Laptop met pre installed vista wil ik 'recoveren'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nouska1976

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2010
Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier op dit forum en heb tevergeefs gezocht naar een topic om me officieel voor te stellen. Dan doe ik het maar hier.

Hallo allemaal :) Ik ben een PC / LAPTOP leek van 34 jaar JONG(!!!) en ben speciaal lid geworden om bovenstaand probleem op te lossen. Ik wil het eerst zelf proberen uit te vogelen voor ik mensen ga lastigvallen om het voor mij te doen zeg maar.

Heb al flink ingelezen via google maar ik kom er gewoon niet uit en dan kan ik beter de online hulp van kenners inschakelen dacht ik :)

Mijn issue: ik heb een pre installed Vista versie op mijn laptop en ik wil mijn laptop een keer herstellen wat betreft systeeminstellingen. Hij begint TE traag te worden en ik wil hem weer als nieuw :)

Ik heb naast deze laptop met legale OEM versie pre installed ook een een PC met windows 7 (ook pre installed en legale versie), een Windows 7 .iso DVD gedownload en gebrand en ik heb een Vista all in one 32bit .iso dvd gedownload en gebrand dus ik heb meerdere mogelijkheden.

Wat ik het liefst heb is natuurlijk middels de geheime partitie mijn huidige vista weer herstellen naar de fabrieks instellingen. Het lukt mij alleen niet bij de geheime partitie te komen.

Ik kan natuurlijk die Vista all in one erop smijten en deze de C schijf laten formatteren maar dan ben ik mijn legale vista software kwijt (toch?).

Ik heb middels een link van dit forum ook een .iso DVD gebrand van een vista recovery file (120mb) maar als ik de bios aanpas naar de DVD-speler als opstart medium, dan nog krijg ik gewoon mijn normale start up en mijn bureaublad te zien. Lijkt me nite de bedoeling.

Dus, grote laptop/PC oubidoubi's, ik zou het HEEL erg waarderen als iemand mij zou kunnen helpen aan DE oplossing

Liefst in 'VISTA RECOVERY FOR DUMMIES' taal... :)

Thanks!
Camilo

Welkom bij de Helpmij!

Dank voor de introductie.
Ik zou je in ieder geval 1 raad willen geven: laat die gedownloade en gebrande DVD's vér, vér uit de buurt van machines met legale Windows-OEM's, (al dan niet pre-installed), gebruik ze hooguit op een oud 2e systeem om mee te experimenteren / spelen.

Om je het juiste antwoord te kunnen geven is het exacte merk en type van je laptop wenselijk. Eventueel aangevuld met het SN (Serial Number)

..

Hoi gast0225,

Dank voor je snelle reactie.

De laptop die ik heb is een Belinea O.book 2.1
SN kan ik niet zo snel terugvinden aangezien de stickers onderop de laptop volledig vervaagd zijn. Ook die waar de windows vista key op staat trouwens, maar die key had ik meteen ergens genoteerd na aanschaf.

Ken jij een truukje om het SN terug te vinden? Of is dit niet terug te vinden in software?

Je zou er een CD bij gekregen moeten hebben (volgens de handleiding die ik net heb doorgelezen) Klopt dat?

Doe maar ja, want ik verwacht dat je met een daaropvolgende optie vanuit de map Default je systeem kunt recoveren.

Wacht even met uitvoeren, ik post over enkele ogenblikken nog een berichtje.

Voordat je zo'n recovery uitvoert moet je je wel terdege bewust zijn van het feit dat ALLES wat je ooit op de harddisk hebt gezet, weg is!!! Maak dus backups van alles wat je er aan foto's, brieven, muziek etc. etc. opgezet hebt!

Daarnaast moet je na de recovery Windows weer volledig gaan updaten. Dit geldt ook voor alle andere progjes die je er weer op gaat zetten.

Véél handiger is het uitvoeren van onderstaande acties / tooltjes. Een recovery actie is dan niet nodig. Je systeem zal weer net zo snel zijn als weleer:

Voordat je de toch best wel grote stap zet naar een systeemrecovery, adviseer ik je om eerst de volgende acties uit te voeren en pas daarna, als je nog steeds ontevreden bent over de snelheid van de machine (wat ik echter betwijfel), te gaan recoveren.
1. Download het programmaatje ad-aware van lavasoft en check de laptop op spyware
2. Download spybot search and destroy en laat ook dat zoeken naar spyware
3. Gebruik ‘schijfopruiming’ (vink alles aan als het tooltje gestart is) van Windows om de harde schijf op te ruimen (te vinden onder alle programma’s - bureau acc. - systeemwerkset)
4. Download het programmaatje Ccleaner en voer daarmee 2 acties uit (Deze acties vergen uitleg en die post ik als je besluit deze 5 stappen te gaan uitvoeren)
5. Defragmenteer de harddisk (te vinden onder alle programma’s - bureau acc. – systeemwerkset)

Over welk van de 5 tooltjes / stappen wil je uitleg?

Laatst bewerkt:
Doe maar ja, want ik verwacht dat je met een daaropvolgende optie vanuit de map Default je systeem kunt recoveren.

Wacht even met uitvoeren, ik post over enkele ogenblikken nog een berichtje.

ik ben nu ook online met de laptop die ik wil recoveren, dus ik wacht sowieso ff he he he :)

We postten tegelijkertijd, kijk even naar het bericht direct boven jouw bericht.

We postten tegelijkertijd, kijk even naar het bericht direct boven jouw bericht.

Ik heb het defragmenteren, schijfopruimen etc al een paar x gedaan... en nog vind ik hem irritant traag. heb ook redelijk wat software geinstalleerd en verwijdert dus wellicht is dat gewoon het probleem.

Wat me ook opvalt is dat bijvoorbeeld bij hotmail het erg lang duurt voor de pc weer reageert op een opdracht nadat ik heb ingelogd.... lijkt wel alsof het veel tijd kost voor flash advertenties etc geladen zijn....

Ik heb alle documenten en bestanden die ik niet kwijt wil al op een externe HD gekopieerd dus als alles weg is maakt dat niet uit. zelfde geldt voor de prog's.

CCleaner heb ik nooit gebruikt... ben hier wel nieuwsgierig naar....

Het is toch ook verstandig om je laptop / PC een keer helemaal te verversen of is dat gewoon 'verjaardag praat'?

Laatst bewerkt:
Reagerend op je laatste vraag: Nee, da's geen verjaardagspraat, da's gewoon waar.
Echter, met het uitvoeren van de stappen 1 tot en met 5 (aangevuld met een zesde stap die ik zo zal toelichten) ben ik ervan overtuigd dat dat niet nodig zal zijn, mits je systeem niet geïnfecteerd is door virussen en / of spyware. Ik ken je surfgedrag namelijk niet............................

Stap 6 is het verwijderen van progjes die je nooit gebruikt maar wel allemaal in de loop der tijd geïnstalleerd hebt. Verwijderen doe je (zoals je al gedaan hebt als ik je goed begrijp) middels configuratiescherm en dan naar het icoontje waar je al je geïnstalleerde progjes vindt.

Met name van het draaien van Ccleaner zal 'wonderen' gaan verrichten. Ik durf op voorhand te wedden dat Ccleaner minimaal 100 loze verwijzingen in je register gaat vinden en die voor je gaat verwijderen.

Als je besluit de stappen uit te gaan voeren dan geef ik je een linkje naar Ccleaner en een (door mij gemaakte) stap voor stap handleiding.

Laatst bewerkt:
Ik ken je surfgedrag namelijk niet............................

Met name van het draaien van Ccleaner zal 'wonderen' gaan verrichten. Ik durf op voorhand te wedden dat Ccleaner minimaal 100 loze verwijzingen in je register gaat vinden en die voor je gaat verwijderen.

Als je besluit de stappen uit te gaan voeren dan geef ik je een linkje naar Ccleaner en een (door mij gemaakte) stap voor stap handleiding.

Ik wil die stappen wel eens allemaal gaan doen. Ga ik ook alle door mij geinstalleerde progs eraf halen (die ik naderhand er weer op zet als ik dat nodig vind) en wil ik dat Ccleaner idd ook weleens uitvoeren...

AdAware heb ik nog nie, zal ik ook eens laten draaien.

Ik zeg, KOM MAAR OP met die handleiding en link... THANX!!!

Ok dan, probeer eerst eens Ccleaner alvorens je gaat recoveren.

Linkje : Klik

Klik in het groene vierkant (rechtsboven) met de witte pijl.

Installeer het progje. Let op! Tijdens het installeren krijg je een schermpje met een aantal vragen / vinkjes. Eén ervan is de optie om de Yahoo toolbar mee te installeren. Haal het vinkje weg. (Tenzij je in Google de Yahoo toolbar wilt hebben)

Installeer Ccleaner.

Begin daarna met het in de verkenner aanmaken van een mapje genaamd backup. Maak die nieuwe map in program files, in de hoofdmap van Ccleaner, anders gezegd, maak een nieuwe map IN Ccleaner en noem 'm backup.

Als dit is gebeurd, klik op het icoontje van Ccleaner (buroblad) en start de tool.
Klik onderin op "Analyseer" en vervolgens rechtsonder op "schoonmaken". Wacht tot de actie is voltooid.

Klik nu links in beeld op het icoontje van register (blauwe blokjes) en daarna onderin op: "scan naar problemen". Laat de tool zijn werk doen en als het gereed is kies je rechtsonder voor: "herstel geselecteerde problemen".

Ccleaner antwoordt met : "Wilt u de wijzigingen etc. etc. opslaan in een backup bestand?"
Kies : "Ja."

Ccleaner antwoordt met een popup. Check of de backup in de goede map terecht komt. -> de map die je zelf hebt aangemaakt, zo nee, zorg dat in het venstertje jouw eigen gemaakte backupmap als doelmap komt te staan.

Hierna verschijnt een venstertje met 3 opties, kies de middelste: "Herstel alle geselecteerde fouten".

Er wordt om een bevestiging gevraagd, kies "Ja".

Als de klus geklaard is, doe je ditzelfde nog een keer! Dit herhaal je totdat er geen fouten meer worden gevonden.

Voer verder geen enkele andere optie van Ccleaner uit, je zou je systeem ermee omzeep kunnen helpen. Doe alleen wat ik hierboven schreef, dan kan er niets mis gaan.

Laatst bewerkt:
Done. Ccleaner geeft 0 fouten weer.

Nu verder gaan met AdAware of anders?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan