laptop kan niet via WIFI verbinden op één netwerk, wel met kabel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mars2225

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2015
Beste mensen,

Mijn laptop, Toshiba Satellite L50-B-1p3 met Windows 10 (recent), maar standaard met Windows 8, kan geen verbinding maken met het thuisnetwerk via WIFI.

De laptop wordt voor het werk gebruikt, op de werklocatie vindt hij op meerdere netwerken eenvoudig en snel verbinding door middel van het invoeren van het wachtwoord.

Thuis víndt hij wel het betreffende netwerk, maar geeft hij na invoeren wachtwoord aan: 'kan geen verbinding maken met het netwerk'. Dit was bij Windows 8 het geval en onder Windows 10 nu ook. Via de kabelaansluiting doet hij het trouwens wél prima op het thuisnetwerk.

Het vreemde is dat er een thuiscomputer en twee telefoons verbonden zijn via WIFI met dit thuisnetwerk en die doen het allemaal prima. Ook gasten die WIFI nodig hebben kennen nooit problemen op mijn thuisnetwerk.

Resumerend:
- laptop krijgt wel WIFI-verbinding op het werknetwerk
- laptop vindt wel het thuisnetwerk, maar kan geen verbinding maken na invoering wachtwoord
- laptop kan wel bedrade verbinding maken met thuisnetwerk
- andere apparaten kunnen wel WIFI-verbinding maken met thuisnetwerk

Help!

Misschien onlogisch, net zo onlogisch als dat je geen verbinding krijgt:
Verwijder de draadloze drivers, niet alleen uitschakelen.
Eventueel laat je ccleaner zijn werk doen.
Start opnieuw op en installeer de driver weer opnieuw. (eventueel via je lanverbinding)
Wellicht zijn alle gegevens dan gewist en kun je met een schone lei beginnen en pakt hij de verbinding wel.
Garanderen kan ik het niet.

In ieder geval succes ermee.

Tsja, ik zou aan een driver-update denken (zeker als het een Atheros betreft).
Er zijn 3 smaken mogelijk in jouw laptop:
Intel
Broadcom
Atheros

Is het een Intel® Dual Band Wireless-AC 3160, dan kun je ook bij Intel drivers downloaden: hier
Ik denk dat je met de bovenste driver op de pagina, die opent als je Windows 10 64-bit als besturingssysteem aangeeft, wifi én bluetooth in 1x bijwerkt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de antwoorden!

@dnties:
jouw bovenste Intel- link heb ik aangeklikt en (ongezien) geïnstalleerd. Ik hoop niet dat je mijn computer nu kunt overnemen :P
Tussen de middag probeer ik het thuis wel even.

@kostenzer:
CCleaner is gebruikt. Ik probeer eerst de optie van dnties even, maar mocht die niet werken dan wil ik de drivers wel verwijderen. Moet ik dit gewoon onder software doen?

Ha, ongezien downloaden en installeren, hè?
De eerste 3 links zijn allemaal rechtstreeks naar de Toshiba support-site, dus geen zorgen. :D

Nog even over de 4de link, mocht je die toch willen/moeten gebruiken: Ik denk dat (zodra je op die webpagina in het rechter pulldown menu Windows 10 64-bit gekozen hebt) je de tweede gepresenteerde link moet hebben, dus toch niet de eerste. De tweede link is in ieder geval voor het Wifi gedeelte van je (Wifi+Bluetooth) Intel apparaat, ik heb mijn twijfels daaromtrent bij de eerste link.
Lees (na klikken op de tweede link) goed door wat de opties zijn, want je kunt alleen de drivers of de drivers incl. verbindingenutility installeren. Installeer je (ook) de verbindingenutility, dan moet je die gebruiken om Wifi verbindingen te maken/beheren, dus niet (meer) 'de Windows manier'. Gebruik je nu niet de verbindingenutility, dan zou ik alleen de drivers-versie installeren. Gebruik je nu wel al die verbindingenutility, dan de versie incl. verbindingenutility installeren.

Tijs.

Laatst bewerkt:
De eerste twee links zijn geïnstalleerd en gisteravond werkte de verbinding nog niet. Ik ga het met de vierde link proberen.

Na in het pulldownmenu Windows 10 ingevuld te hebben kom ik voor vier keuzes. De 32-bitversies vallen af, dus er blijven over
- File name: Wireless_18.12.0_De164.exe (26.63 MB)
- File name: Wireless_18.12.0_e164.exe (105.35 MB)
Uit jouw antwoord kan ik opmaken dat het verstandig is om de juiste versie te kiezen, maar ik kan er niet uit opmaken welke dat dan is?

Alvast natuurlijk weer bedankt!

De keuze is nogal simpel (dat had ik toch duidelijk geschreven?)
Gebruik je nu niet de Intel verbindingsutility, dan de 'kleine' driver downloaden en installeren: Wireless_18.12.0_De164.exe
Gebruik je nu de Intel verbindingsutility, dan de 'grote' driver downloaden en installeren: Wireless_18.12.0_e164.exe

Tijs.

Laatst bewerkt:
Als eerste, bedankt voor je reactie! Ik mag natuurlijk niet klagen omdat je me om niet helpt.

Een beetje overdreven vind ik je eerst zin van de laatste reactie echter wel, ik ben echt niet superslim, maar ook niet superdom. En ik wilde graag jouw bericht snappen (dúh, wellicht de oplossing voor mijn ***probleem), dus ik heb het (als jurist) herhaaldelijk gelezen. En ik kon er toch echt niet in terugvinden dat de kleine versie zonder 'verbindingenutility' is en de grote mét. Dus dacht ik dat ik wellicht de verkeerde linkpagina voor me had en je waarschuwt me duidelijk om geen verkeerde keuze te maken. Bovendien zeg je Lees (na klikken op de tweede link) goed door wat de opties zijn, dat suggereert een omschrijving terwijl het enige verschil in link slechts één (1) lettertje is + de grootte.

Maar goed, ik denk dat ik niet de verbindingenutility gebruik, dus hop, de kleine link! Vanmiddag ga ik m direct testen!

Nu maar hopen dat het de oplossing biedt voor het probleem. Anders zijn mijn opties op, mogelijk moet je dan contact opnemen met de helpdesk van de fabrikant.

Tijs.

@Lange Pier: Dat de driver het 'officieel' doet wisten we o.b.v. de startposting al. Dat zie ik bij Atheros drivers ook, maar evengoed helpt het (bij Atheros dan toch) vaak wel als er nieuwere drivers worden geïnstalleerd.
Vandaar dat ik me eerst daarop gericht heb. Andere opties zouden dan later nog wel besproken kunnen worden (zoals jouw link, fijn dat je die hebt aangegeven).

Tijs.

Na de geïnstalleerde nieuwe drivers doet de verbinding het nog steeds niet. Ik ga Lange Piers leestip nog even doorakkeren, mocht dit niets uithalen dan haal ik er wel het mannetje bij die de laptop heeft geleverd. Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan