Laptop is traag, blijft soms hangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joannika

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2008
Een half jaar geleden heb ik een laptop gekocht: Lenovo Z50, processor i7, 8 gb geheugen en de harde schijf is pas voor een kwart gevuld.
Dit zou toch een snelle computer moeten zijn maar ik vind hem veel te traag.
Hij reageert traag. Wanneer ik bijvoorbeeld een niet extreem zwaar illustrator illustrator bestand wil opslaan dan duurt dat steeds ongeveer 20-30 seconden. Dit ben ik helemaal niet gewend van mijn vorige toshiba met i-5 processor.
Ik heb laatst de proefversie van adobe creative cloud gedownload, maar het programma photoshop bleef steeds ongeveer een minuut hangen bij eenvoudige handelingen.
Soms als het systeem blijft hangen geeft het taakbeheer aan dat de schijf voor 100% gebruikt wordt, terwijl er normaal tijdens dezelfde soort handelingen maar 30% gebruikt wordt.
Ik heb al geprobeerd of het hielp mijn virusscanner uit te zetten maar dat gaf geen verbetering.

Een tweede probleem is dat af en toe het scherm zwart wordt en ik de melding krijg:
'Beeldscherm stuurprogramma reageert niet en is hersteld.'

Geen idee of dit er ook iets mee te maken heeft....

Heeft iemand een idee waar ik dit probleem kan zoeken?

Er zijn 2 types Lenovo Z50: De Z50-70 en de Z50-75
Voor de -70 is de pagina voor support niet beschikbaar (geen idee waarom, foutje bij/van Lenovo, lijkt me).
Voor de -75 staan hier drivers, dus zou ik eerst daar kijken voor updates van drivers, ook van recenter dan een half jaar geleden. Ik zie zelfs (recente) bios updates, dus ook daar is misschien wat te verdienen (lees altijd zeer goed de bios upgrade instructies, want anders is mogelijk je hele laptop niet meer op te starten etc.)

Tijs.

Dank je voor je reactie, Tijs. Jammer, maar ik heb dus de z50-70.
Ik was nog niet op het idee gekomen om op de site te gaan kijken, en daar kwam wel op de lenovo site andere info tegen over dit model, dus ik zal daar eens in gaan kijken.

Enige wat momenteel bereikbaar is is de bios update (+ de instructies daaromtrent).

Ik heb zojuist vernomen van Lenovo Support (0900-6546540) dat ze met de website bezig zijn en dat inderdaad een aantal supportpagina's nu niet bereikbaar is, dus mogelijk is morgen/overmorgen de driver-pagina van de -70 wél volledig beschikbaar.

Verder zou je tijdens de vertraging kunnen kijken in Taakbeheer (Ctrl-Shift-Esc toetscombinatie) in tabblad Resources/Bronnen danwel Prestaties of de harde schijf op dat moment 100% belast is en waar dan mee.
Overigens ga ik ervan uit dat je probleem al vanaf het begin van aankoop is, dus dat terugzetten naar fabriekswaarden (let op: De hele C: schijf wordt dan gewist, dus backups moeten eerst gemaakt worden!) in jouw geval niets oplevert. Het is overigens (qua grafische capaciteiten) geen snelheidsmonster...

Tijs.

dnties: De problemen zijn er inderdaad al vanaf het begin. Nee, inderdaad geen snelheidsmonster. In de winkel hadden ze me al verteld dat het niet te vergelijken is met een desktop. Voorheen had ik een veel minder zware toshiba laptop en daarmee had ik niet deze problemen. Ik zal de Lenovo site in de gaten houden.
Verder zou je tijdens de vertraging kunnen kijken in Taakbeheer (Ctrl-Shift-Esc toetscombinatie) in tabblad Resources/Bronnen danwel Prestaties of de harde schijf op dat moment 100% belast is en waar dan mee.
Het tabblad bronnen zie ik niet bij taakbeheer. Tabbladen: PROCESSEN - PRESTATIES - APP-GESCHIEDENIS - OPSTARTEN - GEBRUIKERS - DETAILS - SERVICES
Bij PROCESSEN zie ik geen rare dingen als ie op 100% staat.

Lange Pier, Dank voor je reactie. Ik weet niet wat GeForce is. Heb op mijn computer gezocht en vind dat een programma dat ik kan installeren: NGVIDEA GeForce experience. Ik doe geen games maar vooral grafische programma's, alleen 2d. Het programma lijkt over games te gaan. Is het handig dit toch te installeren?

Gaat om Processen danwel Prestaties (ik heb hier even geen W8 computer bij de hand).
In 1 daarvan is er nog een knop waar je (per item, bijv. Netwerk, Schijf etc.) kunt zien welke processen hoeveel % ervan gebruikt.

Tijs.

https://www.schoonepc.nl/windows8/taakbeheer-msconfig-programmas-apps-uitschakelen.html
De meeste merken installeren op hun notebooks allerlei zooi waai je niets mee doet maar die wel de resources opsnoepen, in bovenstaande link staat het van die Autoruns nog eens uitgelegd.

En de GeForce GPU dien je zelf bij de Intel configuratie voor het grafische deel aan te geven dat die moet worden gebruikt en die is niet alleen voor games.

Wat is het volledige type nummer van dat notebook?
Er zijn 4 uitvoeringen ervan.

Dank voor de reacties. Ik heb drivers en de bios geupdate en het gaat nu beter. Echt snel is ie niet, maar dat zal aan het apparaat liggen. Hij blijft in elk geval veel minder hangen.

check te temperaturen van je cpu/gpu dit kun je doen met PC wizard
controleer je systeem op infecties met Malwarebytes en microsoft security essentials (of een andere antivirus programma)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan