Laptop met SSD uitbreiden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Meiga
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Meiga

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2007
Dag allen,

Omdat er een vrij trage (5400rpm) hdd in mijn laptop zit en ik een blueray speler er in heb zitten die ik er gemakkelijk uit kan halen (medion MD6812 P98761) wilde ik eigenlijk een SSD inbouwen (ofwel;vastklikken). De vraag is alleen nu, wat is de ondersteuning van mijn laptop van die speler die dus een SSD moet worden?
Nu heb ik Speccy gedownload, die aangeeft dat mijn hdd momenteel gebruik maakt van SATA II en mijn optische schijf staat niets over SATA, alleen SCSI... Dit terwijl als ik de bluerayspeler er uit haal, het er toch echt uit ziet als een SATA aansluiting.
Het moederbord zou Intel HM65 moeten zijn geloof ik? *zie onderaan*
De vraag is eigenlijk: kan iemand me helpen ontdekken welke SATA (2 of 3) mijn optische schijf, die dus omgevormd moet worden naar een SSD, gebruikt? Oh en tips voor een goede (niet te dure) SSD zijn uiteraard ook welkom. Het gaat puur om draaien van windows, want heb er nog 750gb naast op m'n gewone hdd.

Tnx!

Fabrikant MEDION
Model P6812 (SOCKET 0)
Versie To be filled by O.E.M.
Chipset verkoper Intel
Chipset model Sandy Bridge
Chipset herziening 09
Southbridge verkoper Intel
Southbridge model HM65
Southbridge herziening 05

Er zijn laptops gewest daar kon je de CD speler vervangen door een extra accu of een tweede harde schijf. Mocht je hetzelfde willen doen, dan denk eraan dat een optische drijve toch een ander formaat heeft dan een SSD, en dat het knutselwerk wordt om dat te vervangen, indien het überhaupt kan. Je kan naturlijk de harde schijf vervangen door een grote SSD, maar ik vrees dat die vrij prijzig zal worden...

Hmm oke... In de handleiding staat namelijk heel makkelijk hoe je de blueray speler er uit kan halen (gewoon net als je accu eigenlijk, met een schuifje) en kan vervangen door een hdd, maar niet specifiek ssd, maar ik nam aan dat ze daar dan ook wel SATA voor zouden gebruiken...

Ik raad deze SSD aan, maar let er wel op dat hij SATA 3 heeft.

Laatst bewerkt:
Om echt de snelheidswinst van de SSD te benutten moet daar Windows 7 opnieuw op geinstalleerd worden.
Dus de oude HD eruit en de SSD daar voor in de plaats en dan Windows 7 installeren. Win 8 zou ik afraden omdat dat nog te veel onvolkomenheden bevat.

Na wat rondgekeken te hebben kwam ik eigenlijk op de volgende opties uit:
Samsung 840 (256gb)
Crucial M4 (256gb)
Crucial M500 (240gb)
Sandisk Ultra Plus (256gb)

Uiteraard installeer ik dan windows 7 nieuw op de SSD ipv overzetten, schone installatie kan sowieso geen kwaad. Ik vraag me alleen af wat de voordelen van de M500 zijn ten opzichte van de M4. Ik heb gelezen dat de M500 een bescherming heeft tegen stroomverlies ofzo? Ik ken de risico's niet daarvan, iemand die daar meer van weet? want om de snelheid hoef ik 't niet te doen volgens mij..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan