Laptop meenemen in slaapstand

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaartenDW

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2006
Beste Help-Mij'ers,

ik heb sinds kort een Sony Vaio laptop aangeschaft. Ben er erg blij mee en gebruik heb dan ook elke dag een aantal uur. Omdat ik voor mijn studie van locatie naar locatie moet lopen ben ik op een dag meerdere keren aan de wandel. Nu is het best vervelend om mijn laptop helemaal uit te zetten, 10 minuten te lopen, en dan weer op te starten. Niet dat het zoveel tijd kost, maar alle applicaties moeten worden afgesloten.

Mijn vraag: Kan ik mijn laptop in mijn laptoptas vervoeren in slaapstand? Of beschadig ik hiermee onderdelen uit mijn laptop zoals de hardeschijf?

Alvast bedankt,

Maarten de Winter

Beste Help-Mij'ers,

ik heb sinds kort een Sony Vaio laptop aangeschaft. Ben er erg blij mee en gebruik heb dan ook elke dag een aantal uur. Omdat ik voor mijn studie van locatie naar locatie moet lopen ben ik op een dag meerdere keren aan de wandel. Nu is het best vervelend om mijn laptop helemaal uit te zetten, 10 minuten te lopen, en dan weer op te starten. Niet dat het zoveel tijd kost, maar alle applicaties moeten worden afgesloten.

Mijn vraag: Kan ik mijn laptop in mijn laptoptas vervoeren in slaapstand? Of beschadig ik hiermee onderdelen uit mijn laptop zoals de hardeschijf?

Alvast bedankt,

Maarten de Winter

Hoi,
Vanuit gaande dat je Windows Vista hebt, kan je je laptop ook in sluimerstand zetten, hierbij worden alle processen en gegevens opgeslagen op de harde schijf en je laptop uit geschakeld. Als je je laptop dan weer aanzet, heeft ie een halve minuut nodig om alles weer te laden,vele malen sneller dan opnieuw opstarten, dus dit lijkt me een goede oplossing voor jou.
Een laptop in slaapstand vervoeren ben ik nooit zo'n fan van, omdat je hdd hierbij nog gewoon door draait, en een draaiende hdd waar wild mee bewogen wordt, is geen goed idee!
Het is wel verstandig om de laptop elke dag wel opnieuw op te starten aan het begin vd dag en af te stuiten aan het eind vd dag. Zo blijft je laptop lekker fris, en zal je van de volledige snelheid kunnen genieten.
Succes er mee:thumb:

Hoi,

Een laptop in slaapstand vervoeren ben ik nooit zo'n fan van, omdat je hdd hierbij nog gewoon door draait, en een draaiende hdd waar wild mee bewogen wordt, is geen goed idee!

Slaapstand houdt toch in dat alles wordt uitgezet behalve RAM-geheugen? Als je stroom van je RAM-geheugen afhaalt, verliest het alle data wat er op staat. Doordat er stroom op blijft in slaapstand blijven al je processen opgeslagen. Dus als je je laptop weer aanzet is hij ook weer binnen enkele seconde opgestart. Je laptop verbruikt ondertussen wel nog stroom, hoewel dit heel weinig is.

Bij sluimerstand wordt alles wat in je RAM-geheugen staat op je hdd opgeslagen. Hierdoor behoud je je processen EN je laptop staat helemaal uit. Het duurt wel even voordat al je lopende processen op je hdd wordt gezet en het duurt ook even om het weer te openen, maar het is alsnog vele malen sneller als helemaal uitzetten en weer aanzetten.

Dat is volgens mij het verschil tussen slaapstand en sluimerstand. Of zit ik nu helemaal fout?

Slaapstand houdt toch in dat alles wordt uitgezet behalve RAM-geheugen? Als je stroom van je RAM-geheugen afhaalt, verliest het alle data wat er op staat. Doordat er stroom op blijft in slaapstand blijven al je processen opgeslagen. Dus als je je laptop weer aanzet is hij ook weer binnen enkele seconde opgestart. Je laptop verbruikt ondertussen wel nog stroom, hoewel dit heel weinig is.

Bij sluimerstand wordt alles wat in je RAM-geheugen staat op je hdd opgeslagen. Hierdoor behoud je je processen EN je laptop staat helemaal uit. Het duurt wel even voordat al je lopende processen op je hdd wordt gezet en het duurt ook even om het weer te openen, maar het is alsnog vele malen sneller als helemaal uitzetten en weer aanzetten.

Dat is volgens mij het verschil tussen slaapstand en sluimerstand. Of zit ik nu helemaal fout?

Je zit vrij goed, maar volgens mij blijft je hdd ook nog door draaien, tenminste bij mijn oude laptop, bij me nieuwe nog nooit opgelet:o

Laatst bewerkt:
Als je hdd nog draait zou je dat wel moeten merken als je laptop op slaapstand staat; ik denk dat je hem dan lichtjes zou moeten kunnen horen draaien enzo...

maar daarnaast, zolang als ik mijn laptop heb (3 dagen meer dan een jaar nu ^-^) vervoer ik m naar/van school regelmatig in slaapstand, en ik heb er eerlijk gezegd geen problemen mee gehad.

Nog nooit wil ik niet zeggen, want hij is wel eens vastgelopen bij het opnieuw opstarten, maar dat heb ik ook wel eens met sluimerstand gehad ;)
maarja, nooit echt een groot probleem geweest

oke, ja het zou kunnen dat het op je geheugen gezet wordt, en je hdd uitgeschakelt word. Ik zou het eigenlijk niet precies weten, maar ik heb altijd gedacht dat de hdd door bleef draaien, en ik weet dat het niet goed is voor een hdd om als ie draait er allemaal vreemde bewegingen mee te maken, dus vandaar dat ik dat afraadde:o
Maar zoals jij het vertelt lijkt het me logischer, dus dat zou betekenen dat het nix uit zou maken of je hem nou in slaap of sluimerstand zou vervoeren.....

In slaapstand blijft er stroom op het werkgeheugen staan. Voordeel is dat de PC/laptop zeer snel in en uit slaapstand kan komen. Nadeel is dat er nog een klein beetje stroom verbruikt wordt. Als je batterij dus bijna leeg is en je laat de laptop te lang op slaapstand staan, dan kun je je onopgeslagen werk verliezen... De harde schijf wordt overigens uitgeschakeld.

In sluimermodus verbruikt de laptop geen stroom. Nadeel is echter dat het werkgeheugen eerst naar de HD moet worden gekopieerd bij inschakelen sluimerstand en en andersom bij het weer in gebruik nemen van de laptop; dat kost tijd.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan