Laptop leegmaken / Windows 7 installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

NewbMatt

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2014
Goede middag beste mensen,

Ik heb een simpele oude laptop gekregen van een kennis voor simpele schoolzaken.
Het is alleen zo dat zelfs voor de kwaliteit waarvan deze laptop is dat deze onvoorstelbaar traag is.
Ik vermoed dat dit door verkeerd gebruik/verkeerde programma's komt.

Wat is jullie advies in deze kwestie?
De laptop compleet leeg maken en met een verse XP beginnen (Zo ja, hoe?) of toch er Windows 7 op runnen.

Met vriendelijke groeten,

NewbMatt

Eerst maar eens de specs van deze laptop in kaart brengen.
Doe dat bijv. met Speccy: https://www.piriform.com/speccy
Plaats het overzicht hier.

Dat weten we "wat voor vlees we in de kuip hebben" en kunnen ons advies daarop afstellen.

• Windows XP home 32-bit
    CPU Intel Atom N280 @2.66GHz
    RAM 1,00GB single channel @ 266MHz
    Motherboard Acer aspire one (CPU)
    Storage 149GB Toshiba

Dit is zelfs slechter dan verwacht, is dit ding nog tot leven te brengen?

Ja hoor, met Linux!!
Zet er Mint XFCE op en je weet niet wat je overkomt! Je kan daar alles mee wat je wilt doen, dus het is een leuke optie.
XP is niet meer van deze tijd en onveilig, Windows 7 zal er niet fijn op draaien. Linux Mint XFCE daar en tegen wel, want dat is een ideale vervanger!!

Ik zelf heb er eentje gehad maar daar had ik wel 2 GB. geheugen in gezet. Mocht je een SSD op de kop kunnen tikken (dan moet je wel een mini ssd nemen) dan ben je helemaal goed bezig.
Hij zal dan zeer snel opstarten met Linux Mint XFCE en je zult zien dat je nog lang met deze laptop door kan werken.

Wil je dit niet? Dan hou ik mij aanbevolen voor dit leuke ding zodat ik anderen er blij mee kan maken. ;)

Laatst bewerkt:
Windows 7 zal daar niet goed(=heel traag) op werken. Dit is een typische XP-configuratie en waarschijnlijk zit er ook een XP-licentie op.
Dus: XP opnieuw installeren.
Dat XP onveilig is is flauwekul en MS-propaganda. XP bevat statistisch gezien minder bugs dan Windows 8.
Alleen wel opletten dat u er geen bankzaken op doet. Niet dat dat nu onveiliger zou zijn dan onder een ander systeem, maar de banken grijpen nu eenmaal alles aan om niets te hoeven te betalen als het mis gaat.

Bedankt. Nog tips om XP opnieuw te installeren. (Ik heb er geen CD bij gekregen.)

verder is er een register patch die windows xp tot 2019 update .

Create a text document, and call it XP.reg. You’ll need to make sure .reg is the proper extension -- so not "XP.reg.txt". If it’s not showing up as a registry file, open any folder, go to Tools > Folder Options, select View and uncheck 'Show hidden files and folders'. That should fix the problem.
Right-click the file, and select Edit. Paste in the following:
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\WPA\PosReady]
"Installed"=dword:00000001
Save it, and then double-click the file. That will make that change to the registry. That’s all you need to do. Windows will now automatically fetch updates designed for POSReady 2009, ensuring XP remains protected for the foreseeable future.

http://betanews.com/2014/05/26/how-...e-security-updates-for-windows-xp-until-2019/

Laatst bewerkt:
Wat een slecht advies wordt hier gegeven!!

XP is onveilig en zal nooit meer veilig worden. Als het echt zo zou zijn zoals srpchulp zegt dat het is, dan zou niemand over hoeven stappen van XP. Ook instanties niet, of zorgcentra, of noem maar op.
Mijn apotheek werkt nog met XP en ik ben daar tegenin gegaan. Mijn gegevens liggen zo op straat......Ik doe mijn medicatie dus niet meer via internet bestellen. Ze mogen eerst maar wat aan de veiligheid doen!

Dus wat hier gezegd wordt....nee.....als je echt een pc hulp dienst bent, dan geef je echt verkeerde en slecht advies!

Waardeer dat ding op naar 2 gb. geheugen (meer zal het moederbord niet aankunnen), zet er een ssd in en probeer Win 7.
Werkt dat niet, ga dan eens kijken of je Linux wat vind. Het is het proberen echt waard!!

Wil je toch perse XP, dan moet je kijken of dat ding een recovery partitie heeft die alles naar fabrieksinstellingen brengt. En anders moet je gewoon Windows kopen.
Linux Mint is gratis en hier op te halen: http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/linuxmint/iso/stable/13/linuxmint-13-xfce-dvd-32bit.iso
Het is Linux Mint XFCE 13 en is geschikt voor ALLE oude computers.

verder is er een register patch die windows xp tot 2019 update .

http://www.tomshardware.co.uk/microsoft-hack-windows-xp-registry-embedded,news-48023.html

"Windows XP customers also run a significant risk of functionality issues with their machines if they install these updates, as they are not tested against Windows XP," the company adds.

het is maar wat je wilt..........onveilig werken.....anderen op onveilige gedachte brengen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Femke, doe niet zo paranoïde.
De schrijver begint niet voor niets zijn verhaal met "Ik heb een simpele oude laptop gekregen van een kennis voor simpele schoolzaken."
Als je alleen maar wat word-zaken doet een wat web sites bekijkt is XP niet gevaarlijker dan welk ander systeem dan ook. Daarnaast blijkt XP door bedrijven over de hele wereld nog substantieel gebruikt te worden. Voorlopig lees ik alleen maar over hoe icloud-zaken op straat komen te liggen en niet XP-zaken.

Goed, nu weer even terug naar waar het om gaat.
Newbmat, wat is het merk en type laptop?
Google daar even mee i.c.m. herinstallatie XP en dan zal mogelijk de instructieverschijnen op welke F-toets gedrukt moet worden om XP te herinstalleren.

Hij heeft allang geschreven wat voor een pctje het is.
Mocht de huidige XP er nog steeds opstaan dan zal er ongetwijfeld een recovery partitie opzitten. Kijk daar dus even naar.

En nee, ik ben niet paranoia, ik ben voorzichtig. En dat is heel wat anders!!

Plus ik geef geen slecht advies, wat dat is het. Mensen lukraak maar vertellen dat alles nog steeds in orde is met XP......dan ben je toch in mijn ogen niet goed bezig.
Maar goed, deze discussie is al eens geweest.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan