Laptop laadt BIOS niet - Acer Aspire 5536G

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ultraware

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2010
Beste iedereen!

Sinds vandaag heb ik een klein probleem.. mijn Acer Aspire 5536G lijkt er geen zin meer in te hebben.
De laptop startte gisteren nog zonder een enkel probleem op, maar nu blijft het beeld zwart. Even een paar dingen op rij zetten:

1: Er is geen HDD activiteit.
2: De CD-tray gaat open, USB stick lampje knippert nog.
3: De CPU-fan draait gewoon.
4: Accu is eruit gehaald.
5: De BIOS deed de laatste dagen wel veel langer over laden. ( normaal 4 sec., nu dus ong. 15 ) Dit kwam omdat er een corrupted SD-kaart in de card reader zat. Toen ik deze eruit haalde, deed hij het weer heel snel.
6: Ik heb een setting veranderd in de BIOS van snelle splash screen ( het acer logo ) naar een vol scherm waar je de laptop de POST-test ziet uitvoeren. Dit is alles wat ik veranderd heb het afgelopen half jaar.
7: De laptop heb ik zelf heel zorgvuldig opengehaald om de koelpasta's op de CPU en GPU te vervangen. Dit is heel nauwkeurig gedaan en beiden draaien nu ong 15 graden koeler.
8: De CPU is ge-undervolt via K-STAT, een heel kleine hoeveelheid. ( zou dit schade hebben veroorzaakt? )

Ik vergeet nog een paar dingen in deze lijst waarschijnlijk, maar hopelijk kunnen jullie me daarop wijzen! :)
Zou ik de BIOS opnieuw moeten / kunnen flashen? Een CMOS-reset heb ik geen zin in aangezien ik dan heel de laptop uit elkaar moet halen om bij het moederbord te kunnen.

Alvast heel erg bedankt!!

Oke, ik had dit probleem laatst ook met een Acer Aspire 9300. Zit de ram er goed in? Probeer de ram desnoods van sleuf te verwisselen.

Ik zag dat ook voorbij komen ja, ik heb beide RAM sticks verwisseld en ook 1 erin, de ander eruit, en andersom. Ook zonder RAM gebeurt er niks.

Goedemorgen,

Ik lees geen hdd activiteit maar zie je de hdd wel in de bios? dat lees ik niet

Het probleem is dat de BIOS niet opstart. Beeld blijft zwart, dus dan gaat de rest van de apparatuur ook niet meewerken natuurlijk.. Ik hoor wel mijn HDD opstarten, maar dat is het ook.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Hoe oud is deze laptop ???

" De laptop heb ik zelf heel zorgvuldig opengehaald om de koelpasta's op de CPU en GPU te vervangen. Dit is heel nauwkeurig gedaan en beiden draaien nu ong 15 graden koeler. "

Was de koelpasta versteend (uitgedroogd) ??

Volgens mij is er bij dit model op de g.p.u. een thermalpad gemonteerd ... was deze nog o.k. (niet gekrompen/versteend/verdampt) ????

Hoe weet je dat de laptop nu 15°C koeler draait , mits deze niet opstart.

Was de heatpiperadiator / c.p.u. vol met stof ???

Met deze symptomen en de geleverde info , lijkt het er sterk op , dat de g.p.u./motherboardchipset van het motherboard is losgekomen.

Meest voorkomende oorzaak ---> langdurige/extreme oververhitting.

"Zou ik de BIOS opnieuw moeten / kunnen flashen?"

Ik zie niet in hoe je de b.i.o.s. zou kunnen flashen van een "dood" toestel.

Peter

Laatst bewerkt:
De laptop was al 5 jaar oud, garantie is allang verlopen. De koelpasta was inderdaad versteent en zo ongeveer NIET aanwezig op de GPU en CPU. Ik heb destijds ( lees, half jaar terug ) de koelpasta vervangen op de juiste manier ( niet te veel, klein dotje zodat het verspreid wanneer de heatsink erop komt. ) De GPU en CPU zagen er beide nog goed uit. Hij draaide volgens programma's als CPUTemp e.d. veel koeler dan voorheen. Eerst rond de 73 graden idle. Dit is zeker niet gezond geweest na verloop van tijd voor de GPU, maar nu draaide de CPU en GPU op ongeveer 59 graden. Veel gezonder dus en geen reden waarom hij nu opeens zou "opbranden". De BIOS start niet op, dat is waarschijnlijk het hele probleem. Phoenix heeft een crisis-disk, waarmee je de BIOS kan flashen als je een zwart scherm krijgt. Als het moederbord het zou hebben begeven, dan zou ik dat toch wel de laatste keer dat ik hem gebruikte voor de crash gemerkt moeten hebben? Ook heb ik een laptopkoeler gebruikt die postieve invloeden had op de temperatuur. Het is hoogstwaarschijnlijk gewoon de BIOS, maar dus mijn vraag: hoe kan ik deze flashen? De methode die Acer aanbiedt werkt niet!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan