laptop kopen: welke cpu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Twijfel…… ik overweeg om een laptop te kopen, “voor erbij”. Moet niet teveel kosten, want hoeft ook niet extreem te presteren. Beetje huis-tuin-en keuken applicaties, en af en toe wat fotobeweking. Meer zal het ding niet voor de kiezen krijgen. Ik twijfel wat wijsheid is…

Videokaart is niet zo belangrijk, geheugen moet minimaal 4GB zijn. Formaat HDD doet er niet zoveel toe.

Waar ik aan twijfel is de CPU. Er zijn anno 2009 zoveel verschillende processor-lijnen dat ik het spoor een beetje bijster ben. :shocked: Ik zie veel Pentium (dual core) en Core 2 Duo, maar ik kom ook nogal wat exemplaren tegen met een AMD Athlon of Turion. Ik ziedoor de bomen het bos niet meer. Ik weet dat een Pentium Dual Core en Pentium (tenminste... de Pentium anno 2009) hetzelfde zijn, en dat het feitelijk een uitgekleedde Core2Duo is. Tot zover duidelijk. Maar hoe verhouden die AMD dingen zich tot de Intel-processor lijn? Ik heb wat gezocht, maar ik kan het eigenlijk niet vinden.

Zie hieronder een voorbeeldje van 3 bijna identieke laptops, maar met verschillende cpu’s. Waar doe ik goed aan? Het ding moet natuurlijk wel een poosje meegaan.

HP Pavilion DV6-2030SD
AMD Athlon 64 X2 Dual-Core | 4096 MB | Beeldschermgrootte: 15.6 inch | 320 GB | Windows 7 Home Premium | Zwart
http://www.bol.com/nl/p/notebooks-p...00-4096-mb-320-gb/9000000007241789/index.html

HP Pavilion DV6-1320SD
Intel Pentium Dual Core | 4096 MB | Beeldschermgrootte: 15.6 inch | 320 GB | Windows 7 Home Premium | Zwart
http://www.bol.com/nl/p/notebooks-p...00-4096-mb-320-gb/9000000007241790/index.html

Toshiba L505-10H
Intel Core 2 Duo T6600 | 4096 MB | Beeldschermgrootte: 15.6 inch | 320 GB | Windows 7 Home Premium | Zwart
http://img.saturn.de/NL/MM/FNL/1611JP3/NL_MM_FNL_1611JP3_08.pdf

Volgende dilemma is de beeldschermgrootte, want ik vind 15.6inch eigenlijk wat te klein, maar goed... dat is een kwestie van €100,- meer uitgeven voor de 17inch versie.

Wie kan me wat meer duidelijkheid geven over die cpu's?

Laatst bewerkt:
Eigenlijk zit ik precies met hetzelfde... de cpu's zijn vandaag de dag niet meer uit elkaar te houden en zelfs het idee van 'een hoger nummer is beter' gaat eigenlijk niet op. Enige houvast heb je door een goede benchmark-database van cpumarks (http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php). Hierin kun je vrijwel alle processoren opzoeken en vergelijken (klik hiervoor op de desbetreffende processor, er opent zich een mooie chart).
Echter, hieruit blijkt dat de T4300 bijzonder goed (en boven verwachting?) presteert. Beter dan menig Core 2 Duo. En dat lijkt mij een beetje vreemd, want een Dual Core is inderdaad een afgeslankte Core 2 Duo. Maar ook op een andere benchmark-site brengt de T4300 zich er goed vanaf. Wellicht dat de benchmarks niet het volledige dual-tasking benutten? Want met 2,1 ghz is de T4300 natuurlijk best snel, ook al is het niet een volwaardige core 2 duo.

Zelf zoek ik een vergelijkbare laptop en precies dezelfde drie types heb ik ook overwogen. Eventueel kun je de Sony Vaio VGN-NW21EF/S aan het rijtje toevoegen. Zelf heb ik goede ervaringen met Toshiba, maar het feit dat het een omgebouwde Belgische notebook is en je 'm bij MediaMarkt moet kopen boezemt me toch een beetje angst in. Bovendien mis ik de Harman Kardon speakers, die ik in m'n oude Toshiba-notebook wel had (en een voortreffelijk geluid gaven :) ). Omdat ik weinig plaats heb voor losse speakers, hecht ik waarde aan goede notebook-speakers en kom ik zodoende uit bij de HP's. Deze hebben Altec lansing speakers. Tja.. dan blijft de keuze hangen tussen een AMD of een Intel processor. Als ik de CPU benchmarks mag geloven presteert de T4300 een stuk beter dan de Athlon II, ook al is de architectuur wat ouder. Voor mij gaat het dus de 1320sd worden ;) Die paar tientjes doen 't hem niet.

Maar de genoemde types doen niet veel onder voor elkaar. De Toshiba heeft de beste papieren met een sterke processor en de beste videokaart. De HP's komen daaronder, met betere geluidskwaliteit, maar een mindere processor. De Sony is een kwestie van smaak, want deze is technisch gelijkwaardig aan de HP's. De prijs zal vermoedelijk niet veel gewichtin de schaal leggen, aangezien alle laptops zo rond de 599 euro liggen.

Na wat plussen en minnen heb ik uiteindelijk gekozen voor een HP Pavilion dv7-2260ed. Dus toch maar voor een Core2Duo met 17” scherm gegaan. Ik heb ondertussen die 15” schermen bekeken, dat viel nog niet eens echt tegen, maar ik denk dat ik er spijt van krijg. Toch maar een slagje groter dus. Draagbaarheid van het ding is niet zo belangrijk, hij zal 99.9% van de tijd gewoon thuis op tafel staan. Die enkele keer dat ik hem onder de arm neem, is het niet bezwaarlijk als hij wat groter en zwaarder is.

Wat wel een issue is, is de processor. Ik was er al achter dat er tegenwoordig nogal wat keuze is. Tot een paar jaar geleden was het allemaal nog redelijk straight forward, er waren veel minder cpu modellen, en de diverse uitvoeringen waren aan de kloksnelheid te herkennen. Dan wist je ongeveer al hoe de vlag erbij hing.

Ik wil natuurlijk wel een laptop waar ik een tijdje mee vooruit kan. Ik ga er geen hoop geld aan uitgeven om hem volgend jaar op zolder te zetten naast mijn oude 486. Al met al… toch maar eens wat Benchmarks gaan bekijken. Die heb ik eens tegen het licht gehouden en vergeleken met mijn desktop-systeem (Core2Q6600). Heb nog even gedacht aan een AMD processor, maar na twee eerdere slechte ervaringen met AMD, toch maar gekozen voor een laptop met een Core2Duo T6600 cpu. Tsja… dan hebben we het natuurlijk over een hele ander prijskaartje als dat ik in eerste instantie in gedachten had, maarja…. ik zie het ervan komen dat die laptop op den duur de desktop moet vervangen, en dan wil je ook niet (teveel) inleveren natuurlijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan