Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik heb het e.e.a. uitgezocht:
M.b.t. de suggesties van Alfred:
1) De onderbroken update van het virusbestandje is inmiddels vanzelf verdwenen. De update van de printer heb ik zelf uitgevoerd en inmiddels is er een windows onderdelen update uitgevoerd. De lijst met updates is nu leeg. Echter geen resultaat.
2) Inderdaad sluit ik mijn laptop steeds af door op de aan-/uitknop te drukken; ik heb bij energiebeheer ingesteld dat die knop ervoor zorgt dat de pc volledig uitschakelt. Maar wat bedoel je met 'het hulpprogramma weggehaald' en 'is het stuurprogramma ook weg bij programma's en onderdelen'? Welk hulp/stuurprogramma bedoel je, waar moet ik naar op zoek?
3) In apparaatbeheer staan geen uitroeptekens
4) AutoRun check ik regelmatig, daar staat niks geks, bijna alles is uitgeschakeld
5) Geen idee of ik Speedstep heb, maar de laptop is altijd bloedsnel geweest en van het ene op het andere moment dus niet meer.
Een aanvulling op wat ik merk: werkelijk elke handeling is vertraagd, zelfs het laden van webpagina's en het auto-aanvullen van online formulieren, zoals bijvoorbeeld het invullen van een adres op Google Maps. Het duurt seconden voordat Google de historische plaatsen weergeeft als suggestie.
Vervolgens ben ik met de suggesties van Lange Pier aan de slag gegaan:
1) Het prestatierapport wordt niet weergegeven. Hij zegt 'systeemdiagnose van 60 sec uitvoeren', maar daar blijft hij op hangen
2) Ik heb de logboeken geraadpleegd. Ik weet vrij zeker dat de problemen op 3 juni begonnen zijn. 's ochtends startte ik mijn laptop op bij een klant, daar heb ik een ScreenMirror programmaatje geinstalleerd om via hun wifi-netwerk te kunnen presenteren, dat ging goed (mirror programma heb ik inmiddels verwijderd). Laptop afgesloten, naar een andere klant gereden, opnieuw opgestart om in Excel te gaan werken. Daar merkte ik voor het eerst dat hij trager was. Dus in de logboeken gezocht naar 'fout' en 'kritiek' op 3 juni. Ik heb er 2 gevonden, zie bijlagen. (fout 2 van de Service Control manager verwijst naar de Intel Proset Wireless Zero Configuration Services) Echter, volgens de logboeken komen deze fouten bijna dagelijks voor, al gedurende het hele jaar. Dus dat lijkt dan niet de oorzaak te zijn. Verder staan er een heleboel waarschuwingen, maar volgens de beschrijving zijn deze minder belangrijk.
Geen resultaat dus nog, maar wellicht ziet 1 van jullie nog aanknopingspunten in deze update. Ondertussen ga ik SuperAntiSpyware en Malwarebytes maar eens draaien, wellicht heb ik bij die klant iets opgepikt.... Nogmaals dank voor het meedenken