Laptop Koeling, Suggestions ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

estgoth

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2007
Geachte

Zoals jullie het allemaal kunnen voelen, zijn de temperaturen buiten weer serieus hoog. Dat betekend dus ook voor mijn laptop.

Terwijl ik games aan het spelen ben zoals COD MW2 of CSS wordt mijn laptop zo warm dat ik mijn hand er niet kan op leggen. Als ik gewoon Idle laat draaien heb ik temperaturen van 60°C, maar games laat dit omhoog schieten tot 80°C. Mijn laptop is een Hp Pavilion dv7-3150eb.

Spec
I7 720 QM
Nvidea 230 GT
4GB DDR3
...

Dit maakt me vrij ongerust, vooral omdat ik graag zorg draag voor mijn spullen. Daarom had ik al paar externe coolers opgezocht, maar ik zie 2 soorten coolers, de lucht zuigende en de lucht blazende. Ik heb ook een zeer goede gevonden alleen ik kan geen Europese leverancier vinden voor dit product

Mijn product dat ik wou:
NZXT CRYO LX Aluminum

Als jullie nog eventueel suggesties, of ervaringen hebben met bepaalde coolers, wil ik dit gerust weten

Goedemorgen,

Neem aan dat je weet dat notebooks niet echt geschikt zijn om te gamen maar dit even terzijde .
Neem aan dat je op een harde ondergrond zit met het notebook en hier wordt de sony ook vrij warm enwat ik doe ik zet aan de achterkant het notebook op een verhoging en dat scheelt hier al gauw 7 graden idle met games weet ik het niet want daar gebruik ik mijn desktop voor wel zorgen dat de ventilator gaten vrij zijn

Ik heb ook een HP Pavilion gehad (dv9255ea) en die is uiteindelijk ten onder gegaan door oververhitting.
Had ook regelmatig temperaturen van 60 graden.

Zorg er gewoon voor dat je bepaalde dingen controleert:
1. niet te lang gamen, sorry maar dit kan nu eenmaal niet op laptops
2. ondergrond waar je op speelt, warme lucht moet weg kunnen en ook niet weerkaatst
3. installeer een programma om je fan te controleren, laat hem desnoods wat harder draaien
4. Stofzuigen helpt vaak ook, door stofvorming wordt de laptop sneller warm

Hoop dat iets hiervan helpt.

Trouwens je kunt ook het programma "CoreTemp" downloaden, dit was voor mij een handig programma omdat hij de temperatuur in de werkbalk aangeeft, zo kun je ook zien wanneer hij ineens omhoog schiet.

Ok alvast bedankt voor deze suggesties, zal eens direct mijn laptop op een verhoog zetten.

Ik zou ook graag willen weten wat normale temperaturen zijn, want ik zit altijd in de 60 graden. Mijn ondergrond is wel goed geschikt

gamen op een laptop is gauw 60 graden, 80 graden is echter wel verkeerd.
verwacht dat je laptop na even draaien tussen de 40 en 60 graden zit.

een laptop mag max 100 graden worden, (gem.)
dus bij 80 graden is het niet nodig om je zorgen te maken, dat moet meer zijn...
maar jij zegt dat je je hand er niet op kan zetten? weet je zeker dat de temps kloppen?

Laatst bewerkt:
een laptop mag max 100 graden worden, (gem.)
dus bij 80 graden is het niet nodig om je zorgen te maken, dat moet meer zijn...
maar jij zegt dat je je hand er niet op kan zetten? weet je zeker dat de temps kloppen?

bij 100 graden gaan er dingen stuk, dus met 80 zou ik me wel beginnen zorgen te maken.
probeer jij je hand ook maar eens in water van 80 graden te stoppen, water kookt op 100 graden he?

@Marcell96

Mag ik vragen hoe je aan de gegevens komt want 100 graden lijkt mij niet echt goed voor een notebook en voor welke onderdelen zou dat gelden?

andere forum's, oa deze http://www.tomshardware.co.uk/forum/56121-20-core-temperature of http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=61312
heb ook ooit gezocht naar max temp voor laptops en heb vele 100/110 horen zeggen,
heb ook een site teogewezen gekregen waar je kon aflezen wat (specifiek) jouw processor mag worden,
was toen bij mij 109 graden, mijn laptop was ook gem op 80 graden en heb het toen met een stofzuiger verkleind naar 65,
maar bij 80 graden kan je je hand er makkelijk op zetten.

trouwens dat verhaal met da water klopt niks van....:confused:
als je je hand in water steekt van 80 graden is da echt niet hetzelfde als
dat je je hand op een laptop zet die van binnen 80 graden is hoor

Hoi,

Ja dat zijn temperaturen die het misschien tijdelijk even aankan maar als deze continu zo hoog zijn lijkt mij dat er toch echt problemen gaan ontstaan, daarom niet aan te raden . en in de link van het wetenschapsforum zijn ze er ook niet echt blij mee

Hallo

Bij de meeste laptops draait de c.p.u. idle op +/- 50°C , dit heeft te maken met de optimale werkingstemperatuur van de heatpipe.

Bij stress loopt die temp. uiteraard op

Wat ik in de gaten hou:

Temp. harddisk deze mag max. 55°C worden ,tevens een indikatie hoe goed/slecht het met de koeling is gesteld in de portable.

Heatpipe c.p.u. , g.p.u. en ventilatoren stofvrij (desnoods zo nu en dan eens uitblazen d.m.v. luchtdruk in omgekeerde richting v/d normale airflow.

Uiteraard de ventilatoren mechanisch blokkeren om op hol slaan te voorkomen.

Crystaldiskinfo is een goed prg om de status van de harddidk te controleren.

pc wizard is ook een goed prg om de temp. te controleren.

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan