laptop met goed beeldscherm?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruthenium

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2007
Ik ben op zoek naar een laptop die een goede kwaliteit van beeldscherm heeft. Het is bedoeld voor een persoon die een probleem heeft met zijn ogen.

De laptop waarop hij nu werkt is een HP Pavilion dv 6500 Notebook, en met deze heeft hij geen probleem. Recent echter is hij overgeschakeld op een Lenovo B560 laptop en met deze ondervond hij dat de tekst slecht leesbaar is en hij na een tijdje barstende hoofdpijn krijgt van op die laptop te werken. Ik heb op deze laptop dan proberen de beeldscherm instellingen te verbeteren (grotere tekst, andere resolutie, weergave van ClearType tekst optimaliseren, ...), maar dit lijkt weinig uit te halen.

Het scherm van de HP is een LCD, het scherm van de Lenovo is een TFT en als ik me niet vergis is TFT een verbeterde versie van LCD?

Mijn vermoeden is dus dat het aan de grafische kaart ligt (de hp heeft een nvidia grafische kaart met dedicated geheugen, en de Lenovo werkt met intel integrated graphics). Kan iemand mijn vermoeden bevestigen of is er iets dat ik over het hoofd zie?

Ik ben aan het kijken om een andere laptop te kopen ipv die lenovo en ik dacht volgende medion-laptop te kopen:
MEDION® AKOYA® P6625 laptop
http://www.medion.com/be/nl/electro..._1&recId=93d94b93-5c05-4846-baef-f237c2d518f7

Zou deze qua beeldkwaliteit beter geschikt zijn voor deze persoon?

Alvast bedankt voor jullie respons!

Nee, het ligt zeer zeker niet aan de grafische kaart, zeker niet als je dezelfde resolutie kan instellen op beide machines. Waar je wel een punt hebt, is het verschil tussen lcd en tft, ook al betreft het in principe hetzelfde, m.a.w. tft = lcd en vv. Enige verschil is dat de latere 'TFT' weer een technisch stapje verder is dan de wat oudere LCD en in wezen dus op beeldaansturing lichtelijk verschilt van de 'oude' LCD.

Kan het probleem niet in de spiegeling zitten? Ik vermoed dat de HP mogelijk een wat matter scherm heeft, terwijl de Lenovo een glimmend scherm heeft? Aan de andere kant wordt bij beide machines in de specs geschreven over een glimmend / glossy scherm, dus daar zou het 'm ook niet in moeten zitten. Als dit wel zo is (iig optisch), dan moet je bij een vervanger letten op een mat scherm. De door jouw gelinkte machine is ook een latere generatie TFT maar wél met een mat scherm.

Laatst bewerkt:
De HP heeft inderdaad ook een glanzend scherm, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat het hier aan ligt. Voor de zekerheid ben ik wel van plan een laptop met een mat scherm ter vervanging te kopen, zoals dus die Medion.

Kan dat, dat iemand die problemen heeft met zijn ogen een TFT scherm niet verdraagt en met een LCD geen problemen heeft?

Heeft iemand een andere verklaring waarom die Lenovo hoofdpijn veroorzaakt en de HP niet?

Ik meen over die lenovo wel ergens gelezen te hebben dat hij weinig licht geeft/helder is waardoor je bij zonlicht moeilijker het scherm kunt zien. Misschien is dit de oorzaak? Maar hoe kun je dan bij de aankoop van een laptop verifiëren dat dit geen probleem is, dit staat toch normaal niet in de specs?

Ziet iemand iets aan die Medion, waardoor die nadeliger kan zijn voor zo iemand dan de HP die hij nu heeft? Anders denk ik dat ik dan maar voor die Medion zal gaan...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan