Laptop lekt stroom bij aansluiten adapter of monitor

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrHook

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2008
Beste,

Ik heb al een tijdje een HP envy 17 2100ed laptop. Ik merkte altijd wel dat mijn laptop stroom lekte als ik op een niet geaard stopcontact werkte, maar sinds vanochtend heb ik het ook als ik een tweede scherm aansluit of mijn adapter op een geaard stopcontact.
Het is geen fijn gevoel als je de stroom voelt, het is ook erger dan eerst.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Hoe ben je aan die constatering gekomen?

"stroom" vloeit alleen als het wordt gevraagd en bij een laptop is er alleen gebruik, zo ook door een externe monitor.

Bij een adapter is de secundaire kant galvanisch gescheiden van de primaire kant en kan nooit iets "terugvloeien".

Kort gezegt, waar heb je het eigenlijk over.

Mijn laptop is van metaal of aluminium. Ik weet het niet precies maar het geleid in ieder geval stroom. Zodra ik mijn adapter aansluit of mijn monitor en ik raak mijn laptop aan voelt het hetzelfde als zo'n schok spelletje. Dat irritante trillen. Pas kreeg ik ook een keer stroom door mijn oortjes heen.

Dat is spanning die je voelt, wat hangt er verder aan die laptop?
Ipp kun je van de laptop zelf of van de adapter of monitor dit niet krijgen.

Zit er aan de adapter dan een randaarde contactstop?
Zo ja dan is de massa daarmee verbonden en heb je er geen last van bij een randaarde contactdoos.

Mijn laptop is van metaal of aluminium. Ik weet het niet precies maar het geleid in ieder geval stroom. Zodra ik mijn adapter aansluit of mijn monitor en ik raak mijn laptop aan voelt het hetzelfde als zo'n schok spelletje. Dat irritante trillen. Pas kreeg ik ook een keer stroom door mijn oortjes heen.

Ik weet niet of er veel stroom door de wifi kabels loopt, maar die zitten meestal in de bezels / rand van de monitor verwerkt. (Beide kanten 1, richting de webcam)
Kan hier eventueel iets inzitten?

Tevens, zit je in garantie schroom niet de desbetreffende winkel binnen te stappen!

Laptop is online gekocht, en zodra de adapter of monitor niet is aangesloten heb ik nergens last van.

Dat is spanning die je voelt, wat hangt er verder aan die laptop?
Ipp kun je van de laptop zelf of van de adapter of monitor dit niet krijgen.

Zit er aan de adapter dan een randaarde contactstop?
Zo ja dan is de massa daarmee verbonden en heb je er geen last van bij een randaarde contactdoos.

Een bluetooth muis alleen. En ja het is een geaard stopcontact.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het enige wat ik kan bedenken dat in de adapter een fout zit, de massa is aan de secundaire kant verbonden is met de 0, of een niet goed functionerend onderdeel die een lakkage heeft tussen de 230V en die massa.

Neem aan dat je zonder adapter en alleen op de batterij dit probleem niet hebt?

Kaart het eens aan bij de leverancier.

PS,
Welk merk en type laptop is het?

Laatst bewerkt:
Het enige wat ik kan bedenken dat in de adapter een fout zit, de massa is aan de secundaire kant verbonden is met de 0, of een niet goed functionerend onderdeel die een lakkage heeft tussen de 230V en die massa.

Neem aan dat je zonder adapter en alleen op de batterij dit probleem niet hebt?

Kaart het eens aan bij de leverancier.

Nee op de batterij alleen heb ik geen problemen.
Maar dan zou het wel heel toevallig zijn dat mijn externe monitor ook kapot is.

HP Envy 17 2100ed

Met monitor eraan en zonder adapter heb je dan ook dat probleem?

Zo ja dan zou het een probleem met de huisinstallatie kunnen zijn, lekkages in oudere huizen komt wel vaker voor, staat er ook een spanning op de 0 en niet alleen op de fase, en die geeft het via die massa, die ook in de monitor zit, weer door aan de laptop.

Als dat zo is, dan is een meting door de energieleverancier aan te raden.

Met monitor en zonder adapter heb ik dit ook ja.

Thuis heb ik het vaker gehad, maar sinds een paar dagen ook op kantoor, een gloednieuw gebouw wat zeker geaard is.

Nou, kom er ook niet verder achter waar het zou kunnen zitten dan.

Lijkt mij sterk dat ook in die monitoren, neem aan dat je die niet van thuis meesleept naar kantoor, ook een voedingsprobleem zit.

Blijf over dat de reden waarom er een randaarde contactplug is gebruikt bij die adapter, meestal is dat niet zo, dat de behuizing van aluminium is die ook aan de massa zit en dat er juist voor zorgt dat je halve periode van de wisselspanning voelt.
Bij een gewone PC heb je dat ook, die moet aan een randaarde contactdoos hangen om niet die halve periode van de 230V door het netfilter te voelen, vaak wordt die wel afgevloeit door de lan verbinding als hij niet een randaarde doos hangt maar dat is niet de juiste weg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan