Laptop laadt batterij niet meer op maar batterij is nog in orde.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elsnorry

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2012
Gisteren was de batterij van mn laptop bijna leeg, ik sluit hem aan om op te laden en de moment dat ik de jack van de stroom adapter in de laptop steek maakt het een kort sissend geluidje en is er en lichte verbrand geur, lijkt op een kortsluiting dus.
De laptop laadde wel gewoon goed op en werkt nog goed.

'S avonds was de batterij weer leeg dus ik steek terug de stroom adapter in en weeral dat sissend geluid en de brandgeur, dus ik trek de stroom er uit en bekijk de adapter en zag dat het groene lampje van de adapter uit was. Ik weet dat je dan de adapter 10 sec. uit het stopcontact haalt dat het lichtje terug begint te branden als je de stekker terug insteekt, een soort van beveiliging bij overbelasting ofzo.
Toen stak ik de adapter terug in de laptop en zag dat de laptop niet meer oplaadde, voor de rest werkt hij zoals het moet, geen problemen.
Ik heb het nog verschillende keren geprobeerd maar opladen doet de laptop niet meer en elke keer als ik de jack van de adapter in de laptop steek gaat het groene lichtje van de stroom adapter direct uit, een sissend geluid of verbrande geur is er ook niet meer als ik hem insteek. Precies of er is iets helemaal doorgebrand en maakt dus geen kortsluiting meer.

Zou het kunnen dat alleen die soort van stekker waar je de stroom insteekt aan de zijkant van de laptop stuk is? Ik heb de laptop helemaal opengehaald maar zie er niets van verbranding of dergelijke aan. Moederbord is volgens mij niets aan want de laptop werkt gewoon zoals het moet, alleen opladen werkt dus niet meer.
Die soort van stekker is vastgesoldeert op het moederbord en zit nog goed vast, geen losse soldeerpunten ofzo.

Het zou zonde zijn dat ik hiervoor een andere laptop moet kopen, hij is als wel 3 jaar oud maar is nog altijd een supersnelle perfecte laptop.

Test eerst eens of de oplader nog werkt, want als de connector van de laptop zelf nog goed vastzit zit daar waarschijnlijk het probleem niet.

Ik zou ook de batterij er eens uithalen om te zien of daar de verbrande geur vandaan komt. Mogelijk is de batterij volledig overleden en zorgt (nu) voor ellende.

Tijs.

Test eerst eens of de oplader nog werkt, want als de connector van de laptop zelf nog goed vastzit zit daar waarschijnlijk het probleem niet.
Ik veronderstel dat de lader nog werkt want het groene lampje erop brand nog maar ga voor de zekerheid is met een multimeter proberen te meten straks.
Ik zou ook de batterij er eens uithalen om te zien of daar de verbrande geur vandaan komt. Mogelijk is de batterij volledig overleden en zorgt (nu) voor ellende.

Tijs.
De batterij ruikt niet verbrand, alleen de fan en de connector dus waar je de adapter insteekt, die is vlak naast de fan.
De batterij is niet volledig overleden want ze werkt nog, tot ze leeg is natuurlijk.

Hallo

Een ganse uiteenzetting ... maar jammerlijk genoeg zie ik ook hier geen vermelding merk/typenr van de laptop ...

Hierdoor sluit je de echt specifiek voor u nuttige info uit ...

Desondanks een poging om een zo volledig mogelijk antwoord te geven...

Vonkvorming , met uiteindelijk overgangsweerstand die warmte ontwikkeling geeft is een veel voorkomend fenomeen.

De connector op het motherboard kan defekt zijn door het vonken , deze dien je dus te controleren ... neem desnoods een loep .

De stekker (voeding) kan ook beschadigd zijn door opwarming , veel voorkomend is dan dat het "vorkje" ... de + intern wegzakt , en geen of onvoldoende kontakt maakt...

De + mag slechts een paar mm verzonfen zijn , zeker niet meer.

de adaptor kun je testen d.m.v. multimeter (meestal 19V) , en kun je ook nog eens belasten d.m.v. een gloeilamp (auto) van +/- 10W ...

Mits een auto gloeilamp slechts 12V is , kun je er 2 in serie zetten ...

Mits je iets ruikt ... is er zo goed als zeker schade ...

Mocht het chassisdeel , of de stekker op de voeding defekt blijken te zijn , dien je deze allebei te vervangen.

Vermelding merk/typenr ... en eventueel een paar duidelijke foto's zou uiteraard helpen om nog meer tips/info te verkrijgen

Peter

Heb de oplader uitgemeten en die werkt nog, geeft 19,5volt.
Dan heb ik het moederbord er helemaal uitgehaald om de onderkant te bekijken en daar zit het probleem, ongeveer een cm achter de connector is het moederbord wat verbrand *** :(

Het beeldscherm stond al een tijdje een klein beetje los aan de kant waar ook de connector zit en daardoor kon het scharnier wat van ijzer is en onder het moederbord bevestigd is wat bewegen. Dit is tegen het moederbord gekomen en heeft blijkbaar kortsluiting veroorzaakt want dat ijzeren scharnierstuk zag een beetje zwart.

Echt balen dat ik door zoiets stoms een nieuwe laptop moet kopen.
De laptop is een Dell Inspiron 14z trouwens.

Onderkant moederbord met de connector en het verbrande stukje:
kortsluiting.jpg

Het scharnier:
scharnier.jpg

Bovenkant moederbord, onder het rode kader is het verbrand:
hieronder.jpg

Hallo

Dacht al dat er hier meer aan de hand was ....

De voedingsconnector "laptop" ziet er in elk geval niet echt gezond meer uit ... dien je dus te controleren/vervangen ....

Volgens wat ik zie op de foto , zal de connector die zich op de geschakelde voeding zit , ook in de klappen hebben gedeeld ... ook (laten) controleren ...

Alle onderdelen , alsook de printbaantjes/doormetaliseringen die zich rondom de kortsluiting bevinden , dien je uiteraard te (laten) controleren ....

Dioden ,transistors , etc ....

Het lijkt er op , dat de vertikale p.c.b. streep die verdwenen is ... de + is , die d.m.v. chasis (scharnier) g.n.d. ... sluiting heeft gemaakt ...

De schade lijkt indrukwekkender dan hij in werkelijkheid is (gok ik ...)

Dit laten herstellen is niet in 1 2 3 gedaan ??? ... zoek een lokale kennis met de nodige technische bagage en materiaal ...

Mocht het nodig zijn , kan ik hem altijd de nodige tips geven , indien hij de nodige/korrekte metingen uitvoerd ...

Niet zelf aan beginnen te m.c. gyveren ... mits je moet vragen wat er aan de hand is ... is uw technische kennis om dit te herstellen ontoereikend , en is de kans om nutteloze extra schade meer dan realistisch...

Onderdelen voor deze laptop zij niet echt duur ... zie :

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?...14z&rt=nc&LH_PrefLoc=2&_trksid=p2045573.m1684

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ...

Peter

Laatst bewerkt:
Dat de voedingsconnector er niet gezond uitziet komt door de foto, in het echt ziet hij er normaal uit, niets verbrand ofzo.
Tja, laten herstellen gaat moeilijk worden om hier iemand voor te vinden, zal ook niet goedkoop zijn denk ik. Als het al te herstellen valt natuurlijk.

Mac Gyveren ga ik zeker niet doen, daar is inderdaad mijn kennis niet toereikend genoeg voor.

Ik zal idd Ebay is doorzoeken, misschien vind ik een 2dehands moederbord aan een schappelijke prijs.

In elk geval, bedankt voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan