dan krijg ik een scherm met:
System recovery options:
- Language, keyboard language. US dus lijkt me.

Dan krijg ik het volgende scherm met de opties:
- Use recovery tools that can help fix problems starting windows.
Select an operating system to repair.
Als ik deze functie kies wil hij dat ik drivers installeer. Maar ik heb alleen deze cd. Iemand enig idee hoe ik daaraan kan komen en of dat het wel goed gaat zo? Ben erg goed met nieuwsgroepen btw.

Groetjes!! Juul

Kan alleen dan gebeuren dat de drivers die Acer in het OS mee installeert niet goed zijn, maar dat merk je snel genoeg.

Haha oke ja dus. heb er last van. Dan heb ik nu een probleem. Ik heb geen goede cd ervan. Is er ergens een universele ofzo:o Want die specifiek voor deze laptop is gemaakt kan ik nergens vinden.

Groetjes!

Het probleem wat je nu hebt is dat je alleen de herstel/reparatie cd hebt, zonder OS waarschijnlijk. Die heb ik laatst voor Windows 7 eens gedownload. Wat je nodig hebt is gewoon een al dan niet legale MSDN Windows image en die branden met bijvoorbeeld ImgBurn. Naar mijn idee zou dat echt moeten werken.
MSDN versies kan je normaal alleen met een account downloaden (betaald), maar ze zwerven ook wel rond. Normaal zit er geen licentie ingebakken of andere troep meegeleverd, dus gewoon het OS zoals Microsoft het uitgeeft. Dan kan je gewoon je eigen legale licentie gebruiken en voorkom je activatie problemen.

Bij Acer dien je de herstel cd/dvd's zelf te maken na het afronden van de initiële installatie zover ik weet.
Maar kan Acer je anders niet voorzien van een schijf met fabrieks OS? Al zullen ze daar vast wel weer wat € voor willen zien.

Maar zelf zou ik gewoon gaan voor een kale officiële Windows installatie. Die drivers die kan je achteraf altijd van de website halen.

Laatst bewerkt:
Enig idee waar ik zo'n versie vandaan haal?
Ik heb nu een hele lijst van drivers voor deze laptop. En ben ze aan het downloaden, weet alleen niet eens of dat het wel kan. Dat ik deze nu brand en in die laptop doe. Want als dat gwn kan dan doe ik het liever op deze manier. Maar als het niet eens gaat werken dan pak ik liever zo'n versie.

Groetjes!

Als ik m aanzet dan krijg ik meteen een zwart scherm met de tekst "Operating System cannot be found"

Deze zin is veelzeggend. Volgens die melding is er inderdaad geen windows versie geinstalleerd op de harde schijf. Dat zal eerst moeten gebeuren voor er drivers geinstalleerd worden.

Je zal dus inderdaad een windows instalatieschijf moeten hebben van de windows versie die je wilt. Windows 7 in dit geval.

Zit er op de laptop een sticker met daarop een code voor windows 7? Zo ja dan heb je feitelijk alleen een installatieschijf voor windows 7 nodig en geen herstel disk. Waar je dat eventueel kan downloaden kan en mag ik hier niet vermelden, dus wil je het downloaden moet je zelf op zoek. Maar wellicht een bekende, buurman, vriend met een originele schijf? Zolang je de code op de laptop gebruikt is dat geen probleem.

Het is intussen bijna half 3, en heb gelukkig vakantie!! Maar het is me uiteindelijke helemaal gelukt! Super bedankt! Ik heb hier gepost, omdat ik dacht dat ze een XP had, maar het is officieel een Vista. Ik heb deze gelukkig kunnen lenen van een 'vriend'! Super bedankt voor jullie hulp! Het enige wat ik moest doen was dus een installatie-setup gebruiken van Windows! Bedankt!!!

Groetjes!
Juul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan