Laptop herinstalleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jorenvos

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2008
Dag Helpmijers allemaal !
Ik heb een klein probleempje met m'n Acer Apsire 1350. Ik weet het , het is al een verouderd model , maar ik zou hem graag nog eens willen herinstalleren. In de loop der jaren is er een andere HDD en een andere DVD-speler ingezet ( niet door Acer... ) , maar nu wil de laptop niet booten van die DVD-speler. Booten vanuit USB (memory-stick?) gaat ook niet. Het enige waarvan ik nog zou kunnen booten , is LAN ( al zou ik niet weten hoe dat werkt ... ). Ik kan NIETS in het bios aanpassen ( dankjewel Acer ! ) want je moet supervisor zijn. Iemand een idee hoe ik er dan toch aan kan komen dat mijn laptop boot vanuit de DVD of een ander station ?

Ik heb al verschillende DVD's geprobeerd : XP Home , XP Pro , de bijgeleverde CD's , Vista en 7.

Laatst bewerkt:
Ik kan NIETS in het bios aanpassen ( dankjewel Acer ! ) want je moet supervisor zijn. Iemand een idee hoe ik er dan toch aan kan komen dat mijn laptop boot vanuit de DVD of een ander station ?

Ik heb al verschillende DVD's geprobeerd : XP Home , XP Pro , de bijgeleverde CD's , Vista en 7.

Op bovenstaande quote twee reacties:
1. je doet nu nét of het aan Acer zou liggen dat je niet in het BIOS-setup kan komen, maar dat ligt volledig aan jouzelf (tenzij je hem gestolen hebt natuurlijk ...)
2. recovery met andere dan de meegleverde CD's is op z'n minst 'niet slim' omdat alle drivers dan niet worden mee geïnstalleerd.

Ad. 1: je kunt als gebruiker (en dat heeft dus helemaal niets met Acer te maken, want dat kan bij ieder merk) een supervisor-wachtwoord instellen om in het BIOS te komen. En dat is dus kennelijk gebeurd.
Tegen kosten kan je bij Acer dit wachtwoord laten verwijderen mits je kan aantonen dat de laptop inderdaad jou eigendom is .... !!

Met een beetje geluk wordt het e.e.a. gereset als je de biosbatterij verwijdert en daarna weer terugplaatst.
Echter, voordat je dat probeert is het aan te bevelen van alle schermen van het bios een digitaal plaatje te schieten. Eenmaal het bios gereset en benaderbaar, kun je dan de eventueel door Acer ingestelde biostweaks weer herstellen.

Met een beetje geluk wordt het e.e.a. gereset als je de biosbatterij verwijdert en daarna weer terugplaatst.
Echter, voordat je dat probeert is het aan te bevelen van alle schermen van het bios een digitaal plaatje te schieten. Eenmaal het bios gereset en benaderbaar, kun je dan de eventueel door Acer ingestelde biostweaks weer herstellen.

:p Probleem ... hij kan niet in het BIOS!

Dag Helpmijers allemaal !
Ik heb een klein probleempje met m'n Acer Apsire 1350. Ik weet het , het is al een verouderd model , maar ik zou hem graag nog eens willen herinstalleren. In de loop der jaren is er een andere HDD en een andere DVD-speler ingezet ( niet door Acer... ) , maar nu wil de laptop niet booten van die DVD-speler. Booten vanuit USB (memory-stick?) gaat ook niet. Het enige waarvan ik nog zou kunnen booten , is LAN ( al zou ik niet weten hoe dat werkt ... ). Ik kan NIETS in het bios aanpassen ( dankjewel Acer ! ) want je moet supervisor zijn. Iemand een idee hoe ik er dan toch aan kan komen dat mijn laptop boot vanuit de DVD of een ander station ?

:p Probleem ... hij kan niet in het BIOS!

Ik las dat anders dan dat jij dat doet? Ik lees eruit dat er niets aan te passen is, m.a.w. het bios is wel benaderbaar maar niet veranderbaar. Wellicht dat ik het verkeerd lees maar dat horen we wel van TS.

Als ik het idd. verkeerd lees dan zou ik, als het mijn laptop was (zeker omdat het een wat oudere is) het risico maar nemen en geen digitale plaatjes maken maar gewoon de CMOS batterij verwijderen en de missing tweaks maar op de koop toenemen.

[edit] 'veranderbaar'; is dat wel goed Nederlands...................? [end edit]

Laatst bewerkt:
Ja, da's ook wat ik bedoel, -> niet kunnen veranderen, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat hij het bios niet kan benaderen / 'zien'. 't Is maar net hoe je het leest / hoe TS het bedoelt.

Op bovenstaande quote twee reacties:
1. je doet nu nét of het aan Acer zou liggen dat je niet in het BIOS-setup kan komen, maar dat ligt volledig aan jouzelf (tenzij je hem gestolen hebt natuurlijk ...)
2. recovery met andere dan de meegleverde CD's is op z'n minst 'niet slim' omdat alle drivers dan niet worden mee geïnstalleerd.

Ad. 1: je kunt als gebruiker (en dat heeft dus helemaal niets met Acer te maken, want dat kan bij ieder merk) een supervisor-wachtwoord instellen om in het BIOS te komen. En dat is dus kennelijk gebeurd.
Tegen kosten kan je bij Acer dit wachtwoord laten verwijderen mits je kan aantonen dat de laptop inderdaad jou eigendom is .... !!

Wat wil je nu beweren ? Dit is mijn laptop ! Ik kan in de bios enkele dingetjes aanpassen ( kleine onnodige dingen ) , maar boot volgorde wijzigen gaat niet. Optie om supervisorwachtwoord te wijzigen kan ik niet selecteren , omdat ik geen supervisor ben...

Waarschijnlijk soort beveiliging van Acer dan , ik heb nooit een supervisor wachtwoord ingesteld. Ik moet ook op geen enkel moment een wachtwoord ingeven...

Andere mogelijkheid is wellicht, de recovery uit te voeren vanaf de harddisk, als die partitie overgezet is zoals het hoort naar de nieuwe harddisk..

Wat wil je nu beweren ? Dit is mijn laptop ! Ik kan in de bios enkele dingetjes aanpassen ( kleine onnodige dingen ) , maar boot volgorde wijzigen gaat niet. Optie om supervisorwachtwoord te wijzigen kan ik niet selecteren , omdat ik geen supervisor ben...

Waarschijnlijk soort beveiliging van Acer dan , ik heb nooit een supervisor wachtwoord ingesteld. Ik moet ook op geen enkel moment een wachtwoord ingeven...
Dan is hetgeen ik uit je eerste posting opmaakte dus correct!
Maak digitale plaatjes van elk scherm, schroef de laptop open en haal de cmos batterij eruit en plaats 'm na een kwartiertje terug. Het supervisorwachtwoord zou nu weg moeten zijn en daarom kun je de bootvolgorde dan wél aanpassen. Na de opstart zet je de eventuele afwijkende bioswaardes weer terug zoals je die met een digitale camera hebt vastgelegd.
Probleem (theoretisch) opgelost.

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat er een supervisorwachtwoord is ;)
Supervisor password is : Clear
User password is : Set

Beetje verder staat ( bij onderdeeltje Boot ) : All items on this menu cannot be modified in user mode. If any items require changes , contact your system supervisor.

Nuja , 'k zal straks de laptop eens opengooien , maar ik denk ergens dat het niet gaat werken. Overigens ging de herinstallatie niet via een partitie op de schijf , maar gewoon via enkele CD's...

De cmos batterij verwijderen zal mogelijk toch een wondertje opleveren denk ik.

Maar is vaak niet zo eenvoudig bij een laptop...

@TS: druk tijdens het opstarten eens op F10 of Alt+F10 en kijk of je zo in de Recovery kunt komen

Ik denk niet dat er een supervisorwachtwoord is ;)
Supervisor password is : Clear
User password is : Set

Beetje verder staat ( bij onderdeeltje Boot ) : All items on this menu cannot be modified in user mode. If any items require changes , contact your system supervisor.

Nuja , 'k zal straks de laptop eens opengooien , maar ik denk ergens dat het niet gaat werken. Overigens ging de herinstallatie niet via een partitie op de schijf , maar gewoon via enkele CD's...

Hoi,

Ik 'bedoel' helemaal niks. Maar op de één of andere manier zal je dan kennelijk ook als Supervisor het BIOS moeten kunnen benaderen ..... anders werd dat niet aangegeven.
Heb je de gebruikershandleiding al eens op nageslagen?

Verder: als ik in een 'gewone' pc de batterij verwijder, wordt het BIOS teruggezet naar z'n standaardwaarden. Eén van de zaken die je dan opnieuw moet instellen zijn de systeemtijd en -datum (dit als 'bewijs' daarvoor) de suggestie die gast0225 doet, is dus zéker niet ondenkbaar

Laatst bewerkt:
Laptop inmiddels open gegooid en gekeken , maar de batterij steekt volgens mij op een plaats ONDER processor of ander plaatje , maar ik vond ze niet.

Verder heb ik gedacht : is er zoiets dat ik bijv. voor het opstarten van windows de mogelijkheid krijg om vanuit de cd op te starten ?

Nee. Er is wel een bypass mogelijkheid (mogelijk).
Verziek Windows en als er niet van Windos kan worden gestart gaat de laptop (hopelijk) naar de volgende opstartdevice en da's de...................... idd. CD/ DVD.

Laatst bewerkt:
Nee. Er is wel een bypass mogelijkheid (mogelijk).
Verziek Windows en als er niet van Windos kan worden gestart gaat de laptop (hopelijk) naar de volgende opstartdevice en da's de...................... idd. CD/ DVD.

Als ik opstart kan ik kiezen om te booten door op F12 te duwen :
1. CD/DVD
2. External Device
3. Harddisk
4. Boot from network
als ik dan 1 pak , boot ie ook niet. Kheb de computer al eens opgestart zonder HDD en dan ging ie naar de boot from network.

Overigens : hoe kan ik Windows 7 verzieken zodat hij niet opstart? ;)

Ik ken 7 nog niet tot in de puntjes, maar als je verborgen bestanden en mappen weergeven inschakelt en je verwijdert er daar wat van dan ben ik ervaan overtuigd dat je Windows goed genoeg beschadigd om niet meer op te kunnen starten. Of dat ook voldoende is om naar de 2nd boot te gaan, da's weer een heel ander verhaal, daartoe moet je Windows grondig mollen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan