Laptop loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

sluca

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2009
Hallo iedereen,

Ik hoop dat ik mijn vraag op de juiste plaats zet.
Mijn laptop is een Dell Studio 1735.

Ik heb er al een hele tijd problemen mee, nl. dat hij uitvalt doordat hij te warm wordt. Daar had ik trouwens al eerder op het forum voor gepost. Ik heb dan een koeler gekocht (of hoe heet dat, zo'n ding om eronder te zetten met een ventilator :p) en dat hielp wel een beetje, maar niet genoeg om een spelletje of zo te draaien, terwijl hij toch voldoet aan alle systeemvereisten.

Over dat probleem heb ik nu contact met Dell, en de status daarvan is nu dat ze iemand zullen langs sturen om de laptop op te halen.

Op zich best wel ok, maar nu was mijn laptop een paar uur geleden alweer uitgevallen door de warmte (althans dat vermoed ik toch, dat het daardoor komt, ben een complete noob in dat soort dingen), en nu krijg ik hem niet meer opgestart.

Of nee, wel opgestart, ik krijg ook mijn bureaublad te zien, maar daar loopt het mis. Hij blijft hangen, en hoe lang ik ook wacht, een paar minuten of een half uur, hij doet niks. Ik blijf alleen maar dat rondje zien ipv de muisaanwijzer alsof hij bezig is met iets.

Ik heb al geprobeerd hem op te starten in veilige modus, idem.

Nu begin ik het toch echt heel erg op mijn heupen te krijgen en krijg ik schrik dat er dus ook meer aan de hand is dan alleen maar die warmte.

De mensen van Dell zeggen dat het geheugen moet vervangen worden. Maar omdat ik het gevoel heb dat er op dit forum meer bekwame mensen zitten dan bij Dell (althans degene waar ik contact mee had), wou ik toch eens een andere mening horen.

Wat denken jullie, kan het kloppen en zijn al die problemen terug te leiden naar dat geheugen? En is het dan echt de beste keuze om hem gewoon mee te geven met Dell en het beste te hopen?

Alvast bedankt voor jullie goede raad/inzicht.

Je kan eventueel eerst even d.m.v. de recovery partitie (F12 bij het opstarten van de laptop dacht ik, anders F11) het spul er opnieuw opzetten. Hier heb je niet veel anders dan geduld voor nodig.

Probeer anders de laptop een beetje scho(o)n(er) te krijgen d.m.v. compressie lucht. (In ieder geval de ventilator even stof vrij maken).

Kapot geheugen is een veel voorkomend probleem, waardaar computers op de meest vreemde momenten vastlopen. Een te warme laptop kan ook vastlopen, maar altijd op momenten dat die zwaar belast wordt, of al lang aan staat. Het idee van Dell support dat het geheugen de boosdoener is, is zeker mogelijk. Ik zou zeggen wacht even af wat Dell constateert als ze de laptop hebben opgehaald.

Nu herinstalleren zet waarschijnlijk weinig zoden aan de dijk. Grote kans dat als warmte of kapot geheugen de oorzaak van de vastlopers is, dat het herinstalleren vanaf de recovery partitie ook mis gaat en dan heb je en een kapotte laptop en een halve Windows als je je laptop terug krijgt. Ligt het echt aan de warmte of kapot geheugen, dan werkt Windows misschien weer als je de laptop terug krijgt. Mocht het nodig zijn kan Windows dan vanaf de recovery partitie alsnog worden teruggezet.

Het is zomaar een ideetje, maar er zijn laptops bij, waarbij, muizen enof toetsenborden gaan haperen of gek gaan doen wanneer de accu aan het overleiden is.

Probeer eens te werken, zonder accu, alleen met netstroom (dus accu er helemaal uit halen).

Kapot geheugen is een veel voorkomend probleem, waardaar computers op de meest vreemde momenten vastlopen. Een te warme laptop kan ook vastlopen, maar altijd op momenten dat die zwaar belast wordt, of al lang aan staat. Het idee van Dell support dat het geheugen de boosdoener is, is zeker mogelijk. Ik zou zeggen wacht even af wat Dell constateert als ze de laptop hebben opgehaald.

Nu herinstalleren zet waarschijnlijk weinig zoden aan de dijk. Grote kans dat als warmte of kapot geheugen de oorzaak van de vastlopers is, dat het herinstalleren vanaf de recovery partitie ook mis gaat en dan heb je en een kapotte laptop en een halve Windows als je je laptop terug krijgt. Ligt het echt aan de warmte of kapot geheugen, dan werkt Windows misschien weer als je de laptop terug krijgt. Mocht het nodig zijn kan Windows dan vanaf de recovery partitie alsnog worden teruggezet.

Als hij zijn laptop naar DELL brengt gaat windows er toch wel af, dan kijken ze in een stomme volgorde waar het probleem ligt.

@dolliteon, het toetsenbord of muis hapert niet?

En sluca, ik zou wachten op DELL want het enigste wat je kan doen is je laptop open schroeven en even wat dingen testen. maar aangezien je een leek bent zou ik daar niet aan beginnen.
Vraag dell wel even of ze de HDD heel laten of in ieder geval een backup voor je willen maken.

Ik blijf alleen maar dat rondje zien ipv de muisaanwijzer alsof hij bezig is met iets.

Probeer het eens, da mettie accu.

Bedankt voor jullie reacties.
Het is niet de muis zelf die hapert, ik kan hem nog bewegen, alleen blijft dat rondje zichtbaar.
Ik heb ondertussen dan toch nog maar eens een mail naar Dell gestuurd en zal dan maar braaf afwachten wat hun conclusie is.
Bedankt iedereen!

, sluit dit forum nog niet, maar laat ff weten wat hun bevindingen zijn (bij Dell)

Hallo allemaal,

Ondertussen heb ik mijn laptop teruggekregen en tot nu toe ben alleszins heel tevreden.
Er zat ook een briefje bij waarop onder andere het volgende stond:

Diagnose: Mainboard, keyboard, fan detective (m'n keyboard had ik ooit eens zelf willen afstoffen door de lettertjes er allemaal af te halen maar dit bleek geen goed idee want de helft van de lettertjes bleef er achteraf niet meer op zitten).

Parts replaced: (ik typ het letterlijk over want ik ken er zelf niets van :rolleyes:): Keyboard - Belgium, Hinge Cover, 1735/1736, Heatsink for Intel SRM CUP - Discrete, 1735, Dish Fan, 1735/1736, Mother Board - Discrete, 1735, Replacing Old PN NU324 for T5800 CPU.

Additional work: Hardwarediagnostic

Additional comment: Please backup your data and reinstall the operating system.

Voila, dat is zowat het belangrijkste wat erop staat.

Weet je wat er als laatste stond?

Alstublieft, backup uw documenten en heinstalleer het systeem.

Ooh, naja, mooizo dat het (voorlopig) weer werkt. Succes ermee !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan