Laptop loopt soms even vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Abrikozenjam

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2008
Hallo,

Om de een of andere reden is een paar maanden geleden mijn Sony Vaio laptop opeens raar gaan doen.
Terwijl ik een stream of video keek liep de computer plotseling opeens even vast met een vastgelopen beeld en haperend geluid met terwijl het beeld vastliep. Na ongeveer 20 seconden tot 2 minuten doet hij gewoon weer normaal. Als de haperingen beginnen kan ik in het begin de muis nog een heel klein beetje bewegen en soms zie je het zandlopertje (nu laadrondje).
Dit is nog steeds een probleem voornamelijk als ik streams kijk (op twitch.tv) en heel soms als ik video's kijk op youtube oid. (alhoewel dat is nauwelijks meer gebeurd voor sinds een aantal maanden. Het komt soms vaak voor en soms helemaal niet als ik bv streams kijk. Als ik mijn computer gewoon gebruik (bijvoorbeeld schrijven van mijn thesis), dan is er niks aan de hand en doet hij het prima. Het is tot nu toe ook nog niet gebeurd als ik games speel.

Ik heb zowat alle testen gedaan die mogelijk waren mbt hardware. Ik heb verschillende hardware scans gedaan, Harddisk (HDtune), memtest, geheugentest, videokaart test, gpu test etc. Ik heb zelfs de tests gedaan die je met vaio herstelcentrum kunt doen. Geen fouten, alles is perfect.
Ook heb ik virustesten, malware, spywaretesten gedaan. Kwam niks uit.
Temperatuur heb ik ook op gelet met het vastlopen. Het rare is dat hij soms vast loopt als hij net de hele tijd uit heeft gestaan, maar ook als hij op volle toeren draait. (temp ligt het dus niet aan).

Ik had het gevoel dat het misschien aan adobe flash player ligt maar ik kan niks vinden aan fouten etc.
Ik loop al tijden te zoek naar oplossingen op het internet maar heb niks gevonden.

Hier is een filmpje wat er gebeurt als ie vastloopt:
https://www.youtube.com/watch?v=nnjwBAcAREc

Mijn computer is Windows 7 Home Premium 64 bits SP1
Intel Core I3 CPU M350 @ 2.27GHz
Ati Mobility Radeon HD5650 met 1GB ramgeheugen
Harddisk: 500.1 gb, WDC WD5000BEVT - 26A0RT0
4GB Ram geheugen

Ik gebruik Chrome als browser.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Gr. Nick

Heb je kort voordat het probleem zich voor het eerst voordeed de drivers van je videokaart geupdate (al dan niet automatisch)? Zo ja, ga dan eens in hardware naar het stuurprogramma van de kaart en kies daar voor 'vorig stuurprogramma".

Niet dat ik weet. Het is denk ik geen probleem om het te proberen? Ik heb net geprobeerd om de drivers te updaten alleen als ik het compatibility programmaatje van amd download zegt ie dat ie mn videokaart niet ondersteund. :\

Ik heb de videokaart gedowngraded. Alleen toen ik hem opnieuw opstartte was de resolutie 800x600 en kwam er een melding dat Ati Catalyst Control Center deze versie van het stuurprogramma niet ondersteund. Ook ziet mijn browser er ook iets simpeler uit. Ik denk dat het beste is om de stuurprogramma's gewoon weer bij te werken?

Kun je de resolutie niet simpelweg met een rechtse muisklik vanaf het buroblad ophogen?

Feit is namelijk dat dit stuurprogramma ooit gedraaid heeft voordat het geupdate werd. Je zou het voor de grap eens een paar dagen moeten proberen, kijken of het 'euvel' zich weer voordoet (of niet). Dan weet je iig dat het aan de drivers van je videokaart ligt.

Laatst bewerkt:
Ja ik heb hem direct weer naar de goede resolutie gezet. Ik zal nu gewoon een stream aanhouden op de achtergrond en kijken of het probleem zich weer voordoet. Ik zal laten weten of er wat gebeurd.

Trouwens nu ik er over nadenk. Slechts 1 keer na het vastlopen gaf windows deze melding: 'Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld'
Ik heb toen het programmaatje van microsoft gedownload wat het moest verhelpen maar dat mocht niet baten.

Dan ben je wellicht vrij 'warm' met het zoeken in de richting van een videokaartdriverprobleem.

Hij deed zojuist weer hetzelfde. Ik had even taskmanager geopend en als ie vastloopt gaat al het geheugen naar chrome.exe *32 (processor is normaal 18 maar als hij vastloopt 99)

Ik gebruik nu Firefox in plaats van chrome om te kijken of hetzelfde gebeurd.

EDIT: Hetzelfde gebeurd bij Firefox

Laatst bewerkt:
Oké, jammer, ik had eventjes voor je gehoopt dat dat het zou zijn. Er zijn idd. nog vele andere mogelijke oorzaken waarvan een invoegtoepsassing er één van is. Vervelende is alleen dat het wat experimenteren kost om erachter te komen wat precies.

Ja ik heb al vele dingen geprobeerd. Is er een manier om er achter te komen welke invoegtoepassingen het kunnen zijn?

Ja, door ze óf stuk voor stuk uit te schakelen totdat de machine goed blijft werken, óf ze allemaal uit te schakelen en dan 1 voor 1 voor inschakelen totdat het probleem zich weer voordoet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan