Laptop herstellen vanaf backup lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

XMarieke

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2013
Nadat ik vandaag het politievirus opgelopen heb, heb ik iets te enthousiast meteen mijn windows 8 laptop 'vernieuwd'. Hierdoor zijn programma's als word, ppt, mijn betaalde virusscanner etc. van mijn laptop verwijderd. Ik was van plan om na deze vernieuwing, die er voor zorgde dat ik mijn laptop in ieder geval weer normaal kon gebruiken, meteen een systeemherstel te doen, zodat ik die programma's weer terug zou hebben en mijn laptop weer gewoon zo was als voor het virus. Alleen bleek dat er helemaal geen herstelpunten beschikbaar waren... Toen besloot ik de 5 backup dvd's die ik op aanraden van windows 8 (toen ik mijn laptop net nieuw had) gemaakt had, maar te gebruiken. Alleen ook dat lukt niet omdat de dvd's niet herkend worden. Als ik ze open, zie ik dat er bestanden op staan maar als ik dan 'herstellen met installatiekopie' kies (shift + opnieuw opstarten) gaat het toch niet goed. Eerst wordt aangekondigd dat de herstel vanaf de systeemkopie voorbereid wordt, maar als ik dan een systeemkopieback-up moet selecteren herkent hij mijn dvd's niet. Ik heb zowel de eerste als de laatste dvd geprobeerd maar hij blijft aangeven dat er niks beschikbaar is. Wat doe ik dan verkeerd? En is er nog iets anders wat ik kan proberen?

Bij voorbaat dank voor uw hulp!
Marieke

Kan je de Dvd's gewoon openen, dus zonder herstel operatie? Hoe heb je de laptop vernieuwd? Heb je b.v. terug gezet naar de fabriekstand? Graag wat extra informatie.

Nee, ik heb geen fabrieksherstel gedaan en dat wil ik ook niet omdat ik dan waarschijnlijk ook mijn windows 8 weer kwijt ben. De optie die ik nu gekozen heb heet gewoon 'vernieuwen'. Door de shift ingedrukt te houden terwijl ik op 'opnieuw opstarten' drukte, kwam ik in een keuzemenu waar onder geavanceerde opties 'computer vernieuwen' stond. Dat is minder drastisch dat fabrieksherstel.

De Dvd's kan ik gewoon openen ja. Er staan drie bestandsmappen op met de namen boot, efi en sources. Een groot schijfkopiebestand met de naam AsusRdvd, een tekstdocument met de naam BurnEngine, een bestand met de naam bootmgr en een toepassing die imagex heet. Als ik het schijfkopiebestand AsusRdvd wil openen krijg ik een schermpje met een rood kruis en de tekst 'Kan het bestand niet koppelen. Virtuele harde schijven kunnen niet worden gekoppeld vanaf installatiekopiebestanden of verwisselbare media die niet zijn geformatteerd met het NTFS-bestandsysteem.'

Ik weet nu eerlijk gezegd niet meer wat ik moet doen. Ik kan mijn laptop nu gewoon gebruiken maar het virus is volgens mij nog niet volledig verwijderd, de twee verschillende gratis virusscanners die ik er nu overheen heb laten gaan hebben allebei een infectie gevonden, maar omdat dat gratis scanners zijn kunnen ze ze niet echt verwijderen/repareren. Verder wil ik het liefst gewoon 'overnieuw' beginnen met mijn laptop, alleen dan wel zonder windows 8 en nog meer programma's te verliezen. Ik weet niet wat ik met de back-up dvd's kan als de systeemkopieback-up die ik geprobeerd heb niet lukt (zo vraag ik me bijvoorbeeld af of ik iets kan met de (net opgenoemde) dingen die op de dvd's staan om op die manier mijn computer terug te zetten naar het moment van het maken van de back-up..).

Ik denk dat je met deze backup dvd's terug kan gaan naar de fabriek stand: je harde schijf wordt opnieuw geformatteerd, en Windows 8 wordt terug gezet. That's it. Misschien kan je je betaalde virus scanner weer erop zetten. Dat kan soms ook van de site van de fabrikant van de virus scanner. Maar wetend met een geïnfecteerd laptop verder werken is vragen om problemen.

Maar hoe moet ik dat dan doen? Ik wil liever niet het risico lopen dat ik mijn laptop eerst terug zet naar de fabriek stand om er vervolgens achter te komen dat de back-updvd's het inderdaad niet doen. Dan ben ik echt alles kwijt...

Je kan vooraf proberen de harde schijf te imagen naar een extern harde schijf. Een bekend freeware programma is clonezilla, werkt grafisch met linux, en je merkt helemaal niet dat het Linux is. Een ander koop programma is acronis true image. Ook Linux, maar te betalen.

Dan kan je zonder problemen proberen de backup terug te zetten. Werkt het niet dan kan je het image weer terug zetten en je bent niets kwijt.

Ik zie alleen niet in waarom terugzetten vanaf de back-up na fabrieksherstel wel zou lukken terwijl het nu niet lukt.. Of is daar een verklaring voor? En kan het niet zijn dat ik het op een verkeerde manier probeer? Hoe moet je normaalgesproken je computer terugzetten naar de backup?

Ik zie alleen niet in waarom terugzetten vanaf de back-up na fabrieksherstel wel zou lukken terwijl het nu niet lukt.. Of is daar een verklaring voor? En kan het niet zijn dat ik het op een verkeerde manier probeer? Hoe moet je normaalgesproken je computer terugzetten naar de backup?

Heb je niet eerder geschreven:

Nee, ik heb geen fabrieksherstel gedaan en dat wil ik ook niet omdat ik dan waarschijnlijk ook mijn windows 8 weer kwijt ben. De optie die ik nu gekozen heb heet gewoon 'vernieuwen'. Door de shift ingedrukt te houden terwijl ik op 'opnieuw opstarten' drukte, kwam ik in een keuzemenu waar onder geavanceerde opties 'computer vernieuwen' stond. Dat is minder drastisch dat fabrieksherstel.

Misschien lukt het niet omdat je geen fabrieksherstel doet?

Oké, nou dan denk ik dat ik het er maar op moet wagen... Ontzettend bedankt voor je hulp in ieder geval!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan