Laptop herkent externe harde schijf niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErikSwinkels

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 jul 2014
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe sony vaio laptop. Ook heb ik al enkele jaren een Verbatim 500gb externe harde schijf. Al meteen toen ik m'n laptop had deed de externe harde schijf het maar soms. Ik moest de usb kabel er enkele keren in en uit halen maar hij werd uiteindelijk wel herkent.

Maar nu al ongeveer een maand wordt hij helemaal nergens weergegeven. Niet in deze computer en ook niet in schijfbeheer. Ik heb al een keer alle USB drivers verwijderd. Maar ook dit helpt niet.

Het lampje op mijn harde schijf gaat wel branden wanneer ik hem in de usb poort stop. Ook hoor ik dat hij gaat draaien. Dus hij krijgt wel stroom vanaf de laptop.

In mijn oude windows XP laptop, en in de laptop van m'n broertje (windows 7) wordt hij gewoon normaal direct herkent. Andere gewoone USB's worden wel herkent.

Wie heeft er nog een idee wat ik zou kunnen doen om m'n schijf aan de praat te krijgen?

Groetjes, Erik

Als ik het goed begrijp krijgt de externe harde schijf voeding via de usb poort van de vaio.
Leen eens ergens een usb hub met eigen voeding en zet die tussen de de externe harde schijf en de vaio. Ik vermoed namelijk dat de usb poort van je vaio te weinig stroom levert.

Tijs.

Hallo,

Ik heb het geprobeerd via een USB hub met eigen voeding. (Moest hem lenen vandaar mijn late reactie). Maar dat had het zelfde resultaat. Vervolgens ben ik net bij "apparaatbeheer">"USB-controllers" allemaal verwijderd. ook de verborgen. Nadat ik vervolgens mijn externe harde schijf weer heb aangesloten aan mijn laptop klinkt nu wel het geluidje, maar de schijf wordt nog niet bij mijn computer weergegeven. Ik ben gaan kijken bij schijfbeheer en hier stond hij nu wel bij. Alleen zegt hij daar dat ik hem eerst moet initialiseren. Is er een manier om mijn schijf gewoon werkend te krijgen zonder hem te initialiseren? Want zover ik begrepen had wordt de complete schijf gewist wanneer ik hem initialiseer?

Initialiseren is niets anders dan het schrijven van een identificatie, voor aan de schijf.
Gaat niets mis mee, dus kun je gewoon doen.

Kijk daarna (evt. Schijfbeheer opnieuw starten) of je alle partities ziet op de externe schijf en of die ook een schijfletter hebben (gekregen).

Tijs.

Je maakt een dikke fout hier:
Binnen Windows is het initialiseren het schrijven van een identificatie aan het begin van de schijf. Op andere systemen (zoals Linux, RAID-biossen etc.) is initialiseren het maken van RAID-sets etc. (dus wissen/herbeschrijven van schijven etc.)

En dat je het nu moet doen zal zijn omdat je nog nooit die schijf aan een Windows computer hebt gehad, lijkt me.

Tijs.

Ik heb mijn schijf al bijna 2 jaar in gebruik op een vista computer en mijn nieuwe is een w8 laptop. Maar op de laptop van m'n zusje (ook w8) werkt de schijf gewoon direct. Dus ik vind het gewoon raar dat ik hem moet initialiseren...

Nee vooral niet initialiseren.
Gezien de schijf wel werkt op diverse andere windows computers is er dus niets mee aan de hand.

Het probleem zit dus duidelijk in de Sony laptop.
Misschien de (chipset) drivers opnieuw installeren?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan