laptop maakt hard lawaai

Status
Niet open voor verdere reacties.

Markware21

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 dec 2014
Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen een probleem met mijn laptop. Hij maakt nadat die 10 minuten aanstaat ineens een verschrikkelijk hard zoemend geluid. Eerst dacht ik dat het de ventilator was maar volgens mijn neef kan het de harddisk zijn. Ik heb dus hdtunepro gedownload en bij de health scan kwamen drie warnings naar voren en bij de error scan waren er 3 blokjes die damaged aangaven. De warnings waren: reallocated sector coumt, reallocated event count en current pending sector. Is er hier iemand die er meer van weet en mij kan helpen? Ik ben een arme student dus ik hoop op goed nieuws. Alvast bedankt voor de hulp!

Allereerst: uiteraard heb je al een back-up gemaakt ;) (hint)

Vervolgens: het gebeurd vaak dat er een sector kapot gaat. Niets aan de hand wat dat betreft, want elke harde schijf heeft een aantal reserve-sectoren om het kapot gaan van andere sectoren op te vangen. De harde schijf had dus eigenlijk de fout al moeten corrigeren, maar je kan dit ook een soort van "forceren". Doe daartoe het volgende:
1. Open het commandprompt met adminrechten (gebruik het zoekveldje van het startmenu: cmd, vervolgens rechtermuisknop op het icoontje en dan uitvoeren als administrator)
2. Voer de volgende code exact in (let op de spatie): chkdsk /r
3. Druk op enter
4. Je zal dan een melding krijgen dat de schijf al in gebruik is, en er wordt gevraagd of de actie tijdens de volgende keer van het opstarten uitgevoerd moet worden. Type dan een y en druk op enter
5. Start de laptop opnieuw op en wacht totdat alles is uitgevoerd (kan lang duren).

Als je dat gedaan hebt, kijk dan nog eens met HDTune of dat de sectoren gecorrigeerd zijn ;)

Ik ga het vanavond even proberen. Heb je ook een idee hoe dat geluid komt? Een beetje gezoem is niet erg maar dit is echt onuitstaanbaar...

Stofophoping waardoor de fan als een malle aan het werk is? Geen idee hoe oud de laptop is, ik ben niet helderziend.

Laptop is iets meer als een jaar oud en het stof is weggespoten /gezogen... Zat niet veel stof in.

Als de laptop iets meer dan een jaar oud is: back-up draaien en lekker garantie claimen (ze willen nog wel eens de harde schijf wissen tijdens het repareren, of het nu nodig is of niet)

Probleem is dat die een keer gevallen is en er een deuk en krassen op zit en er bij de garantie eisen staat dat ik geen garantie heb als er schade te zien is aan de laptop...

Ja dat is op zich redelijk logisch. Maar als je hem hebt laten vallen terwijl de laptop aan stond, dan heb je je harde schijf wel serieus kunnen beschadigen!

Begin in ieder geval maar met je back-up maken ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan